1

När jag stannat motorn som jag premiärstartat i dag så flödar förgasaren över en stund. Avstängningsventilen fungerar, nålventilen fungerar och är tät, vad f*n är det som händer ???
Flottörnivån är troligtvis för hög men jag hittar inte riktigt rätt uppgifter på vad nivån ska ligga på. Jag har en 0.7mm alubricka under nålventilen och det kan kanske vara för lite men fanskapet ska ju inte flöda över efter att jag stannat motorn ändå  ICQ/am
Tips tack  ICQ/ab

2

Hasse 1 skrev:

När jag stannat motorn som jag premiärstartat i dag så flödar förgasaren över en stund. Avstängningsventilen fungerar, nålventilen fungerar och är tät, vad f*n är det som händer ???
Flottörnivån är troligtvis för hög men jag hittar inte riktigt rätt uppgifter på vad nivån ska ligga på. Jag har en 0.7mm alubricka under nålventilen och det kan kanske vara för lite men fanskapet ska ju inte flöda över efter att jag stannat motorn ändå  ICQ/am
Tips tack  ICQ/ab

Nivån i flottörhuset ska ligga 12-14 mm under delningsplanet mellan flottörhus och lock.

3

stickan skrev:
Hasse 1 skrev:

Tips tack  ICQ/ab

Nivån i flottörhuset ska ligga 12-14 mm under delningsplanet mellan flottörhus och lock.

Okej, jag ska öppna och kolla det igen men jag tror den ligger rätt, vettef*n vad som gör flödningen  ICQ/ad

4

En snabb fråga bara, ska man mäta nivån med flottören liggande på plats eller ska man lyfta ur den ?

5

Hasse 1 skrev:

En snabb fråga bara, ska man mäta nivån med flottören liggande på plats eller ska man lyfta ur den ?

Den ska vara på plats!

6

Jag kollade nyss nivån och den har jag ju sänkt och nu är den 17mm men flödar fortfarande över när jag stannar motorn  ICQ/an
Avstängningsventilen heter 058 129 413 D och förgasaren heter Solex 30 Pict 1
Är det någon som har koll på om det är rätt ventil till den gasaren?
Vad jag förstår så ska ju den stänga helt när nyckeln slås av...... Den fungerar och är tät och blir strömlös när nyckeln vrids av så jag fattar inte varför den flödar över en stund efter motorn stannat, ca. 7- 10 sekunder  ICQ/ad  ICQ/ac

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-18 11:24:49)

Nålventilen klarar ej av tryckökningen
Dagens bensin är mindre densitet (på grund av alkoholen) sen slits mässingen i sätet mera av den nya soppan
För modligen är nålventilen mer än 35år gammal så den har flödat igenom tusetals liter soppa ( det brukar vara det första man byter i en förgasare )
Byt nålventil
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Dagens bensin är mindre densitet (på grund av alkoholen) sen slits mässingen i sätet mera av den nya soppan
För modligen är nålventilen mer än 35år gammal så den har flödat igenom tusetals liter soppa ( det brukar vara det första man byter i en förgasare )
Byt nålventil
//// Micke

Men nålventilen fungerar ju bevisligen, när jag sänkte nivån så reagerade den som den skulle på nivån.

9

Hur är det nu med avstängningsventilen, ska den stänga totalt bränsletillförseln eller är det bara tomgångssystemet den stänger?

10

Hasse 1 skrev:

Hur är det nu med avstängningsventilen, ska den stänga totalt bränsletillförseln eller är det bara tomgångssystemet den stänger?

Det är bara ett elektriskt tomgångsmunstycke!

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-18 13:37:56)

Hasse 1 skrev:
PPRMicke skrev:

Byt nålventil
//// Micke

Men nålventilen fungerar ju bevisligen, när jag sänkte nivån så reagerade den som den skulle på nivån.

Har du tryck provat den ?
Den skall klara att hålla 0,30bar i stängt läge enligt vw 
Om inte så läcker den och soppa förbrukningen stiger
Du måste tänka på att fuggen sitter högst upp o det vibrerar ganska mycke där därför är nålventilen fjäderbelastad för att det skall funka
i bland är fjärden dålig i nålventilen o flotören blir ostabil när man kör då brukar soppa förbrukningen stiga 
Om du sätter en manometer på slangen så kan du kolla om trycket minskar = läcker nålventilen
på min 1300 är soppa förbrukningen 0.75 efter jag bytte nålventil innan byte 1,2
/ M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

stickan skrev:
Hasse 1 skrev:

Det är bara ett elektriskt tomgångsmunstycke!

Okej, jo jag misstänkte det  ICQ/ab

13

PPRMicke skrev:
Hasse 1 skrev:
PPRMicke skrev:

Byt nålventil
//// Micke

Har du tryck provat den ?
Den skall klara att hålla 0,30bar i stängt läge enligt vw 
Om inte så läcker den och soppa förbrukningen stiger
Du måste tänka på att fuggen sitter högst upp o det vibrerar ganska mycke där därför är nålventilen fjäderbelastad för att det skall funka
i bland är fjärden dålig i nålventilen o flotören blir ostabil när man kör då brukar soppa förbrukningen stiga 
Om du sätter en manometer på slangen så kan du kolla om trycket minskar = läcker nålventilen
på min 1300 är soppa förbrukningen 0.75 efter jag bytte nålventil innan byte 1,2
/ M

Jag tror du har en poäng där Micke. När jag har motorn igång så ligger den på gränsen till fyrtaktning hur jag än justerar lågfartsskruven. Troligtvis så matar den lite överflöd av bränsle medan motorn går pga: för hög nivå i gasaren. Jag måste prova byta nålventilen till att börja med. För att få motorn att överhuvudtaget gå på tomgångsvarv så måste jag skruva in tomgångsskruven i botten då håller den precis igång motorn, detta beror säkert också på att den går så fett att jag måste kompensera med ökat gaspådrag med justerskruven.
Tack så länge grabbar, I'll be back  Default/lol  Default/lol  Default/lol

14

PPRMicke, 10 poäng till dej Default/smile
Jag provade en annan gammal nålventil och nu flödar den inte mer. Jag har beställt en ny som kommer i morron så då är problemet borta Default/smile Default/smile Default/smile