1

Jag tycker min motor blir för varm när jag kört typ 80-90 nån timma. Det är nästan så man bränner sig på oljestickan... Tänkte kolla tändinställning och termostat till att börja med. Är det nån som vet hur man ställer termostaten så att man kan vara säker på att spjällen är helt öppna motorn är varm? Finns det nåt sätt att göra det på när motorn är kall, så man slipper bränna sig?

2

Du tar bort bulten som håller själva termostaten på hållarens undersida.Skjut sen termostaten uppåt tills det tar stopp och lossa därefter hållarens justerbara bult i vevhusets sida och skjut upp hållaren mot termostaten. När termostathållaren ligger emot den upplyfta termostaten så drar du fast hållaren först och sen bulten under som håller termostatbälgen. Kall motor!  ICQ/ab

3

Jag trodde att termostaten behövde utrymme uppåt för att kunna expandera och öppna spjällen sen när den blir varm? Blir det som att man låser spjället i öppet läge med din metod?

4

Det blev lite fel... Default/hmm Det är termostathållarens övre del som ska ligga dikt mot den uppskjutna termostatens överdel när du skruvar fast hållaren i vevhuset.Sen får du dra ner termostatbälgen för att kunna skruva fast den i botten.

5

OK, det låter mer logiskt! Då provar jag det!

6

mr west skrev:

OK, det låter mer logiskt! Då provar jag det!

Du kan även kolla att den är hel...I hett vatten (65-70 grader) så ska bälgens längd vara minst 46 mm.

7

Jo, den verkar funka! Har iofs ingen termometer, men den sväller som satan i kokande vatten, och blir ca 4 och en halv centimeter när det börjar brännas. Upptäckte även att generatorn inte satt i tornet ordentligt, så det kan ju också ha kommit en del värme från remmen om den gick lite snett... Dags för provtur.