1

Hej.

Jag har funderat länge på när det skulle komma upp på den här sidan och det dröje visst tills jag skrev något själv! ICQ/ad

Det är som så här... Jag har alltså en första generationens bränsleinsprutnings motorer - en fastback TLE 1600 från -69 och jag undrar om det är någon annan som har en sådan som fungerar eller som har koll på de gamla D-jet systemen.

Jag har nämligen ett problem med mitt. Jag vill inte byta ut mitt befintliga till förgasare, utan vill hålla fast vid insprut. Motorn går att starta och den går, MEN...Den går bara på två cylindrar.

Nämligen på cylinder 4 och 1. Plus att de 2 verkar gå fett. De andra två går inte alls. Jag plockade bort tändstiften och kollade. 2 såg ut som nya medans 2 var väldigt svarta.

Någon som har en idé? Jag har mätt upp alla 4 injektorer som Bently manualen säger 2.3 ohm stannade alla på. (Manualen säger 2.4)

Mvh

2 Senaste redigerad av Johan W (2012-05-19 09:55:26)

Prova och provspruta med dom bygg om och spruta i en burk och kolla strålen, ska dimma

Kolla gummi anslutningar mot toppen, kolla även slangen med soppa till den om den har någon Default/hmm

Ps har du stält ventilerna Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Kolla triggerkontakterna i fördelaren. D-jetronic sprutar parvis. Vanligaste bekymren med D-jetronic är dåliga kontakter. Gå över hela kabelhärvan och byt alla kabelskor som är dåliga. Kolla även jordpunkterna.

Kolla slangen till vakuumgivaren, den styr bränsleblandningen, otät slang ger fet blandning.

Byt bränslefilter och alla slangar. Var noggrann med slangarna under tanken, minsta knyck på en slang påverkar bränsletrycket. Kolla bränsletrycket efteråt, det ska vara 2 bar (28 PSI).

Gör en grundservice på motorn, var noggrann med ventiljustering och tändinställning.

4

Hade själv problem med bränslepumpen, kolla trycket .

5

Okey! Tack så mycket för alla tips och svar! Jag har kollat över en del grejer bland annat triggerkontakterna som ser ut att nästan vara nya. Alla kontakter (de flesta) har jag med sett över och de ser väldigt fina ut, de som såg dåliga ut har jag bytt ut och/eller rengjort. Jag har även bytt vakumslangar. Ventiljustering har jag gått över två gånger och även tändinställning har jag varit noga med.
Jag har även testat injektorerna (med ett AA batteri) och funnit att det bara var två som klickade, just precis de som den tände på. Dem ska jag se över en gång till om de inte är igensatta som gör att solenoiden inte hoppar ut som den ska.
Hur ovanligt är det att dessa motorer gått igenom vw's utbytessytem? För det sitter en sån klisterlapp på ecu:n.

Men nu får jag den inte ens att starta. Jag vet inte alls vad som hänt, om det kan vara tändstiften som har blivit igensatta eller vad det är. Den hostar bara till lite ibland.
Mvh Calle

6

När jag körde d-jetronic upplevde jag att triggerkontakterna var väldigt känsliga, även om dom såg bra ut kunde dom spöka. Mät dom och kolla så dom verkligen fungerar.

7

Hm, okey. Jag gjorde flödestest, alltså mätte från kontakten på ecu:n till kontaktyta på triggerkontakterna och kollade om det bara blev kontakt och det blev det när jag provade båda sidor. Men motståndet har jag inte mätt upp.

8

Jag tror det kan vara min bränslepump som spökar. Jag är inte säker på att den kommer upp i tryck ordentligt(?) lustigt nog.
Jag vet att jag har läst om någon som använt en pump från en annan bil, från vilka bilar skulle man kunna ta?
Trycket ska ligga på ungefär 28-30 psi.

9

Innan du byter pump, hissa upp bilen så att du kan komma åt slangpaketet under tanken, häng på en bränsletrycksmätare bak på motorn. Starta motorn och justera trycket till 2 bar (28 PSI). Låt en medhjälpare dra och vrida lite på slangarna under tanken samtidigt som du själv håller koll på mätaren. Du kommer bli förvånad hur trycket påverkas när man rör på slangarna.

10

Hej
Min pump var defekt i den inbyggda övertrycksventilen.
Trycket gick tillbaka i tanken.
Har monterat en b-pump från en Volvo
Kan återkomm med viken modell senare.
Denna hade inbyggd övertrycksventil

11

Okey tack för tipsen! Jag testade att greja med slangarna som du sa och då fick jag åtminstone fram bensin. Hehe..  ICQ/ad
Så det är nog inte pumpen iaf. Men skriv gärna ut vad du har använt för pump!

Jag har fortfarande problem med att den inte ens startar nu. Jag har gnista för den hoppar igång kort på bara startgas, men dör direkt igen. Jag testade att plocka bort injektorerna och jag har testat dem med ett AA batteri och då klickar de allihopa (solenoiden öppnar).

Mitt problem ligger någonstans i att injektorerna inte får någon signal ifrån ECU:n tror jag. Jag mätte på kabelhärvan på anslutning 12 till 21 och 12 till 22 (alltså triggerkontakterna) och kollade motstånd samtidigt som jag drog runt motorn för hand och då stod det bara 000 på mulitimetern, vilket det ska göra enligt Bently manualen. "0 to infinity" Så dem verkar det inte vara något fel på. Jag har gjort rent triggerkontakterna och fettat in axeln i fördelaren på nytt.
Även sladdarna till injektorerna verkar vara ok när jag mätt på dem.

Jag funderar på ECU:n, jag har ingen extra att prova att byta med, det är inte så att någon annan har en jag kan låna eller köpa? Det är alltså en -69 med manuell låda.

12

Och förresten, inuti ECU:n så är det väl inget som ska sitta löst? Det rasslar lite lätt om jag vänder på den.. Kan det vara där felet sitter?

13

Inuti "elecronic-boxen" sitter alla kablar (vita-men det står nr på dom...) på en slags kontakt som man kan dra bort ifrån kretskortet/boxen.
jag har varit med om oxid/dålig kontakt där... 

(om du har numret på boxen kan jag kolla om jag har en liggandes ifall du vill testa annan - lika så undertrycksgivaren -PMa isåfall?)

14

Vanligt fel på dessa ECU var kallödningar och fuktkänslighet!
Under mina år som bärgare fixades många av dessa efter vägen med ett rejält knytnävsslag över luftgallret..De satt ju innanför det på vä sida om jag minns rätt..
Kallödningar, eller kallflytande tenn kan Du se om Du synar baksidan på kretskortet..då är det bara att ta fram fina lödkolven och gå över de som Du ser finns sprickor i, eller runt komponentbenet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

15

mettis skrev:

Inuti "elecronic-boxen" sitter alla kablar (vita-men det står nr på dom...) på en slags kontakt som man kan dra bort ifrån kretskortet/boxen.
jag har varit med om oxid/dålig kontakt där... 

(om du har numret på boxen kan jag kolla om jag har en liggandes ifall du vill testa annan - lika så undertrycksgivaren -PMa isåfall?)

Ja just! Ska kolla över de kontakterna och klämma ihop dem lite lätt så de får kontakt.

Numret kan jag kolla upp till imorgon. Det är i alla fall en "B" kommer jag ihåg eftersom det är en -69. Undertrycksgivare? Hehe...vad blir de på engelska? Jag har två manualer och båda är på engelska.

16

Piraten skrev:

Vanligt fel på dessa ECU var kallödningar och fuktkänslighet!
Under mina år som bärgare fixades många av dessa efter vägen med ett rejält knytnävsslag över luftgallret..De satt ju innanför det på vä sida om jag minns rätt..
Kallödningar, eller kallflytande tenn kan Du se om Du synar baksidan på kretskortet..då är det bara att ta fram fina lödkolven och gå över de som Du ser finns sprickor i, eller runt komponentbenet.

Ja de med kallödning kan jag nästan förstå och även fuktkänslighet då den sitter på ett ganska korkat ställe egentligen. Det kan ju regna in direkt på den.
Haha!  Default/lol De enkla sätten är oftast de bästa!
Jaa, ska kolla över detta. Funderar på om jag kanske ska lämna in den till en elektronikherre som kan få mäta upp den åt mig.

17

Calle skrev:

Numret kan jag kolla upp till imorgon. Det är i alla fall en "B" kommer jag ihåg eftersom det är en -69. Undertrycksgivare? Hehe...vad blir de på engelska? Jag har två manualer och båda är på engelska.

Jag har ganska mycket kopior från VAG, eftersom dessa fanns på Bibban, och jag körde med en 69:aTLE mellan 1979 - 84....

Undertrycksgivaren/barometerdosan sitter hängande till vänster ungefär vid tändspolen.
Det är den som reglerar bränslemängden (insprutnings tiden) allt eftersom motorns behov.
Både ECU och denna är "one of" varje årsmodell, och bör paras ihop, men de har ju tydliga VW-nummer och jag har lista i VAG:s papper.

Men detta är ju inte ditt problem, utan säkert något simplare?

18

mettis skrev:
Calle skrev:

Jag har ganska mycket kopior från VAG, eftersom dessa fanns på Bibban, och jag körde med en 69:aTLE mellan 1979 - 84....

Undertrycksgivaren/barometerdosan sitter hängande till vänster ungefär vid tändspolen.
Det är den som reglerar bränslemängden (insprutnings tiden) allt eftersom motorns behov.
Både ECU och denna är "one of" varje årsmodell, och bör paras ihop, men de har ju tydliga VW-nummer och jag har lista i VAG:s papper.

Men detta är ju inte ditt problem, utan säkert något simplare?

Jaha! Kul! Har du allt kopierat då?

Jaa just! Då vet jag vad du menar!
Haha, jaaa vem vet.. Det enda jag vet är att jag har gnista vid tändstiften, för de tänder på startgas. Men jag provade att försöka få injektorerna att spraya i en flaska men då såg jag att de inte hände nåt..

19

Jag har nu äntligen lyckats kolla bränsletryck och som ni sa var det en bra idé då jag bara hade ca 0.5 bar i tryck.. Skruvade upp btr och då gick det att få upp i knappt 1.5 bar. Så en ny/annan pump är nog att föredra.
Någon som har en idé på vad jag kan använda för pump istället? Från vilka andra bilar alltså. Det borde nästan gå med lite vad som tycker jag?