1

Jag tog just bort växelstångskopplingen och kände då att växelväljaren i nos konen är helt slapp alltså inte in och ut utan man kan snurra den i fram och tillbaka nästan ett halvvarv i frilägesposition, det ska man ju förstås kunna göra i det läget.
Men det jag undrar är om den inte ska vara fjäderbelastad eller är det bara fjädern i växelspaken som sköter den funktionen?

Det känns ju inte helt rätt.
Har även kollat en sprängskiss på en typ 1 låda men kan inte hitta nån fjäder där.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Ingående axeln "hockeyklubban" i noskonen är inte fjädrad, och man kan lätt vrida den som du märkt - helt OK alltså.

Däremot skiljer sig axeln ifrån typ1 i o m att stoppskruven sitter på undersidan (luckan sitter ju under) och den har ingen sådan ansats på ovansidan.
på typ1-lådor brukar det konstigt nog finnas både-och....

3

Tackar för ett snabbt svar, då ska jag krypa under bilen och skruva ihop det genast:-D
Blev lite orolig för det kändes ju inte helt ok.
Du vet inte vart man kan få tag i en växelstångskoppling? min var lite väl mjuk i gummit tyckte jag.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

4

Kolla med Per på Custom & Speedparts i Hyllinge ? (Han är en typ3-kille ;-)

5

Tack för tipset! Det ska jag göra.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

6

Det är samma som Typ1, bara att vända den bakre delen så att skruven kommer nedåt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ja det blev visst inte så svårt att hitta som jag trodde det skulle bli:-D

Samma koppling som till typ1 -64 och typ2 -67 enligt Up North.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65