Tänkte bygga en 1835cc typ 1 motor, har dubbla solex 40 liggandes till det, och 1600 dubbelports toppar. Men undrar lite om vad för kam man kan använda? Och vad man behöver göra med toppar?
Tänkte bygga en 1835cc typ 1 motor, har dubbla solex 40 liggandes till det, och 1600 dubbelports toppar. Men undrar lite om vad för kam man kan använda? Och vad man behöver göra med toppar?
Det beror ju lite på vilken effekt du eftersträvar,men du måste ju ta upp både toppar och vevhus för dom större cylindrarna till att börja med..
Sen blir de ju tyvärr mycket dyrare än vad man tror ifrån början! värt att tänka på,
Sen blir de ju tyvärr mycket dyrare än vad man tror ifrån början! värt att tänka på,
Runt 80-100hk. Motorblocket som det ska byggas på blir isåfall AD339665.
Det absolut viktigaste är att du har ett friskt block som mäter rätt i alla lagerlägen.
80-100 hk så måste topparna portas, se PPR-Mickes topplockstråd. 
Ali G
Hur blir de med 1600cc och dubbla solex 40:er?
Det skall nog funka bra
Tänk på att inte axlarna i fuggarna är för glappiga
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vet du något ställe i Jönköpings trakterna man kan porta topparna på?
Jag bygger oxå en 1835cc . Jag har en FK8
Jag bygger oxå en 1835cc . Jag har en FK8
Vilken kam man ska välja beror rätt mycket på vilka toppar man har och med lättportade original skulle jag gå på antingen W100 eller original med 1,25 alt. 1,4-vippor, beroende på portning.
FK8 skulle jag kanske välja tillsammans med toppar typ CB's roundportstoppar, Los panchitos eller liknande.
Ali G
Vilken kam man ska välja beror rätt mycket på vilka toppar man har och med lättportade original skulle jag gå på antingen W100 eller original med 1,25 alt. 1,4-vippor, beroende på portning.
FK8 skulle jag kanske välja tillsammans med toppar typ CB's roundportstoppar, Los panchitos eller liknande.
Om man skulle välja 1600cc. Är det mycket skillnad mellan 1584cc och 1679cc?
och vad för kam till det? blir dubbla solex till det isåfall.
Det är inte jättestor skillnad mellan 1584 och 1679, knappa 100 cc coh kamvalet blir i stort samma. Det är större skillnad på olika portningsjobb än på den lilla volymökningen.
Som exempel: En oportad 044-topp med 40*35,5 ventiler på en 1600 till 1800 hamnar i spannet som behöver en W100-W110 och ger i storleksordningen 100hk med 40IDF. Effektregistret hamnar från strax under 3000 till strax över 6000 och till blir något lägre med större volym med samma kam men utan att vara "död" i botten.
En bra portad topp med samma ventilstorlekar kan ge upp mot 190 hk och behöver då en FK89 eller liknande på samma motor men du hamnar effektregistret rätt mycket högre, är smalare och med mindre punch i botten. Runt 5000 och upp mot 8000 får man räkna med där.
Volym är inte effekt men med volym så går det att bygga en "lugnare" motor med samma toppeffekt.
Ali G
Det är inte jättestor skillnad mellan 1584 och 1679, knappa 100 cc coh kamvalet blir i stort samma. Det är större skillnad på olika portningsjobb än på den lilla volymökningen.
Som exempel: En oportad 044-topp med 40*35,5 ventiler på en 1600 till 1800 hamnar i spannet som behöver en W100-W110 och ger i storleksordningen 100hk med 40IDF. Effektregistret hamnar från strax under 3000 till strax över 6000 och till blir något lägre med större volym med samma kam men utan att vara "död" i botten.
En bra portad topp med samma ventilstorlekar kan ge upp mot 190 hk och behöver då en FK89 eller liknande på samma motor men du hamnar effektregistret rätt mycket högre, är smalare och med mindre punch i botten. Runt 5000 och upp mot 8000 får man räkna med där.
Volym är inte effekt men med volym så går det att bygga en "lugnare" motor med samma toppeffekt.
Tackar för svar 
Vet du vad det kan kosta att porta toppar?
Har 043:or sittandes på ena motorn den andra vet ja inte än vad de sitter den sitter i bilen
Det är rätt kostsamt och det är få som vet exakt hur man ska göra. PPRMicke har bättre koll på det än jag.
Ali G
Gällande toppar så kan du ju alltid lägga ut en förfrågan här på forat. Någon kanske har ett par bra begagnade 044:or eller färdigportade 043 liggandes till facilt pris.
