1

Har ett litet "problem" med varma remskivor. Det är väl mest den stora på veven som känns lika varm som blocket och oljestickan efter en stunds bilkörning. Tror inte jag varit med om samma fenomen förrut på tidigare bilar/motorer. Motorn är en 1600 som är upptagen till 1679, lite "roligare" toppar, x-tra oljesump på 1,5 liter och 2-förgasaranläggning från Typ-3. Jag använder mig utav Biltemas "tjocka" olja för veteranbilar. Det stora remhjulet är i originalstorlek från Empi förutom att det är tjockare, väger ca: 1,5 kilo. Rent teoretiskt är det väl mer massa som kan värmas upp, men det borde väl ta längre tid att komma upp i denna temp också. Är det här vanligt, eller är det bara jag som "nojjar"?

"Världen är full med tappade sugar"

2

Hur varm blir din olja?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tja, mellan tummen och pekfingret...lagom. Sanning och säga har jag ingen aning. jag har monterat både tryck och temp på motorn men ledsnade när allt skulle kopplas in. Har följt tidigare inlägg och svar om motor och oljetemp noga , där man ofta "pratat" förbi varann. Vad vill du veta verkar vara standard svaret. Ska tempen läsas före eller efter oljekylaren eller rent utav nere i sumpen. Ett svar var, att när du väl kan avläsa en oljetempshöjning på mätaren , är det redan försent. Mitt svar lagom är helt baserat på ett utav svaren angående oljetemp, "att om du kan hålla i oljestickan utan att bränna av dig fingrarna, så är det helt OK.

4

Hur varm blir generatorremskivan? Spårar remmen bra mellan remskivorna, annars kan det göra så att remskivorna blir varma.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

5

buggie skrev:

Tja, mellan tummen och pekfingret...lagom. Sanning och säga har jag ingen aning. jag har monterat både tryck och temp på motorn men ledsnade när allt skulle kopplas in. Har följt tidigare inlägg och svar om motor och oljetemp noga , där man ofta "pratat" förbi varann. Vad vill du veta verkar vara standard svaret. Ska tempen läsas före eller efter oljekylaren eller rent utav nere i sumpen. Ett svar var, att när du väl kan avläsa en oljetempshöjning på mätaren , är det redan försent. Mitt svar lagom är helt baserat på ett utav svaren angående oljetemp, "att om du kan hålla i oljestickan utan att bränna av dig fingrarna, så är det helt OK.

Tempgivaren ska sitta nere i sumpen!

6

Att läsa av kyld olja är som att mäta topphastighet efter inbromsning så givaren ska sitta så att du mäter uppvärmd olja, imte kyld.

Hur vet du att remskivan är är för varm utan att mäta men du vet att oljan är lagom utan att mäta? Bättre att bekymmra sig för oljetemp än remskivan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack för era snabba svar. Lutar mer åt att "Firken" ringade in problemet. Har hittat lite gummirester (pulver) i kyltråget runt nedre remhjulet vid okularbesiktning. Remskivorna ligger i linje med varann, men jag misstänker att fläktremmen är aningens för bred.
Trevlig midsommar.