1

Har ett litet problem med min 1300 67:a
det är nämligen så att när jag börjar komma upp i hastighet (ca 70km/h) börjar det "tjuta" någonstans i bilen.
Lite svårt att förklara missljudet med ord, men ett vobblande klart tjut, som "följer" med som däcken rullar (om jag har lyssnat rätt)
är lite av en rookie när det gäller just bubblor så jag behöver all hjälp jag kan få!

2

Hjullager - låter det mindre om du svänger lite åt nåt håll?
Slitna däck - Är klackarna(nabbarna/mönstret) olika höga, varannan klack. Haft så på några bilar där det blivit slitet på inre sidan av däcken.
Växellåda?

3

Ska kolla upp om det låter mindre när jag svänger.
däcken är väldigt gamla och hårda som hockeypuckar. kan det vara det ?
Om det är växellådan, vad kan det vara då som är fel ?

4

Jag åker en volvo 440 2,0(bruksbil Default/lol ) till och från jobbet.

Där får jag vid vissa hastigheter ett "visslande" ljud. Detta börjar vid typ 70 blås.

Jag har letat som bara den efter passagerare som bara visslar en ton, men inte hitta rätt ICQ/ag .

För ett tag sedan la jag märke till att den lackade färgen(kromet) på vindrutans list hade börjat att släppa(lite småfläkt här och där). I vissa hastigheter så kommer det vind under dessa flagor och då blir det ett "visslande" ljud.

Har du tur så har du ett lika "enkelt" problem. Men först tänkte jag också hjullager, växellåda m.m

Om man utgår från det värsta scenariot så kan det bara bli bättre ICQ/ad

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

5

Prova med att lägga i friläge på V lådan, och lyssna.
Stäng sen av motorn (Ta INTE ur nyckeln, eller vrid tillbaka helt), och lyssna gör detta på en raksträcka med lite trafik.

På så sätt borde du få en hint om det är drivlina/motor elelr nått annat.

"ljushuvud"

6

Tack för tipsen!
Det var däcken som spökade! ICQ/ab