1

Jag har bytt rubbet i mitt bromssystem (Typ1, -60:a, enkretssystem), huvudbromscylinder, bromsrör/slangar, cylindrar osv. Efter att ha ”pumpat igenom” en knapp liter runt om de olika cylindrarna i försök att lufta systemet utan antydan till vettigt tryck i pedalen börjar jag så smått undra vad kan jag ha missat?  ICQ/an

Alla idéer mottags tacksamt…!  ICQ/ab

2

Har du justerat ut bromsbackarna?

3

Japp, de är utjusterade så att det skrapar, men inte biter.

4

Fått alla kopplingar täta??
Bra kvalitet på huvudbromscylindern?? (Kinakvalitet kan dra in tjuvluft)
Jag vet inte hur det är med 1krets, Men man brukar börja lufta Hö bak, Vä bak, Hö fram, Vä fram.

5

Sätt i pluggar i HBC:n och prova endast den.
Är det stumt då, koppla in ett hjul i taget.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Alla kopplingar efterdragna 2x, inget läck vad jag ser. Köpte bästa kvalitén rätt igenom (just för att slippa detta  Default/yikes )
Har luftat precis så, hö bak, vä bak, hö fram, vä fram.  ICQ/ac

Tack för förslagen, blir inte klok på detta. Har tom. mätt utsticket på bromspedals "strikern" mot huvudbromscylindern med skjutmått och ställt det enligt spec.

7

Mogge skrev:

Sätt i pluggar i HBC:n och prova endast den.
Är det stumt då, koppla in ett hjul i taget.

Intressant! Det skall jag prova. Är det inte stumt då så är HBCn kaputt?

8

earlybeetle skrev:

Tack för förslagen, blir inte klok på detta. Har tom. mätt utsticket på bromspedals "strikern" mot huvudbromscylindern med skjutmått och ställt det enligt spec.

Får du en millimeter spel med den inställningen?

Har du släppt HELT på handbromsvajrarna innan du justerade bromsbackarna bak?

9

HenrikL skrev:

Får du en millimeter spel med den inställningen?

Har du släppt HELT på handbromsvajrarna innan du justerade bromsbackarna bak?

Handbromsen är/var helt släppt. Spelet däremot är jag osäker på. Jag ställde längden enligt specen i boken, men begrep inte hur spelet kunde mätas?

10 Senaste redigerad av Nobbe (2012-07-07 21:12:02)

hur är stötpinnen från bromspedalen in i huvudbromscylindern,
hur mkt glappar den innan kolven i bromscylindern rör sig ?

skulle kunna vara ett sånt problem ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

Nobbe skrev:

hur är stötpinnen från bromspedalen in i huvudbromscylindern ?
hur mkt glappar den innan kolven i bromscylindern rör sig ?

Det är den som jag ovan kallar "striker", stötpinne låter bättre. Pinnen i sig är uppmätt till den längd den skall ha. Däremot blir jag inte klok på hur spelet skall mätas mellan pedal och huvudbromscylinder?

12

ställ det minimalt och prova lufta igen :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

Du lägger dej ner på knä utanför bilen o trycker på pedalen med bara handen. Då ska då känna ett litet spel med handen innan tryckstången tar i kolven o börjar jobba. På så vis garanteras att kolven når sitt bakersta läge OCH kan hämta upp ny bromsvätska som ska pumpas ut.

Lite mer udda fel kan vara en feltillverkad kolv som inte går tillräckligt långt bak. etc.

Ett tredje fel kan vara själva cylindern. Vid tillverkning så oljas den in med korrosionsskyddsolja mot rostangrepp. I extremfallen får man rengöra cylinder o packningar från denna olja då den inte är förenlig med bromsvätska. I reklamationshänseende så tror jag att du inte har nåt case förrän du har gjort ren den, tyvärr.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

Jag tror att jag gör såhär:

1) Testar spelet på stötpinnen
2) Pluggar HBC, inget tryck = kass HBC (rengör och skicka tillbaka  ICQ/ag )
3) Tryck i HBC med pluggade utgångar, återmonterar/luftar ett bromsrör åt gången för att se var jag tappar trycket.

Tack för all input, uppdaterar när jag testat detta!

15

earlybeetle skrev:

Japp, de är utjusterade så att det skrapar, men inte biter.

Jag ställer alltid ut dem max så att det inte går att justera mera, sedan luftar. Spelet i pedalen är är en lika stor källa till problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

Jag ställer alltid ut dem max så att det inte går att justera mera, sedan luftar. Spelet i pedalen är är en lika stor källa till problem.

Aha, skall testa det också!

17 Senaste redigerad av earlybeetle (2012-07-08 16:18:17)

En kort sammanfattning av nuläget:

1) Spelet på bromspedalen=>HBC var större än spec, detta är justerat till 1mm.
2) Bromsbackarna justerades ut så att samtliga nöp i bromstrumman.

Med detta gjort fick jag tryck efter en luftningsrunda. Däremot upplever jag att pedalen tar relativt långt ner (trycket känns först efter ca. 1/3 in av bromsens totala slaglängd) - Är detta normalt?

18 Senaste redigerad av earlybeetle (2012-07-08 21:32:13)

earlybeetle skrev:

Med detta gjort fick jag tryck efter en luftningsrunda. Däremot upplever jag att pedalen tar relativt långt ner (trycket känns först efter ca. 1/3 in av bromsens totala slaglängd) - Är detta normalt?

Feedback på detta skulle uppskattas.  ICQ/ab

19

Har nog aldrig haft någon som är bättre Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Johan W skrev:

Har nog aldrig haft någon som är bättre Default/hmm

Tack! Låter som jag har lyckats...  ICQ/ag