1

Vad ska jag kolla och hur är serviceintervallerna, om sådana finns?

Tackar!

Roger

2

jamen halloy e det Roger?? som bodde i karlskrona??
har du ford kombin kvar??
Micke som handlade revolution fälgar av dig.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hejsan!

Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.

Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet! ICQ/ac

Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.

4

Har du bara tillräckligt med olja i lådan så blir det säkert bra.. men om du endå har den på verkstad kan det ju inte skada att byta den..
fälgarna har ännu inte hamnat på buggyn.. har blivit för mycket annat ICQ/ad
bultarna.. tja får handla nya när det blir av.. inga problem.. tror jag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Fasen vad cool den resan låter! Default/smile Har du ngn blogg (eller kanske kommande tråd här på forumet) som vi kan följa resan på?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-01 22:03:49)

Cucharacha skrev:

Hejsan!

Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.

Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet! ICQ/ac

Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.

Byt olja i lådan  (80-90 GL4) så får du inga problem
Rek olje byte från gammal VW verkstadshandbok var mellan 1500-2000 mil eller 4år (jag råkade köpa en sådan verkstads lager ICQ/ab  )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Hollywood Vampire skrev:

Fasen vad cool den resan låter! Default/smile Har du ngn blogg (eller kanske kommande tråd här på forumet) som vi kan följa resan på?


Har inte officiellt släppt det ännu, kommer mer info snart i min projekttråd och på www.facebook.com/sandsaltmexicanleather

8

PPRMicke skrev:
Cucharacha skrev:

Hejsan!

Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.

Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet! ICQ/ac

Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.

Byt olja i lådan  (80-90 GL4) så får du inga problem
Rek olje byte från gammal VW verkstadshandbok var mellan 1500-2000 mil eller 4år (jag råkade köpa en sådan verkstads lager ICQ/ab  )
/// Micke

Gott, ska hälla ut den gamla och i med nytt då! Tack för infon!!  ICQ/ag

9

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10


Tjena!

Har redan funnit den! Men denna tråden bara fortsatte av sig själv ett tag...  ICQ/ag

Grymt bra info! Den är bokmärkt! Ska kolla vad de har för oljor här. De kanske vill ha i en annan typ här med tanke på värmen tex.

11

det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

johan_l skrev:

det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...

Är det en universell standard? Ska kolla när jag kommer till nån butik. Just nu är båda bilarna på verkstaden. Otroligt dyr och jävlig vecka. Och nu pajade tvättmaskinen med...

13

Hm, när jag kollade din länk inser jag att du ju kör en "nyare" vw. Det är ju inte alls säkert att lådonra tillverkade därborta har samma synkar som de här som gjordes för 50 år sen. Låt dem du välja den olja de brukar ha till VWs... Blir det trögsynkat är det väl bara byta igen...

GL-klassingen tror jag är en hyfsat internationell standard.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-02 21:52:13)

johan_l skrev:

det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...

Man kan använda GL 4/5 ett tag utan att få frätskader på synkarna
Det är kombinasionen mellan magnesium och brons som gör att det blir frätskader på synken  ICQ/ac
Men försök att få tag i GL4 olja
Om du inte hittar så knalla in på VAG verkstad för att 99% av alla vw växel låder använder GL4  ICQ/ab (alla golfar/passat/ ock alla andra med dif o växellåda ihop)
Det måste vimmla av sådan verkstäder i mexico
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

I Mexico finns endast GL1 olja. Så jag antar att det är det jag ska ha.... ICQ/af

16

Efter mycket letande fann jag även GL5 men verkstaden sa att viskositeten på den är obra för folklådorna. Låg uppåt W140. Whatevva, blir nog bra. Alla andra folkor kör på denna och det var den folkaaffären sålde för just dem.

Imorgon blir det byte hos El Maestro VW  ICQ/ag