stickan skrev:Kalle skrev:För att avslua tråden fick jag info från säljaren att han mätt upp snittförbrukningen till ca 1,5A i timmen när skåpet blivit kallt. Det får man säga är helt ok för ett gammalt kylskåp 
Förbrukningen mäts i Kilowatt eller Watt..Inte Ampere...
Nja, jag vill påstå att man visst kan hävda att man förbrukar ström, i det fall när man har en elektrisk ström i ledningen till förbrukaren. Det man mäter i watt är en effekt, effekten är däremot kopplad till förbrukningen. Att skriva som i wikipedia, att en glödlampa förbrukar effekt är ju rent felaktigt, termodynamikens första grundsats statuerar tydligt att energi inte kan skapas eller förbrukas, bara omsättas. Effekt är energi per tidsenhet. Vill man ytterligare nagelfara ämnet kan man hävda att man inte kan förbruka elektricitet heller, det man förbrukar, eller omsätter är elektronernas "potential", analogin är en massas lägesenergi i ett gravitationsfält. Bara för att bollen faller mot marken, förbrukas inte bollen, däremot omsätts dess lägesenergi till andra energiformer, vilka i sin tur går att ta till vara på och det är vad man gör i ett elsystem. Anledningen som jag ser det, till att välja att se det som att strömmen förbrukas, är för att ström är vad man "har i batteriet" och det är när det är tomt i batteriet, man är intresserad av att veta.
Att storheterna, effekt, spänning och ström inte kan hållas isär när man pysslar med enkla likströmssystem är tyvärr väldigt vanligt. Man säger ofta slarvigt "hur många watt har den?", istället för det mer korrekta "vilken effekt har den?" eller "du måste mäta volten", istället för "du måste mäta spänningen". Än värre är det när man säger "ström" om "spänning", vilket är som att säga "hastighet" om "höjd över havet".
Även att säga "energi" om "effekt" förekommer, dvs om man svarar "500 watt" på frågan "hur mycket energi drar den?".
Säger inte att just du "Stickan" inte har koll på detta, många här ligger en bit ovanför snittet när det gäller tekniska baskunskaper. Dessa kommentarer är mer en reflektion över hur vanligt det är att man inte håller isär begreppen, något jag dagligen stöter på i mitt jobb.
Ett tips som faktiskt är "på ämnet", är att slå av kylen över natten. Kompressorkylar har en tendens till att låta en hel del och nattemperaturerna här i svedala är inte så hiskeligt höga, att kylen faktiskt är kall när man vaknar på morgonen. Har kylen bara blivit kall och inte öppnas så mycket håller den kylan förvånansvärt bra över natten. På detta vis spar man även in en hel del energi.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't