1

Har en 1806cc typ1 som jag bromsade på Bugrun till 98,7hk vid 5200rpm.
Motorn har en w-110 kam, cb 044toppar lite portning 40-35mm ventiler, merga avgassystem med quietpack dämpare, dubbla weber hpmx 40.

Så nu till sak!
Förgasarna är bara tagna direkt ur kartongerna och fungerar kanon upp till 5000varv, sen känns dom som att dom inte ger mer, har ingen koll riktigt på vad det e för bestyckning på dom nu men antar att det e 28mm halsring iaf.

kammen borde funka bra upp till 6-7000varv och har läst att förgasarna ger sitt max vid 5000varv som dom kommer ur lådan så det behövs bytas lite

Har räknat lite på hur jag ska bestycka dom och fått fram:

32mm halsring borde funka bra. tex http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … 99a725c622 ???
sen fick jag fram main jet: 130 borde bli bra?? http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … f6a3f10078 ??

Nu kan jag väldigt lite om förgasare så nu undrar jag om det skulle funka bra och om det e mer jag måste byta?

2

tips på var du hittar billiga munstycken annars... www.fastroadcars.co.uk ... Jag har handlat där 2 ggr och för £2 ( under 25 kr/st) och ca £5 i frakt så kan du handla många fler och prova dig fram.
de gånger jag handlat har det tagit ca 1 vecka innan det legat i lådan.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

3

Jag tycket att det låtet som det klassiska W-110-syndromet. Har du enkla ventilfjädrar?

Ta reda på vad du har för bestyckning i dina EMPI (Weber heter IDF) så är det lättare att tala om vad du bör byta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Vilken komp har du i maskin ???
Om det är förlite komp så får du förliten vacumsignal med den kamen
Sen är inte EMPI fuggarna kända för att vara bra att bestycka
Som Svwerker skriver Vilka ventifjädrar har du (har du någon aning om inspänings trycket på dom )
Sen är det inte bara toppen som avgör när den slutar varva
Det lättaste sätten är att låna eller hyra en bred bandslamda så kan du se vad som händer med bränsleblandningen på dom varvtalen du skriver om
Ps Testa med att byta luftmunstycke på högfarten (sitter i toppen av E-röret )
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Det sitter på Dubbla fjädrar nu och 1,25:1 vippor, kan det va att dom dubbla fjädrarna som kommer med topparna är lite klena?
Har för mig att jag fick kompet till 8,1.

ska se om jag hittar va det e för bestyckning på dom nu så.

6

Hittade denna: http://www.h2mracing.se/webbutik/sidor/ … 0IDF70.pdf

borde va den bestyckningen jag har?

7

En lite tänkvärd tanke är att du tappar komp med den kombin
Skit i vipporna (1,25) sen flödar inte topparna tillräkligt med den kombin som du har (kam kontra vippor)
Du skulle nog ha 35-38mm halsring med den kombin
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

En lite tänkvärd tanke är att du tappar komp med den kombin
Skit i vipporna (1,25) sen flödar inte topparna tillräkligt med den kombin som du har (kam kontra vippor)
Du skulle nog ha 35-38mm halsring med den kombin
/// Micke


förlorar komp för att jag har 1,25 vippor? nu hängde jag inte med..

jo har hört att det inte vipporna hjälper men jag hade dom nu.. skulle det hjälpa att få dit 1,1-1orna något då?

9

Det är skillnad på komp och cylindertryck. Om ventilen är mycket öppen så kommer trycket inte att byggas upp förrän vid högre varvtal, det är bl.a. därför man går upp i kompressionsförhållande när man sätter i vassare kam. Det ventilerar genom så mycket pga överlappet när båda ventilerna är öppna samtidigt.

Att halsringen är på tok för liten kan vi vara överens om så börja där. Sen väljer du ett huvudmunstycke som blir 4,2 x halsringen. DVS har du 36 så blir det 36 x 4,2 = 151,2 och då kör man på 150. Har man för stor halsring i förhållande till förgasare så kan man förlora signal. Luftmunstycket börjar inte jobba ordentligt förrän övre 5000 varv så det tror jag inte är ditt problem.

Jag tycker nog att 40 är lite liten förgasare till din motor men med lite vilja går det att få till och sen vipporna ....  ICQ/ab

Jag har originalvippor till min W110 och plockar runt 130 hk ur en 1776 utan problem, varvar lätt 7000 om jag vill men jag växlar vid 6300.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Det är skillnad på komp och cylindertryck. Om ventilen är mycket öppen så kommer trycket inte att byggas upp förrän vid högre varvtal, det är bl.a. därför man går upp i kompressionsförhållande när man sätter i vassare kam. Det ventilerar genom så mycket pga överlappet när båda ventilerna är öppna samtidigt.

Att halsringen är på tok för liten kan vi vara överens om så börja där. Sen väljer du ett huvudmunstycke som blir 4,2 x halsringen. DVS har du 36 så blir det 36 x 4,2 = 151,2 och då kör man på 150. Har man för stor halsring i förhållande till förgasare så kan man förlora signal. Luftmunstycket börjar inte jobba ordentligt förrän övre 5000 varv så det tror jag inte är ditt problem..


okej då förstår jag att det kan va lönt att använda 1,1orna då. ICQ/ab

Men om ja nu byter halsringar, huvudmunstycke.. kommer jag behöva byta lågfrtsmunstycke, då tomgång är bra nu? (eller e ja helt ute och cyklar nu)
..Eller kommer jag bara behöva klura ut vad för luftmunstycke jag behöver sen för att det ska funka skapligt bra?

11

Som Svwerker skriver kommer du förmodligen få en svagare vacumsignal så det får räkna med att byta lågfarts munstyckena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

50 känns väldigt litet som lågfart (tror att 55 blir bra) hur står dina luftskruvar nu?
Vad har du för färg på stiften?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Fick tillbaka mejl från dalhems nu att bestyckningen ska va:

Tomgång; 60
Luft; 160
Huvud; 135
Axpump; 50
Expump; 350
Halsring 28mm

Slutar det ösa ner någon gång kan ja titta på stiften.

annars är skruvarna så gott som samma dom va när dom kom ur kartongen, blev aldrig bättre när jag försökte mig på tyckte jag så jag stälde tillbax dom..

14

Min 1776 är rätt lika din när det gäller toppar och kamval och där kör jag med 55/130 och 160 luftmunstycke.Dubbla 44:or med 36 i halsring.

15

Skruvarna ställs enligt följande när förgasarna är riktigt syncade så att man har jämn och fin gång.
Skruva in tills den börjar skjuta lite i förgasaren, skruva ut tills den går rent och sen ca 1/4 varv ytterligare, upprepa på alla cylindrar. Byts lågfartsmunstycket så ska proceduren göras om.
Låg fartsdelen är viktigaste steget för den hänger med upp till 3000, alltså runt 80-90 km/h.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G