Här kan ni se vad MHRF tycker om det samt länk till Naturvårdsverket i deras text
http://mhrf.se/uttjanta_bilar
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Naturvårdsverket vill krimminalisera oss!
Du måste logga in eller registrera för att svara
Här kan ni se vad MHRF tycker om det samt länk till Naturvårdsverket i deras text
http://mhrf.se/uttjanta_bilar
Vilken länk 
Vilken länk
Nu så...sorry!
Vi gör väl så mycket olagliga saker redan så det kvittar väl med en till... 
Hmm. Ett ogenomtänkt förslag som slår helt fel och drabbar en massa oskyldiga. Det var ju ovanligt
.
Problemet med dessa miljömuppar är att de inte förstår något annat än det som finns på deras skrivbord, möjligen är de även intresserade av fotboll.
De förstår inte att fordon och motorer kan vara ett intresse och inte bara att frakta arslet med för deras inskränkta värld sträcker sig till vilket skithuspapper de ska torka sina rövar med. 
Lugn, lugn. Det är en hel del "miljömuppar" som också åker Vw här på forumet.
Vi har väl t o m en splitbussåkande miljöpartist uppe i norr, om han nu är kvar i politiken.
Tanken i deras redovisning tyckte jag var helt ok. Det stora problemet dom belyste var alla övergivna skrotbilar. Dom föreslog bla återinföring av skrotbilspremien och det är ju på tiden.
Målet var ju inte direkt att kriminalisera oss som håller på med veteranbilar, utan mer de som skrotar ner bilar och skickar delar och dyl på export samt Grängesbergare med privata ridbanor fyllda med skrotbilar
Alltså de som systematiskt skrotar ner bilar utan att ha en verksamhet. Och då vill dom väl åt problemet med att man kanske inte har möjlighet eller helt enkelt struntar i att ta vara på tex oljan och bensinen och låter det rinna ut i naturen.
Att kriminalisera själva bilskrotandet var väl lite drastiskt. Då är det väl bättre chokhöja böterna för dom som släpper ut giftera.
Sedan kan dom lika gärna ta och ge sig på alla småsvennsons som inte fattar att småbatterier inte hör hemma i hushållssoporna 
Problemet med dessa miljömuppar är att de inte förstår något annat än det som finns på deras skrivbord, möjligen är de även intresserade av fotboll.
![]()
De förstår inte att fordon och motorer kan vara ett intresse och inte bara att frakta arslet med för deras inskränkta värld sträcker sig till vilket skithuspapper de ska torka sina rövar med.
x2
Problemet med dessa miljömuppar är att de inte förstår något annat än det som finns på deras skrivbord, möjligen är de även intresserade av fotboll.
![]()
De förstår inte att fordon och motorer kan vara ett intresse och inte bara att frakta arslet med för deras inskränkta värld sträcker sig till vilket skithuspapper de ska torka sina rövar med.
Väl talat Svwerker! 
"Vi föreslår en möjlighet för kommunen att flytta fordon med miljöhänsyn som grund"
"När det gäller illegal bilskrotning föreslås det att det görs straffbart"
"Straffbart att ta emot uttjänta fordon"
"Naturvårdsverket tycker det skall finnas krav på godkänd besiktning vid export"
"Begränsning av avställningstiden"
När man läst igenom vad Naturvårdsverket vill så får man väl säga att en del kan vara katastrof för många av oss.
Att kriminalisera det vi gjort sen barnsben, demontera saker, verkar fånigt.
Den största faran i detta verkar vara förslaget om "Begränsning av avställningstiden", denna skrivbordprodukt kan med stor kraft lamslå en stor del av vårt intresse.
Naturvårdsverket verkar i övrigt ha gjort ett gediget och bra jobb och pekar på många tråkiga företeelser inom bilvärlden.
I skrivelsen står det på flera ställen att man ska ta hänsyn till veteranfordon, och de tveksamheter som finns i utredningen/förslagen hoppas jag MHRF tydliggör för våra makthavare.
Jag kan bara rekommendera alla att läsa vad Naturvårdsverket skriver så vi kan hålle denna debatt på rätt nivå och lära oss av varandra hur vi ska bete oss med våra fordon.
Och vem vet, kanske kanske det eldar på någon att få färdigt sitt fordon så nästa "vrak/farligt avfall" kommer in i värmen med Hessich som mål

skriv på : http://upprop.nu/KEFS
samt dela denna url: på facebook !!
för inte 17 vill man bli kriminell för att man rår om en reservdelsbil eller har ett projekt stående mer än ett år innan det är klart....
själv blev man nr 1558 att skriva på
skriv på : http://upprop.nu/KEFS
samt dela denna url: på facebook !!för inte 17 vill man bli kriminell för att man rår om en reservdelsbil eller har ett projekt stående mer än ett år innan det är klart....
själv blev man nr 1558 att skriva på
jag vart 1794....
Efter att ha läst igenom det hela undrar jag lite över vad det är som är så dåligt med Naturvårdsverkets arbete och på vilket vis det kommer att påverka veteranhobbyn? Som jag ser det kommer Naturvårdsverket fram till ett antal förslag till ändring av författningar. Dessa avser i vilka lägen kommun skall få flytta fordon, producentansvar mm. Övriga punkter som skulle kunna påverka oss, t ex paragrafen om 1 års avställningstid, menar de ju tom själva bör utredas vidare innan ett slutgiltigt förslag läggs.
MHRFs svar avser framförallt förtydliganden av att veteranfordon i enlighet med ELV-föredraget skall undantas från de föreslagna kraven och att dessa undantag skall vara lika tydligt uttryckta som de är i förarbetena till detta fördrag. Jag tror att det är viktigt att få tydliggjort undantaget men när det är gjort känns det som att resten av arbetet är bra och fyller sitt syfte?
Nobbe skrev:skriv på : http://upprop.nu/KEFS
samt dela denna url: på facebook !!för inte 17 vill man bli kriminell för att man rår om en reservdelsbil eller har ett projekt stående mer än ett år innan det är klart....
själv blev man nr 1558 att skriva på
jag vart 1794....
O jag kvalade in på plats 2309 
Nobbe skrev:skriv på : http://upprop.nu/KEFS
samt dela denna url: på facebook !!för inte 17 vill man bli kriminell för att man rår om en reservdelsbil eller har ett projekt stående mer än ett år innan det är klart....
själv blev man nr 1558 att skriva på
jag vart 1794....
O jag kvalade in på plats 2309 
Jag undrar om man kommer förbi det genom att tex låta en bil byta ägare en gång/år? Som exempel. Låter jag en bil vandra runt i familjen så äger jag den vart fjärde år isf. Men det kanske inte skulle funka?
Jag kvalade in på plats 591 föresten.
Galet!
2373.
2557
Uppskriven jag också...
Pundarna kommer inte dumpa färre fordon pga detta förslag. Bättre rikta in sig på att underlätta bra demontering av fordon som fortfarande är i bruk men som är miljöovänliga.
Om 15 år kommer problemet nog nästan lösa sig själv, för då är bilarna så komplicerade att en 10 år gammal bil inte är värd att reparera och utan rätt utrustning så går det inte att byta några komponenter alls pga styrenheterna inte kan flyttas mellan fordon på enkelt sätt.
Det är klart att pundarna inte dumpar färre fordon efter det här förslaget, men om man läser vad det handlar om, så är det just dom dumpade bilarna dom vill ha bort, genom att införa skrotningspremien och genom att det ska vara lättare att beslagta övergivna bilar på bla rastplatser mm.
Är det nån som tycker att det är en dålig ide?
Om man ska ha en debatt som leder någonvart så måste man ju vara objektiv och se rapportens 100 sidor för och nackdelar.
Det är ju inte oss med veteranbilar som dom vill sätta åt. Jag kan i min vildaste fantasi inte se det då jag läser rapporten.
Läser man lite i rapporten så stör dom sig på afrikauppköparna som systematisk köper upp bilar och skrotar dom på industriområden och de privatpersoner som åker runt och hämtar skrotbilar gratis, för att sedan skrota ner dom på nån tomt, nu när dom vanliga skrotarna inte hämtar bilar längre pga utbliven skrotningspremie.
Dom flesta skrotarna som verkar överleva livnär sig ju på nya krockade försäkringbilar.
Det vill dom bla motverka med skrotningspremie. Inte heller så dumt.
Kommuner i Sverige har svårt att få stopp på dom olagliga bilskrotarna då de hävdar att de gör det på hobbybasis vilket är tillåtet, då föreslår de i en mening i rapporten att man bör göra det straffbart att överhuvudtaget skrota ner bilar som privatperson och det är den lilla meningen alla verkar gå igång på.
Det finns ju inte en möjlighet att nått sånt skulle gå igenom. Det är väl en ogenomtänkt och felformulerad mening av nån som inte har tänkt på att folk sysslar med bla veteranbilar, folkrace dragracing mm
Det är regeringen som begärt en skrivelse av Naturvårdsverket och det här är bara ett utlåtande av kanske en enskild person?
Det ska mer till innan jag hetsar upp mig. Typ att dom tog 500:- i påminelseavgift om du glömt betala en tjuga i trängselavgift. Och det utan ens att man fått en räkning.
Sånt är kriminellt, och då har det ändå godkänts på hög politikernivå 
I vart fall så är vi uppe i 2775 st redan. 
Det är klart att pundarna inte dumpar färre fordon efter det här förslaget, men om man läser vad det handlar om, så är det just dom dumpade bilarna dom vill ha bort, genom att införa skrotningspremien och genom att det ska vara lättare att beslagta övergivna bilar på bla rastplatser mm.
Är det nån som tycker att det är en dålig ide?
Om man ska ha en debatt som leder någonvart så måste man ju vara objektiv och se rapportens 100 sidor för och nackdelar.
Det är ju inte oss med veteranbilar som dom vill sätta åt. Jag kan i min vildaste fantasi inte se det då jag läser rapporten.
Läser man lite i rapporten så stör dom sig på afrikauppköparna som systematisk köper upp bilar och skrotar dom på industriområden och de privatpersoner som åker runt och hämtar skrotbilar gratis, för att sedan skrota ner dom på nån tomt, nu när dom vanliga skrotarna inte hämtar bilar längre pga utbliven skrotningspremie.
Dom flesta skrotarna som verkar överleva livnär sig ju på nya krockade försäkringbilar.Det vill dom bla motverka med skrotningspremie. Inte heller så dumt.
Kommuner i Sverige har svårt att få stopp på dom olagliga bilskrotarna då de hävdar att de gör det på hobbybasis vilket är tillåtet, då föreslår de i en mening i rapporten att man bör göra det straffbart att överhuvudtaget skrota ner bilar som privatperson och det är den lilla meningen alla verkar gå igång på.
Det finns ju inte en möjlighet att nått sånt skulle gå igenom. Det är väl en ogenomtänkt och felformulerad mening av nån som inte har tänkt på att folk sysslar med bla veteranbilar, folkrace dragracing mm
Det är regeringen som begärt en skrivelse av Naturvårdsverket och det här är bara ett utlåtande av kanske en enskild person?
Det ska mer till innan jag hetsar upp mig. Typ att dom tog 500:- i påminelseavgift om du glömt betala en tjuga i trängselavgift. Och det utan ens att man fått en räkning.
Sånt är kriminellt, och då har det ändå godkänts på hög politikernivå
Jag tror heller inte att dom vill sätta åt dom som har gamla eller för den delen halvgamla bilar som hobby. Naturvårdsverket har god anledning att vilja införa regler som motverkar skrotbilsdumpning. Men man får verkligen hoppas att dom för dialog med MHRF och andra föreningar typ ACCS (och faktiskt lyssnar på dom) så att reglerna inte drabbar dom seriösa fordonshobbyisterna. Om det nu blir några regeländringar alls vill säga.
håller med, problemet ligger inte i
syftet utan i att de glömt oss. Konsekvensen av en felaktig formulerad lagtext drabbar oss oavsett om syftet var gott...
Demian skrev:Det är klart att pundarna inte dumpar färre fordon efter det här förslaget, men om man läser vad det handlar om, så är det just dom dumpade bilarna dom vill ha bort, genom att införa skrotningspremien och genom att det ska vara lättare att beslagta övergivna bilar på bla rastplatser mm.
Är det nån som tycker att det är en dålig ide?
Om man ska ha en debatt som leder någonvart så måste man ju vara objektiv och se rapportens 100 sidor för och nackdelar.
Det är ju inte oss med veteranbilar som dom vill sätta åt. Jag kan i min vildaste fantasi inte se det då jag läser rapporten.
Läser man lite i rapporten så stör dom sig på afrikauppköparna som systematisk köper upp bilar och skrotar dom på industriområden och de privatpersoner som åker runt och hämtar skrotbilar gratis, för att sedan skrota ner dom på nån tomt, nu när dom vanliga skrotarna inte hämtar bilar längre pga utbliven skrotningspremie.
Dom flesta skrotarna som verkar överleva livnär sig ju på nya krockade försäkringbilar.Det vill dom bla motverka med skrotningspremie. Inte heller så dumt.
Kommuner i Sverige har svårt att få stopp på dom olagliga bilskrotarna då de hävdar att de gör det på hobbybasis vilket är tillåtet, då föreslår de i en mening i rapporten att man bör göra det straffbart att överhuvudtaget skrota ner bilar som privatperson och det är den lilla meningen alla verkar gå igång på.
Det finns ju inte en möjlighet att nått sånt skulle gå igenom. Det är väl en ogenomtänkt och felformulerad mening av nån som inte har tänkt på att folk sysslar med bla veteranbilar, folkrace dragracing mm
Det är regeringen som begärt en skrivelse av Naturvårdsverket och det här är bara ett utlåtande av kanske en enskild person?
Det ska mer till innan jag hetsar upp mig. Typ att dom tog 500:- i påminelseavgift om du glömt betala en tjuga i trängselavgift. Och det utan ens att man fått en räkning.
Sånt är kriminellt, och då har det ändå godkänts på hög politikernivå
Jag tror heller inte att dom vill sätta åt dom som har gamla eller för den delen halvgamla bilar som hobby. Naturvårdsverket har god anledning att vilja införa regler som motverkar skrotbilsdumpning. Men man får verkligen hoppas att dom för dialog med MHRF och andra föreningar typ ACCS (och faktiskt lyssnar på dom) så att reglerna inte drabbar dom seriösa fordonshobbyisterna. Om det nu blir några regeländringar alls vill säga.
Naturvårdsverkets hela rapport för den som orkar läsa: http://www.naturvardsverket.se/upload/2 … miljon.pdf
Saxat ut Expressen.
"Naturvårdsverket har föreslagit nya tuffa regler för att komma tillrätta med illegala bilskrotar. Men en av effekterna kan bli att reservdelsbilar och demontering på den egna tomten kan bli brottsligt menar man på Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.
- Det här är en bedrövligt illa skött utredning som kan få långtgående konsekvenser, säger Jan Tägt, generalsekreterare för MHRF.
I höst kan miljödepartementet ta beslut om en ny bilskrotningsförordning enligt ett förslag från naturvårdsverket. I grunden handlar det om att uppnå en återvinningsgrad på 95 procent av våra skrotbilar 2015 enligt ett EU-direktiv. Naturvårdsverket föreslår bland annat åtgärder på hur man ska komma tillrätta med uppemot tiotusen övergivna bilar som hittas av landets kommuner varje år. Man har också tittat på hur man ska stoppa illegala bilskrotar som demonterar fordon utan tillstånd. Men åtgärderna kan slå hårt mot svensk motorhobby varnar Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.
Renoveringsobjekt kan bli olagliga
I dag är det tillåtet att ha demonterade bilar om det rör sig om hobbyverksamhet - men inte om verksamheten anses vara yrkesmässig. För att komma tillrätta med illegala bilskrotar vill naturvårdsverket skärpa reglerna och stryka ”yrkesmässig” ur bilskrotningsförordningen. Det blir alltså samma regler för alla. ”Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot”, skriver naturvårdsverket i sitt förslag som nu ligger på miljödepartementets bord.
Om förslaget går igenom kan reservdelsbilar och renoveringsobjekt bli olagliga, menar man på MHRF.
- Frågan är vad skrotning är. Räknas demontering som skrotning? Och är ett fordon skrot om det är helt och hållet demonterat? Det blir en prövning i det enskilda fallet, det kan tänkas att en miljöinspektör kan använda sig av regelverket om det går igenom, det vet vi inte än, säger Jan Tägt, generalsekreterare för MHRF. Han är också kritisk till att naturvårdsverket inte har tagit hänsyn till EU-regler som tydligt skyddar veteranfordon från att klassas som skrot, även om de är helt isärplockade.
Kommuner kan stoppa renoveringar
Enligt Jan Tägt finns det uppenbara risker för enskilda motorentusiaster om reglerna går igenom. Kommuner kan få möjlighet att under viteshot tvinga fordonsägare att upphöra med sin hobby. Ett exempel kan vara att en granne klagar på att man har gamla bilar på gården.
- En granne som upplever sig störd kan alltid vända sig till kommunen, som får en skyldighet att se över ärendet. Reglerna blir ett kraftigt verktyg för kommunen, eftersom verksamheten inte längre behöver vara illegal för att stoppas.
Naturvårdsverkets förslag har lett till en proteststorm bland motorentusiaster över hela landet. Facebookgruppen stoppa.skrotberedningen har samlat över 12 000 medlemmar, och en webbaserad protestlista är hittills uppe i över 7000 underskrifter, bara på några få veckor.
”Får inte drabba veteransbilsägare”
Hans Wrådhe, chef på naturvårdsverkets sektion för avfall och kemikalier, säger att syftet med förslaget inte är att sätta käppar i hjulen för landets motorentusiaster.
- När det gäller vår inställning så är veteranbilar och den sortens verksamhet är inget som vi ser som ett problem. Men vi har kanske inte varit nog tydliga med det i vår rapport, eftersom vi har fått kritik.
Finns det risk för oväntade effekter som kan drabba veteranbilsägare?
- Jag kan inte ge några garantier för vad regeringen bestämmer sig för. Men vi har påpekat att strängare lagstiftning inte får drabba veteranbilsentusiaster, säger Hans Wrådhe.
Av Alexander Olwan
[email protected]"
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Naturvårdsverket vill krimminalisera oss!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.