1

Köpte en eftermarknads framrute gummilist (med spår för kromlist) av Folkabiten på Bug Run, men det går tamejfasen inte att få dit kromlisten!! Har hållit på hela eftermiddan nu, men jag går bet.

Har satt i de andra rutorna, med original gummilist, och där sitter de som en smäck. Jämförde originallisten med den nya, och i originalet ser spåret ut som ett "L" men i eftermarknadslisten är spåret bara en rak skåra.

Finns det någon som kan tipsa om var man kan få tag på en gummilist som funkar........?!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2

Det där låter ju inte bra! Jag köpte också likadan list av folkabiten. Tänkte montera i helgen. har inte kollat nogrannare på den, bara hängt upp den så den skulle räta ut sig lite.
Vad har du monterat först glaset eller kromlisten?

3

Har du en rak skåra i gummilisten ska du ha kromplastlist. Om du har en L-formad skåra ska du ha aluminiumlist.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

VisbyNiclas skrev:

Det där låter ju inte bra! Jag köpte också likadan list av folkabiten. Tänkte montera i helgen. har inte kollat nogrannare på den, bara hängt upp den så den skulle räta ut sig lite.

Normalt har jag alltid monterat kromlisten först på gummit, innan jag satt gummilisten på rutan, men det funkade inte alls här. Provade även att först montera gummilisten på rutan, och sen kromlisten, men det funkade inte heller. Ska bli spännande att få höra om du lyckas.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

5

Pratade med Jan Lindström i Frövi idag och enl honom så är detta ett känt fenomen med eftermarknadslister. Det går inte att få dit kromlisten........Han rekommenderade att istället använda en original bakrutegummilist från en 66a (66-71 funkar) till vindrutan (52-57). Köpte en sån list av honom så det ska bli spännande att se om det funkar.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

6

Jag har bara sett uppgifter att det är listen till bakrutan som kom -72 som passar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Funkade klockrent med en bakrutelist från en -66:a  ICQ/ab !

VW 1200 -60
VW 1300 -66

8

OK.
Det innebär att flera stora leverantörer har fel i sina listor. Hur har detta kunnat pågå utan att någon upptäckt det kan man ju undra? Den från -72 och upp borde vara ca 2 dm för lång.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

för lång e inga problem, skär av listen med vass kniv, limma med superlim..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Svwerker skrev:

OK.
Det innebär att flera stora leverantörer har fel i sina listor. Hur har detta kunnat pågå utan att någon upptäckt det kan man ju undra? Den från -72 och upp borde vara ca 2 dm för lång.

Ja, det var knepigt. Det hade inte gjort nåt om den hade varit ett par centimeter längre, men 2dm hade blivit alldeleles för långt.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

11

Jag köpte nytillverkade lister till min 56a hos folkabiten
inga problem  mkt nöjd med dom

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

12

Nyna skrev:
VisbyNiclas skrev:

Normalt har jag alltid monterat kromlisten först på gummit, innan jag satt gummilisten på rutan, men det funkade inte alls här. Provade även att först montera gummilisten på rutan, och sen kromlisten, men det funkade inte heller. Ska bli spännande att få höra om du lyckas.

kromlisten verkar passa bra i min gummilist, men jag har inte monterat glaset än. Hände en olycka vid urmonteringen, jag var beredd, och jag var försiktig, skar ur gamla listen, men det hände ändå, knix! rutjäveln sprack i ena nedre hörnet när jag skulle lyfta ur den. Jag har en ruta till liggande men när jag kollade närmare på den så var det enkelglas, den gamla orginalrutan från 55 var i två skikt och lite tjockare. Så det blir till att leta reda på en annan vindruta eller köra utan ICQ/ad