1

Därför behöver jag hjälp ...
Har bytt motor i en buss till en 1915 som jag vet har funkat klockrent innan och gjorde så nu oxå en stund ivf ICQ/ac såhär är det bilen gick en bra stund sen bara dog den och ingen gnista finns ! Har testat att byta allt spole , brytare , konding .... Ström till spolen finns jag har pingat allt hela vägen ifrån brytaren till spolen och signal finns och jag har dragit separat jord direkt till motorn även ohm mätt tändkablarna utan resultat alltså jag har inget fel .

Vad är det jag missar ???

West Coast Volks
Attitude is everything !

2 Senaste redigerad av michaelth (2012-06-30 22:39:42)

snurrar axeln i fördelaren?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Rotorn?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tändstiften?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

5

Check på alla 3 Default/hmm

West Coast Volks
Attitude is everything !

6

Kolla om du har gnista på kablen från spolen till locket.
Har du det så har du iaf ringat in felet till fördelaren.

Hur är kontakten mellan lock och rotor? Byt lock och testa, du har säkert ett gammalt lock liggande.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Har du kollat så att det finns spänning till spolen samtidigt som du kör startmotorn?

En liten ankedot på det temat.
Enpolare som skulle köra på strippen på BR, detta var för måååånga år sedan, hade för enkelhetens skull monterat en startknapp i motorrummet för att kunna starta och stoppa därifrån vid tuning (dock inte provat den hemma).
Väl på Mantorp så skulle det fixas, lite men motorn ville INTE starta, den flämtade till när han släppte startknappen så lite liv fanns det dock......
Allt kollades och dubbel kollades, men dagen gick och det blev inget race.
Dax att lasta för hemfärd, han gled in i förarsätet och vred om nyckeln i ett sista desperat försök och bilen gick igång.......
Han hade kopplat lite lätt fel vid sin smarta lösning med startknapp i motorrummet, när han tryckte på knappen bröt han matningen till tändspolen och när han släppte slöt han kretsen igen därav att den flämtade till på de sista starmotorvarven.
Hade han satt sig bakom ratten så hade dagen och resan varit räddad.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

Reine skrev:

Har du kollat så att det finns spänning till spolen samtidigt som du kör startmotorn?

En liten ankedot på det temat.
Enpolare som skulle köra på strippen på BR, detta var för måååånga år sedan, hade för enkelhetens skull monterat en startknapp i motorrummet för att kunna starta och stoppa därifrån vid tuning (dock inte provat den hemma).
Väl på Mantorp så skulle det fixas, lite men motorn ville INTE starta, den flämtade till när han släppte startknappen så lite liv fanns det dock......
Allt kollades och dubbel kollades, men dagen gick och det blev inget race.
Dax att lasta för hemfärd, han gled in i förarsätet och vred om nyckeln i ett sista desperat försök och bilen gick igång.......
Han hade kopplat lite lätt fel vid sin smarta lösning med startknapp i motorrummet, när han tryckte på knappen bröt han matningen till tändspolen och när han släppte slöt han kretsen igen därav att den flämtade till på de sista starmotorvarven.
Hade han satt sig bakom ratten så hade dagen och resan varit räddad.

ICQ/ag

9

Problemet löst efter många om och men .... Fjärde helt nya brytaren jag provade funka !!!  Default/hmm

West Coast Volks
Attitude is everything !

10

billigt kina skräp?? ICQ/ad  ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Beru !!!

West Coast Volks
Attitude is everything !

12

Brytare kan ha ett tunt ickeledande skikt på kontakterna om de är NOS.
Rester av hartsad olja, plastavlagring från förpackning etc...

Ett par drag med fint våtslip (1200 eller så) fixar det.

I min bok är detta inget fel!

S

13

Det var det första jag testade Sten dock handlar det inte om några NOS brytare ....

I min bok så är det jättefel ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

14 Senaste redigerad av mettis (2012-07-02 22:31:46)

Sondis skrev:

Problemet löst efter många om och men .... Fjärde helt nya brytaren jag provade funka !!!  Default/hmm

...känns inte som "vi andra" riktigt fick veta vad som egentligen var felet ;-(

(Själv har jag en fördelare som inte ger gnista trots två byten av (nya) brytare och konding...men motorn funkar bra med annan fördelare - och jo den lilla jordflätan är intakt.)

Med ditt problem som facit kanske jag skulle prova att flytta över delarna från min fungerande fördelare.....

15

Njae mettis eftersom jag själv inte riktigt heller fick veta vad som var fel så kan jag inte hjälpa dig Default/hmm Vet bara det jag skrivit att fjärde brytaren av märket beru fungerade varför dom andra 3 inte gjorde det är en gåta då allt verkade stämma och vid test av dom så visades inga symptom på att något var fel !
Aldrig varit med om något liknande ...

West Coast Volks
Attitude is everything !