Vad ska jag kolla och hur är serviceintervallerna, om sådana finns?
Tackar!
Roger
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Växellåda, underhåll service
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad ska jag kolla och hur är serviceintervallerna, om sådana finns?
Tackar!
Roger
jamen halloy e det Roger?? som bodde i karlskrona??
har du ford kombin kvar??
Micke som handlade revolution fälgar av dig.. 
Hejsan!
Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.
Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet! 
Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.
Har du bara tillräckligt med olja i lådan så blir det säkert bra.. men om du endå har den på verkstad kan det ju inte skada att byta den..
fälgarna har ännu inte hamnat på buggyn.. har blivit för mycket annat
bultarna.. tja får handla nya när det blir av.. inga problem.. tror jag..
Fasen vad cool den resan låter!
Har du ngn blogg (eller kanske kommande tråd här på forumet) som vi kan följa resan på?
Hejsan!
Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.
Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet!
Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.
Byt olja i lådan (80-90 GL4) så får du inga problem
Rek olje byte från gammal VW verkstadshandbok var mellan 1500-2000 mil eller 4år (jag råkade köpa en sådan verkstads lager
)
/// Micke
Fasen vad cool den resan låter!
Har du ngn blogg (eller kanske kommande tråd här på forumet) som vi kan följa resan på?
Har inte officiellt släppt det ännu, kommer mer info snart i min projekttråd och på www.facebook.com/sandsaltmexicanleather
Cucharacha skrev:Hejsan!
Kombin är kvar ett tag till. Är till salu nu. Aldrig hemma i Sverige tyvärr.
Fick du tag på bultar? Fan va jag letade både hemma och hos alla mekbutiker i stan, och när jag flyttade letade jag lite till men de var tamefan försvunna i tomma intet!
Har du några bra tips ang växellådan? De skulle justera in spaken och kolla infästningarna på verkstaden, men jag är ändå nyfiken på om jag ska byta olja eller nåt på lådan.
Är mycket viktigt att den håller. Vi ska ta en nätt 900km-tripp genom först djungel och berg, sen bara berg, och sedan öken de sista 5-6 timmarna.
Total trip 16 timmar ung. En övernattning, första stinten ca 11 timmar normalt.Byt olja i lådan (80-90 GL4) så får du inga problem
Rek olje byte från gammal VW verkstadshandbok var mellan 1500-2000 mil eller 4år (jag råkade köpa en sådan verkstads lager)
/// Micke
Gott, ska hälla ut den gamla och i med nytt då! Tack för infon!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454
Tjena!
Har redan funnit den! Men denna tråden bara fortsatte av sig själv ett tag...
Grymt bra info! Den är bokmärkt! Ska kolla vad de har för oljor här. De kanske vill ha i en annan typ här med tanke på värmen tex.
det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...
det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...
Är det en universell standard? Ska kolla när jag kommer till nån butik. Just nu är båda bilarna på verkstaden. Otroligt dyr och jävlig vecka. Och nu pajade tvättmaskinen med...
Hm, när jag kollade din länk inser jag att du ju kör en "nyare" vw. Det är ju inte alls säkert att lådonra tillverkade därborta har samma synkar som de här som gjordes för 50 år sen. Låt dem du välja den olja de brukar ha till VWs... Blir det trögsynkat är det väl bara byta igen...
GL-klassingen tror jag är en hyfsat internationell standard.
det viktiga är nog att köra GL4 spec... för att synkningen ska funka bra...
Man kan använda GL 4/5 ett tag utan att få frätskader på synkarna
Det är kombinasionen mellan magnesium och brons som gör att det blir frätskader på synken
Men försök att få tag i GL4 olja
Om du inte hittar så knalla in på VAG verkstad för att 99% av alla vw växel låder använder GL4
(alla golfar/passat/ ock alla andra med dif o växellåda ihop)
Det måste vimmla av sådan verkstäder i mexico
/// Micke
I Mexico finns endast GL1 olja. Så jag antar att det är det jag ska ha.... 
Efter mycket letande fann jag även GL5 men verkstaden sa att viskositeten på den är obra för folklådorna. Låg uppåt W140. Whatevva, blir nog bra. Alla andra folkor kör på denna och det var den folkaaffären sålde för just dem.
Imorgon blir det byte hos El Maestro VW 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Växellåda, underhåll service
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.