1

Behöver tips på hur man ska gå tillväga för att få dit stötdämpare. Har bytt framvagn, den gamla var nog sänkt(svetsad i mitten låsningen till fjäder satt mer neråt). Så på den "nya" får jag inte dit stötdämparna. Hissar upp bilen på den nedre länkarmen men ändå så saknas det typ 1-2 cm för att det ska gå.
Vad kan man göra???

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Är det samma stötdämpare som satt på den gamla framvagnen? I så fall kanske dom är av kort modell för sänkt framvagn. Då kanske dom är för korta och inte kan dras ut tillräckligt?

3

Det är samma som innan, misstänkte också att det kanske är en kortare modell..
Men hur pass "sätter" sig fjädrarna? Tänkte om man ställer ner bilen så den får stå ett tag? Kanske sjunker lite till då??

Vw typ 1 1968.

4

Längden på korta dämpare är 255mm hoptryckt och 370mm utdragen. Lämpligast är nog att skaffa originaldämpare så att dämparen följer originalframvagnens fjädringsväg bättre.

5

Det är ju bara det att jag ska bara besikta så här. Sen i höst ska den kapas o sänkas. Känns så onödigt att köpa nya bara..

Vw typ 1 1968.

6 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-06-23 15:55:06)

Jaha okej ICQ/ab . Tänkte att du skulle återställa den till original ICQ/ab . Men varför behöver du besiktiga med originalframvagn? Eller ska den "toksänkas"? Borde väl vara eklast att besiktiga med sänkframvagnen direkt istället?

7 Senaste redigerad av Grandell79 (2012-06-23 19:09:54)

Den gamla va helt sönderrostad. Så jag vill bara få dit en annan nu så jag kan bestikta om bilen så har man ju 2 år på sig sen.

Vw typ 1 1968.