1 Senaste redigerad av Göran W (2012-07-01 18:53:59)

Nån som har koll på om det är sprinten som brukar slitas ner eller om det är gånggärnsdelen som slits när dörren är glapp?
Tänkte beställa grejer och vet inte om jag skall beställa överdimesion på sprinten eller inte...

Chrome wont get you home, in rust we trust

Så länge nån lider av att jag lever så ska jag härda ut... /Pilten, Mora by

2

På min var det sprinten som var sliten!  ICQ/ab  Behöver du en övre till förarsidan, backspegelarmen alltså, i std. dim så har jag en som du kan få köpa!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

3

När någon ändå frågar kring detta. Hur får man lös sprinten enklast?

utan vw just nu... :-(

4

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/1805520.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Är man inte rädd om lacken så kan man göra så här.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20110909045.jpg
Svetsa fast en m8 och dra låss den med runken.
Köp inte överdimension om du inte ska brotcha.
Men på min var det sprinten som var kass.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

6

Jag pressade ur min sprint på bubblan med ett löst skruvstycke med en liten hylsnyckel hylsa på undersidan och en ringnyckel ring på ovansidan. Jag tog loss dörren för att komma åt och det funkade perfekt. Det kanske fungerar utan att ta bort dörren på en buss, jag tror att gångjärnet sticker ut längre på den.
Det är bra om man är två när man ska hålla allt på plats när man ska dra åt skruvstycket.
Hylsan ska vara lika eller helst lite smalare än sprinten. Om du har något lämpligt som är härdat så ta det i stället för hylsan, den blev lite trubbig ICQ/ab

Ringnyckeln skall ha tillräckligt stort hål så att sprinten kan pressas upp där men ringen skall stödjas mot gångjärnsdelen så inte för stor nyckel.

Hoppas du förstod något!

/Göran

Bubbla -62

7

Dem övre, spegelarmarna alltså, funkar ju som momentstag om man är försiktig. Värmde med indiktionsvärmare först sen var det bara att vrida loss. Dem nedre med bara sprint värmde jag och sen slog ur med dorn.

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

8

Tyvärr är min spegel arm avbruten där av frågan.

utan vw just nu... :-(