Jo det är som rubriken lyder och då undrar jag om det kan vara kolvringarna ?
gömde vist att fråga om det i sånna fall är nån mening med att köpa nya kolvringar och sedan sätta på nya cylindrar? för det är nämligen så att jag har nya cylindrar men inga nya kolvar.
men ja skulle behöva lite mera folk som styrker min teori så att jag inte är helt fel ute. så om någon skulle vara vänlig att svar eller idiotförklara mej så får ni mer än gärna göra det
Skulle nog vilja säga att det är styrningarna som är slut. När du stänger förgasaren tar motorn in luft plus olja via styrningarna. Tror dock att på en sån motor är även kolvringarna slut om styrningarna har det slitaget. Vore bra med lite mer fakta om motorn tex ålder +storlek och modell.
ja själva motorn är en f 1300 från 69 men med 83 mm cylindrar och dem och kolvar tog jag från en h motor som har m6 till oljepumpen, om nu det säger så mycket,tycker att det verkar vara m6 på äldre motorer, anledningen till att jag tog dom är att mina 1300 toppar var slut i styrningarna så jag behövde några andra, det satt hyfsade toppar på h motorn, enkel ports mexico toppar med 32,35 ventiler så jag tog dom, styrningarna verkade bra mycket bättre än på dom andra topparna.
men när man väl gasat upp den så fortsätter den att röka ett tag, och vändkanterna var värre än dem i 1300 cylindrana, och föresten kan jag andvända orginal förgasaren utan att behöva byta några munstycken? för de är ju inte direkt någon större skillnad på effekten om man jämför en 1300 och en 1500
Kolla att inte vevhusventilationen är tät.
I annat fall skulle jag tro på styrningarna i första hand.
det röker ur vevhus ventilaionen, men varför skulle det röka om den var tät ?,jag bara undrar.
Men jag ska nog pröva å beställa kolvringar å sätta dit dem och nya cylindrana och se om de blir nå bättre, för det är förövrigt ett knack ljud från ettans cylinder så det borde ändå byttas?,
om det nu är någon mening med det då kolvarna blir desama
det röker ur vevhus ventilaionen, men varför skulle det röka om den var tät ?,jag bara undrar.
Men jag ska nog pröva å beställa kolvringar å sätta dit dem och nya cylindrana och se om de blir nå bättre, för det är förövrigt ett knack ljud från ettans cylinder så det borde ändå byttas?,
om det nu är någon mening med det då kolvarna blir desama
En cylinder knackar inte, men en kolv däremot kan göra det! 
blir det kolvbult/bussning som är slut ? jag bara tänkte om det skulle vara att de blir nå knack ljud av vändkanten? 
blir det kolvbult/bussning som är slut ? jag bara tänkte om det skulle vara att de blir nå knack ljud av vändkanten?
Knackljud brukar ju tyda på glapp kolvbult, aldrig hört talas om knackljud från vändkanten.
Tät vevhusventilaton gör att trycket (och oljan) tar vägen förbi kolvringarna istället, vilket brukar resultera i blårök
Men ryker det i ventilationen så är den ju inte iaf tät 
Håller med Bear.
Om de glappar i en vevstaksbult och kolvringarna är dåliga är de troligen ett tecken på ett ganska stort renoverings behov på hela motorn.
Att det ryker ur vevhus ventillationen kan vara normalt beroende på hur mkt, annars är det troligen trycket vid explosionen i cylindern som som smiter imellan cylinder / kolv och som då måste ventileras ut genom vevhusventilationen....
Det är ju en 45 år gammal motor och med största sannolikhet behöver den en helrenovering. Att byta bara cylindrarna är meningslöst då allt annat förmodligen åxå är slut.Om du inte vill göra en helrenovering så tycker jag att du ska köra med den som den är eftersom den kan gå i många år till.. 
Har nu börjat mistänka att knack ljudet bara skulle kunna bero på att ventilspel,hehe. när jag bytt toppar har jag även bytt vipparmsbryga och det håller nog på att nötas in då det har blivit stort spel och blit lov att ställas in igen, några gånger men tycker ändå att det är konstigt ljud, men det har blivit bättre och det uppträder tillmestadels på låga varv och blir bättre när motorn är varm.
Men någon helrenovering är inte på taPeten i dagsläget för man kanske inte har den bästa ekonomin när man har karossen på pallar och har ska börja andra året på gymnasie
men motorn sitter inte i bilen så nar jag nu har startat den ett antal gånger så märker jag att den har börjat ryka mer och mer.
men när man väl har gasat upp den en gång så blir det värre, hela tiden.
Men jag tror att jag köper nya ringar ändå och sätter dit dem nya cylindrana då det ändå inte verkar finnas några nya 83mm:are till 69 slagarna,(vad jag har sett) så då är det lika bra att jag andvänder dem+ att den kanske går igenom besiktningen när den dagen kommer.
sen så spar jag nog ihop till att bygga en "riktig" (fartvagnsmotor) istället