1

Hej har två motorer stående i garaget som ja skulle vilja trimma/renovera.

Den som jag har tänkt att bygga på har motor nr: f1275404. Om ja fattat rätt är en 1300 med 40hp org?

Är det nån ide och bygga på den? Vill upp i typ 60-70hp.
Vad håller org vev, stakar osv för? antar att det håller.

Vill ha dubbla förgasare, räcker det med enkelport?


Bilen som motorn ska in i är en typ1 58 med 6volt.
Vad för problem kan ja räkna med att få?
Kommer lådan hålla för 60-70hp
Antar att det är 12v grejer i motorn?


Hoppas ja kan få lite hjälp med mina frågor mvh oskar w

Type2-57 PG/SG
Såld-Lowlight ghia-56

2

owennermark skrev:

Hej har två motorer stående i garaget som ja skulle vilja trimma/renovera.

Den som jag har tänkt att bygga på har motor nr: f1275404. Om ja fattat rätt är en 1300 med 40hp org?

Är det nån ide och bygga på den? Vill upp i typ 60-70hp.
Vad håller org vev, stakar osv för? antar att det håller.

Vill ha dubbla förgasare, räcker det med enkelport?


Bilen som motorn ska in i är en typ1 58 med 6volt.
Vad för problem kan ja räkna med att få?
Kommer lådan hålla för 60-70hp
Antar att det är 12v grejer i motorn?


Hoppas ja kan få lite hjälp med mina frågor mvh oskar w

F-Vevhusen är för det mesta enkelreducerade,men för den effekt du vill ha är det absolut inga problem att använda dom.Vev och Stakar kommer åxå att hålla!

3 Senaste redigerad av owennermark (2012-06-24 19:51:32)

så bra!
men ungefär vad bör jag byta/fixa för och komma upp det jag vill? 
större cylindrar och kolvar? hur stora?
duger org topparna bara man portar och planer.

vad för förgasar storlek? såg att det fans typ3 gasare på sälj delen här?

Type2-57 PG/SG
Såld-Lowlight ghia-56

4

owennermark skrev:

så bra!
men ungefär vad bör jag byta/fixa för och komma upp det jag vill? 
större cylindrar och kolvar? hur stora?
duger org topparna bara man portar och planer.

vad för förgasar storlek? såg att det fans typ3 gasare på sälj delen här?

Varför inte 1600-cylindrar och toppar till att börja med..Dom passar direkt i vevhuset.

5

jo det skulle ju gå ICQ/ag behöver man borra upp dom och större kolvar för att nå min önskan om effekt?

jag har inte hållt på med trimning innan som ni kanske har förståt.
lite motor vana har jag efter att jag "renovera" min motor i golfen (1983) min.

Type2-57 PG/SG
Såld-Lowlight ghia-56