jag vet inte, men jag skulle kolla upp att du har en fungerande vevhusventilation. Olja som trycks ut vid ventilkåpor eller på andra ställen kan vara pga man får tryck i motorns vevhus, antingen "naturligt" pga kolvarna "pumpar" luften fram och tillbaka, eller genom blowby, dvs att förbränningsgaser trycker förbi kolvringarna ned i vevhuset. Nånstans måste ju detta ta vägen och då letar det sig ut där det kan. Dock borde det väl trycka olja på fler ställen då?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
har inte sett att det kommer olja på några andra ställen. just nu har jag en liten slangstump med ett filter i änden på från biltema... hmm biltema.. kanske borde kolla upp detta filter lite.
Hur fungerar smörjningen av bensinpumpen och "pinnen" som går ner mot kamaxeln?
4 2012-06-16 23:01:31 Senaste redigerad av johan_l (2012-06-16 23:02:29)
pumpen tror jag smörjs av fett, inte av motoroljan...
efter att ha funderat ett varv till skulle det kunna vara så att membranet i pumpen är defekt och fettet som kommer ut gör det pga bensin läcker ned i pumphuset och löser upp fettet... Trycker det inte ut olja nån annanstans borde inte detta ställe vara det lättaste för luften att välja för att komma ut pga tryckstången väl sitter rätt tajt...
Annars, riv bort pumpen och kolla skicket på den... det är ju rättså lätt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
detta låter ju lite mer troligt. synd att jag gav bort min reservpump till polarn.
Det borde ju betyda att min bensinpump inte har något fett i sig längre utan bensin och därför inte smörjs ordentligt och i så fall kommer ge upp helt inom en snat framtid?
detta låter ju lite mer troligt. synd att jag gav bort min reservpump till polarn.
Det borde ju betyda att min bensinpump inte har något fett i sig längre utan bensin och därför inte smörjs ordentligt och i så fall kommer ge upp helt inom en snat framtid?
En soppapump med internt läckage brukar ge hög olje/bensinnivå!