1

Jag har ett par weber 36or som jag tänkte testa på min 1600 motor.
Mest för att lära mig lite om hur det funkar, och lite för att få tuffare ljud ICQ/ad

Jag har läst lite på nätet och i mina böcker om bestyckning, men jag tänkte fråga här oxå. Jag har nämligen aldrig skruvat Weber förut.

Det jag har är :

Motor :
Standard AD 1600 block
1641 cylindrar
Lite portade standardtoppar
1-1,25 vippor
ormbo och 009 fördelare.

Förgasare :
2 x Weber IDF 36
Halsringar : 32
Huvudmunstycke(Main jet) : 125 & 130
Luft korrigering(air correction) : 190 & 210 & 235
Emulitionsrör : F11
Lågfartsmunstycke(starter jet) : 45 & 50 (och en uppsättning pluggade?)

Jag tänkte mig : huvudmunstycke 125, luft 190 och lågfart 50
Kan det funka, eller tänker jag fel?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Börja från det feta hållet och sätt i 130 huvud, annars liggger du nog nära sanningen.

3

Tycker oxå att det ser bra ut, jag skulle vilja börja med 135 i huvud men det kan funka bra med 130 och dessutom har du dem redan vilket är en fördel.  ICQ/ag
Luft är inte så noga på din motor då det mest påverkar blandningen över 5000 varv och där kommer du nog inte att befinna dig så ofta ser det ut som.
Lägg ner mycket tid på att få reglage och synkning rätt så ska det nog gå bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tackar för hjälpen, 130 munstycken är på plats nu.

Men jag stötte på patrull när jag provmonterade idag.
Mina luftfilter är för höga, dom tar i fjädrarna till motorluckan(ghia)...
Mina filter är 85-90mm höga. Jag såg att det finns 45mm höga filter att köpa, men dom var dyra och jag får inte plats med trattarna i dom..

Finns det nått mellanting, typ 60-70mm?

Och så passade inte mellanbiten till reglaget, den var ombyggd för att passa en trike så kåpan är ivägen ICQ/ab men det går nog att lösa..

Buss 65
Ghia 57

5

Lasse skit i trattarna  om du har för lite avstånd mellan fugg o filter så kan du få problem att den fetar upp mellan o topp rigistret'
(40-45mm spel )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Trattsockar kan vara en annan lösning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Nu har jag fått på förgasarna och provstartat.

Jag hann inte fördjupa mig i inställningar osv idag.
Jag måste jobba hela helgen, så jag får läsa på och försöka till veckan.

Men en sak som jag reagerade på var att den nog går rejält fett.. Det ryker som bara den ICQ/ab
Den varvar upp fint stillastående, men när jag ska köra så dör den direkt på belastning?
Att den dör vid belastning vill jag ha till att den går snålt, men att den ryker och luktar illa tyder mer på fett??

Tyvärr så ser mina förgasare inte riktigt ut som dom i mina böcker?? Den enda justeringen jag har(som jag fattar det) är Blandskruvarna? nere vid foten, på utsidan, en till varje cylinder.

Sen har jag nipplar, borde vara till vaccumsignal, oxå en till varje cyl. Dom sitter snett ovanför "blandskruvarna". Dom finns inte heller på förgasarna i boken? Jag testade att plugga dom, jag vet ju inte vad jag skulle använda dom till endå ICQ/ad

Jag fördjupar mig och försöker förstå, sen hör jag av mig när jag inte fattar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

8

Jag förstår betydligt mindre än du men när Johannes ställde in mina fuggar så justerade han nånting ner i trattarna.

Ät gul snö, det kan vara öl.

9

vad har du för tryck på bränslet.. weber e lite känsliga på trycket.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Jag har bara org pump, så jag vet inte vilket tryck jag har?
Visst borde det väl gå bra med bara org pump? Jag vet flera som kör ned org pump och betydligt mer effekt.

Buss 65
Ghia 57

11

lowang skrev:

Jag förstår betydligt mindre än du men när Johannes ställde in mina fuggar så justerade han nånting ner i trattarna.

Det var förmodligen accpumpsmunstycket som justerades så att strålen ska träffa rätt.

Visst ska det fungera med originalpump. man har bevisligen åkt 13 sekundertider på strippen med en sådan pump och då har man en bit över 150 hk. man bör dock kolla vilket tryck man har då den kan ge både för högt och för lågt tryck. Det justeras genom att shimsa med packningar.
Att dina förgasare inte liknar det som finns i böckerna beror på att du har förgasare framtagna till Alfa och böckerna hanterar eftermarknadsförgasarna.

Har du kollat tändningen?
Hur står dina blandingsskruvar? Jag brukar utgå från 1,5-2 varv utskruvade, det är känsligt att de står lika.

Ali G

12

Jag började på blandskruvarna 1,5 varv, har även testat ett vart ut & in.

Tändningen är inte så bra för tillfället ICQ/ab
Jag var lite dum när jag meckade, när jag väl monterat förgasarna och provstartat så tyckte jag att allt gick bra och smidigt..
Så jag bytte fördelare, till en 009a. Så här i efterhand skulle jag provkört bilen innan, så jag hade fått ett kvitto på hur bilen gick innan jag började strula mer...

009an ställde jag på ca 30 grader före. Jag hade nått minne av att det skulle vara så. Jag ska läsa på lite om det inatt.

Den misstände lite, så jag justerade lite hastigt när jag försökte provköra. Ska ställa om det imorgon igen.

En fundering. Jag modifierade mina filter lite för att dom skulle passa under luckfjädrarna. Dom är lite komprimerade då jag har nog försämrat flödet en del. Kan det vara därför den går fett? Är det så känsligt?
Jag ska prova utan filter imorgon.

Svwerker- hur kollar jag trycket på ett smidigt sätt? Och var vill jag ligga?

Buss 65
Ghia 57

13

Har du väldigt höga insug eftersom det blir så trångt med filtren?

14

Nä, dom är nog "normalhöga".
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/900312.jpg
Jag har läst på lite på Samba och dom flesta ghiaägaren har problem med filterna.
Många kör till&med utan fjädrar..

Buss 65
Ghia 57

15

Idag hann jag med en dryg timmes meck.
Jag fixade tändningen, bytte tillbaks till org fördelare. Jag blev inte klok på min nya 009 kopia. Får ta det senare, när förgasarna går bra.

Nu går den som man kan förvänta sig av en bil som får aldeles för mycket soppa..
Så fort jag gasar på så drunknar den i soppa och bara "pluddrar", och så ruker det mycket.

När jag gasar stillastående så låter det rappt och bra, men så fort jag belastar motorn så surar den ner sig.

Det jag försökte med idag var att byta till 125 i huvudmunstycke, skruva in blandskruvarna(står på 3/4 varv ut) och shimsa upp pumpen med två extra packningar. Jag testade även utan luftfilter.

Det blev nog aningen bättre när jag bytte munstycke, men fortfarande dåligt...

Det är märkligt, den får för mycket men inte så mycket så den drunknar på tomgång?

Buss 65
Ghia 57

16

Är stiften fortfarande svarta?

Lågfartsmunstyckena hänger i till ca 3000 varv, dvs det är den kretsen du kommer att åka på mest. Huvud kliver in vid 2800-3000 och har du problem i det området så kan det vara antingen huvudmunstycket eller lågfartens lufthål som är problemet.
Luftmunstycket kliver in från runt 5000 och uppåt och i det området kommer du knappast att liga med din motor så det är inte så viktigt men 180-200 funkar nästan alltid på folkamotorer.

Ali G

17 Senaste redigerad av lasslo (2012-07-14 20:19:48)

Jaha, då hade det kanske varit bättre att gå ner till 45 i lågfart än till 125 i huvud ICQ/ab

Det är i spannet 1500-3000 varv jag har mest problem, får jag bara den att gå upp högt i varv så funkar det hyffsat.

Buss 65
Ghia 57

18

Hej Lasso!
Jag har ju 36or och halsringar på hela 34! Min bluddrar i mellan reg. och det beror på att jag ska ha 28a på halsringar enligt Johannes på JPM. Han kunde få till det bra men det behövs andra ringar på min och således andra munstycken också.
Svåra att få tag på men Far o son Lundgren som har en shysst race bubbla och har företaget Logmech kan fixa halsringar.
[email protected]

Vet inte om vi har samma problem men hör efter!

MVH
Gurra

19 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-07-14 23:24:56)

Jag funderade lite på fördelaren. Vart har du "ettan" på din 009:a vid TDC? På min 009 kopia är den placerad uppe till höger, sett bakifrån. blev konfunderad eftersom det inte stämmer med varken original typ 1, 2 eller 3.

20

Ang skumma 009 kopior kan jag nämna den jag köpte av en av mig okänd filur på BRC förra året. Den fjädrar åt andra hållet motför en original... alltså man skulle behöva köra motorn baklänges för att den skulle funka?!? Någon som varit med om de Default/smile
Får ursäkta trådkapningen

21

Jag har oxå funderat på om 009an har "flyttad" tändning.
Jag har inget märke i huset för ettan, men när jag jämför med en org fördelare eller Bosch 009 så är ettan betydligt längre fram?
Jag satte tändkablarna som jag brukar, då gick det ganska ok, men jag hade tändningen ett kvarts varv för tidigt ICQ/ab

Jag får väl ge mig på och testa den när förgasarna väl lirar bra.

MrIcka- kapa bäst du vill, jag är bara glad att tråden lever och att jag får hjälp och tips.

Buss 65
Ghia 57

22

Rejkfantasten skrev:

Jag funderade lite på fördelaren. Vart har du "ettan" på din 009:a vid TDC? På min 009 kopia är den placerad uppe till höger, sett bakifrån. blev konfunderad eftersom det inte stämmer med varken original typ 1, 2 eller 3.

Det kanske var en fördelare till Volvo B18/B20, den går baklänges sägs det.

Ali G

23

Svwerker skrev:
Rejkfantasten skrev:

Det kanske var en fördelare till Volvo B18/B20, den går baklänges sägs det.

Ja,och den har samma drivning som VW-fördelaren

24

Stämplad som en 009,a iaf.  Någon som supit till på kinafabriken ICQ/ab

25

MrIcka skrev:

Stämplad som en 009,a iaf.  Någon som supit till på kinafabriken ICQ/ab

Jag tror att även den gamla Volvo-fördelaren heter 009.