1

Hej Boxerville !
Jag ska sälja min Splitster (roadster) och undrar om det skulle gå att registrera den, i Sverige. Jag köpte bilen, som den är byggd på, år 2000 i Sverige.
Fick inte med alla papper på bilen och har förlorat den ena halvan jag fick med hem.
Skulle det, för en eventuell Svensk köpare, gå att registrera bilen, eller är det ingen ide att försöka sälja den, i Sverige.
Krångliga regler i Danmark, gör den svår att sälja, här  Default/hmm
Vänligen
Mark Bredahl

Post's attachments

4-2-5.jpg, 20.9 kb, 640 x 480
4-2-5.jpg 20.9 kb, 266 downloads since 2012-06-06 

2

Den skulle jag kunna vara intresserad av
Kan du PMa ett pris på den

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Jag anmäler mig som intressera med

Lägg gärna mail med lite mer bilder och tänkt pris till :[email protected]

Hadé

West Coast Volks attitude is everything

4

Ok. Kul med lite intresse.
Ska försöka hitta bilder. Sitter på jobbet och nog dom flesta bilder, hemma.

5 Senaste redigerad av Splitster-Mark (2012-06-06 11:29:10)

Bilder.

Post's attachments

vw-splitster-15.jpg, 5.05 kb, 104 x 104
vw-splitster-15.jpg 5.05 kb, 302 downloads since 2012-06-06 

vw-splitster-40.jpg, 4.2 kb, 104 x 104
vw-splitster-40.jpg 4.2 kb, 258 downloads since 2012-06-06 

6

Flera bilder.

Post's attachments

splitster10.jpg, 36.46 kb, 468 x 351
splitster10.jpg 36.46 kb, 258 downloads since 2012-06-06 

splitster11.jpg, 42.45 kb, 468 x 351
splitster11.jpg 42.45 kb, 269 downloads since 2012-06-06 

splitster12.jpg, 24.8 kb, 468 x 351
splitster12.jpg 24.8 kb, 271 downloads since 2012-06-06 

7

Saker som måste fixas, på bilen
Motor (jätte trött )
Handbroms med spak och alt. Hadde tänkt mig att montera nått, under instr.bräddan. Soffan tar platsen vid original handbroms monteringen.
Står utan framhjul, därsom dom har sålts med min andra VW. Andra ska vel kunna hittas.
Bilen har inte körts sen sommaren 2004 och en komplett genomgång är nog att rekomandera.
Mark

8

Vad är Asking price?

9

Jaa du. ?
Jag vet att jag har haft et par bud på bilen, här i Danmark och dom har varit runt 60 tusen Danska kronor.
Jag har inte någon aning om vad priset skulle vara, i Sverige. Tänkte först kolla om det gick att registrera den i Sverige, innan jag försökte att sälja den.

Här i Danmark, går det bra att få nya papper om man har tappat bort dom gamla men om det är tilfället i Sverige ? Kanske har han som jag köpte bilen av, på något sätt avstält eller antecknat "export" på bilens papper. Vem vet.
(förlåt mitt svenska om det är uselt)

Mvh Mark

10

Man kan iaf säga att får du 60.000 danska...då är det bara att sälja och gratulera dig

11

Tack du men den är inte sålt, så 60 tusen som man inte har i fickan är inte värt någonting.
Vad kan den kosta i Sverige? Jag vet att ni har billigare bilar  ICQ/ag
Mark

12

Vi kan ta det när du sänt lite bilder till mig...gärna hur den ser ut idag

Robban

13

Jag skickar dom, så fort som möjligt. Hoppas i afton, nån gång.

14

Splitster-Mark skrev:

Jag skickar dom, så fort som möjligt. Hoppas i afton, nån gång.

Gott   ICQ/ab

15

http://www.volksrods.com/forum/showthread.php?t=33171

Mark

16

MKT Trevlig  ICQ/af

17

Ok. Det verkar vara lika krångligt och dyrt, som här i Danmark.
Låter bilen stå och samla damm, då.

Mark ICQ/ab

18

Är det länge sedan du köpte den i Sverige?

Fick höra förra veckan att svensk bilprovning bara sparar besiktningspapper som är 9 år och nyare. Om detta stämmer till 100% vet jag inte, men i Sverige idag så blir jag inte förvånad om det är så.

Det betyder att om du köpte denna bil av en svensk för 10 år sedan eller mer, då "finns" det inga besiktningspapper som kan hjälpa dig. Det betyder att svensk bilprovning inte har denna bil i sitt register längre.

Och är det så att den svenske ägaren inte betalat de 65 kronorna som varje bil kostar i registerhållningsavgift i Sverige, så trillar den ur registret. Och det kan du nog räkna med att den har gjort, för jag känner ingen svensk som skulle betala för något den inte äger längre.

Så om du säljer denna bil till en svensk så måste han/hon regga om den. Att få tid till en omregging är inga problem, utan problemet är att då måste bilen vara i originalskick, med tak och allt.

Och då är tyvärr inte din bil så mycket värd i Sverige längre ICQ/ac

För när en bil trillar ur registret i Sverige då skall den inte vara ombyggd för då är det riktigt svårt att få in den i registret igen.

Hoppas att du får in den i något register, det är synd att en sådan fräsig bil ska stå i en lada och samla damm.

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

19

Här måste jag lägga in en protest!
Det där med att bilen faller ur registret är väl borttaget sedan ett antal år.
Betalar man inte så accumuleras bara de 65 tills det går till fogden....

Rätta mig om jag har fel så får jag lära mig något idag också..... :-)

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

20

Reine skrev:

Här måste jag lägga in en protest!
Det där med att bilen faller ur registret är väl borttaget sedan ett antal år.
Betalar man inte så accumuleras bara de 65 tills det går till fogden....

Rätta mig om jag har fel så får jag lära mig något idag också..... :-)

Jag inte har hört något annat, men det kanske är som du säger.

Men när fogden knackar på dörren och du säger att du sålt bilen för något/några år sedan till utlandet, vad ska de göra?

Det sunda är ju att plocka bort den ur registret då(som det en gång var). Blir lite "moment 22", betalar du de 65 kronor för att slippa kronofogden så säger man ju också att "man har bilen kvar". För betalar du så lär de ju mena att du har bilen kvar.

För den som säljer bilen utomlands innebär ju detta en "risk". För om bilen ej "flyttas ur landet" även i registret då sitter du där men ett inbetalningskort varje år på 65 kronor. Det blir en del pengar att betala under ens liv, tänk om man blir 80-90 bast.

Den dagen man dör då ärver ens dödsbo "den sålda bilen". Vem ska då ärva "en såld bil".

Om du har rätt Reine, vilket du mycket väl kan ha, så betyder det att man alltid bör sälja sin bil inom landet.

En småländsk lösning på ett ev. problem är ju då att innan man säljer bilen utomlands så skär man bort en plåtbit med chassinummret, Sen säljer man chassiplåten till en svensk ICQ/ag

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

21

Förr kunde man inte få bort bilen ur registret med mindre än att skicka in regplåtarna. Fick man inte tillbaka plåtarna av den men sålde till så kunde man inte får bort den ur registret och tvingades att betala registerhållningsavgiften. Nu går det inte att få bilen att falla ur registret genom att låta bli att betala men det är nog inte lika besvärligt att få den ur registret då det går att samköra register från iaf de nordiska länderna.

Sen tror jag att kronolle högaktningsfullt skiter i var bilen är, de vill bara ha sina pengar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22 Senaste redigerad av Fredde (2012-07-02 06:23:11)

Svwerker skrev:

Förr kunde man inte få bort bilen ur registret med mindre än att skicka in regplåtarna. Fick man inte tillbaka plåtarna av den men sålde till så kunde man inte får bort den ur registret och tvingades att betala registerhållningsavgiften. Nu går det inte att få bilen att falla ur registret genom att låta bli att betala men det är nog inte lika besvärligt att få den ur registret då det går att samköra register från iaf de nordiska länderna.

Sen tror jag att kronolle högaktningsfullt skiter i var bilen är, de vill bara ha sina pengar.

Skönt att man sålde inom Sverige då ICQ/ab

Men visst är det så att om kronolle är efter en så är det bara att betala.

Men systemet borde fungera så att du kan "avregistrera" en bil i Sverige om du t ex sålt den utomlands, även om du inte har plåten kvar. Det är nog många som "glömt" att kolla hur reglerna är vid försäljning utomlands, sen sitter de med dessa "65-kronorsproblem".

Tänk alla de som på 1900-talet körde ut en folkabuss i skogen. De gjorde detta för att de hade en gammal folkabuss som de hellre använde som jaktstuga än att köra den till bilskrot. Eftersom det var andra regler då(om de nu är ändrade) så "slapp" de ju få kronolle efter sig(pga registeringsavgiften).

Det borde finnas något/några liknande sätt som gör att man kan få hjälp om man nu säljer en bil utomlands utan att spara plåtarna.

Är det någon som sålt en bil utomlands med plåtarna? Hur gjorde ni för att få den avregistrerad?

VW KLEINBUS,1967

23

Det är inga större problem att exportera bara man tar reda på hur man får det rapporterad som exporterad i registret.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G