Hahaha! Ja då ska vi se hur dom mår....
Nån som har nåt tips på nån bra meck som kan fräsa ventilsäten runt Täby eller Hägersten?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Huggande koppling VW 1500
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hahaha! Ja då ska vi se hur dom mår....
Nån som har nåt tips på nån bra meck som kan fräsa ventilsäten runt Täby eller Hägersten?
Peter von Melen i Handen hjälpte mig med mina säten innan jag flyttade ifrån tokholma för 10 år sedan.
Kollad just, han verkar finnas kvar! Jag fick honom på rekommendation från Persåkers (som oxå övergivit estokkholmo
).
http://www.reco.se/gustav-peter-elis-von-melen
S (öschöte guschelöv........................NOT!)
Alright, då var toppar och ventiler demonterade! Tack för tipset om Peter i Handen. Ett annat namn jag fann var Hans Landelius i Södertälje, men han är tillbaka på måndag.
Motorn såg faktiskt lite fräschare ut än väntat, inte så farligt sotigt, men precis som Stickan hade förutspått så hade avgasventilerna aningen mer spel än insugsventilerna. Men när man ändå håller på kanske det är lika bra att byta alla styrningar..? Är det bara att knacka ut dom eller? Ska du dom utåt eller inåt? Sätena såg ganska bra ut, så det är möjligt att det kan räcka att slipa dom med sån där ventilpasta...
Alright, då var toppar och ventiler demonterade! Tack för tipset om Peter i Handen. Ett annat namn jag fann var Hans Landelius i Södertälje, men han är tillbaka på måndag.
Motorn såg faktiskt lite fräschare ut än väntat, inte så farligt sotigt, men precis som Stickan hade förutspått så hade avgasventilerna aningen mer spel än insugsventilerna. Men när man ändå håller på kanske det är lika bra att byta alla styrningar..? Är det bara att knacka ut dom eller? Ska du dom utåt eller inåt? Sätena såg ganska bra ut, så det är möjligt att det kan räcka att slipa dom med sån där ventilpasta...
Byt bara dom som är slitna dvs avgasstyrningarna.Insugsstyrningarna brukar ha klarat sig bättre,så många gånger behöver man inte byta dom.
Man brukar borra ur styrningen så att det bara är ett tunt skal kvar och sen knackar man ur dom från förbränningsrumssidan. Sätena ska brotschas om det ska bli bra.Har du bytt en styrning så måste alltid sätet brotschas efteråt!
Jag har en svensk rep.handbok där det står att man kan byta styrningar och sen bara slipa in ventilerna. Bara om det är ojämnt slitage eller skada behöver sätet fräsas ur. Men det kanske bara gäller det där första bytet efter 800 mil...?
Ska försöka besöka nån av Peter eller Hans så man kan få ett utlåtande. Brukar såna meckar ha styrningar på lager, eller får man alltid beställa sånt? Känns som att tiden börjar rinna iväg... Kommer nog dröja ett tag innan man kommer upp i lika många körtimmar som mecktimmar på den här bilen!
Jag har en svensk rep.handbok där det står att man kan byta styrningar och sen bara slipa in ventilerna. Bara om det är ojämnt slitage eller skada behöver sätet fräsas ur. Men det kanske bara gäller det där första bytet efter 800 mil...?
Ska försöka besöka nån av Peter eller Hans så man kan få ett utlåtande. Brukar såna meckar ha styrningar på lager, eller får man alltid beställa sånt? Känns som att tiden börjar rinna iväg... Kommer nog dröja ett tag innan man kommer upp i lika många körtimmar som mecktimmar på den här bilen!
Man ska ha tur om man kan slipa in ventilen med pasta efter styrningsbyte.En topprenovering innebär normalt brotschning av samtliga säten och även fräsning av vinkeln på ventilerna om man inte köper nya ventiler.Ska du inte göra allt riktigt så finns det ingen anledning att byta styrningar heller.
Jag hajjar.... då får vi se i veckan vad domen blir!
För att återgå till huvudpersonen i dramat, bytte jag kopplingen igår. Tryckplattan var av den typ som i Haynes bok beskrivs som "early", men såg OK ut. Lamellen däremot var helt slut, tunn som ett löv, nersliten till skruvarna och lite till. Detta måste ju ha varit orsaken till vibrationerna från början...
Passade även på att byta packningen bakom svänghjulet. Lite olja hade runnit, men nog inte tillräckligt för att påverka lamellerna. Nästa moment blir då topparna.
Efter ett besök hos herr Landelius i Södertälje står det klart att Stickan var spot-on som vanligt. Det får bli nya ventiler och styrningar för avgaserna, och tillfräsning av insugen. Nya fjädrar på rubbet så blir fisken fin.
Sen kan jag till slut kolla om kopplingen lirar som den ska....
Det där att kopplingen "hugger" beror ofta på att kopplingswirehöljet inte har den "böj" på ett par cm som den måste ha....
Eftersom motor/låda-paketet rör sig i gummikuddarna.
Bara mina 30 cent....;-)
Jo, det gick vi igenom i början av tråden. Jag har redan bytt vajer och hölje samt justerat böjen så den grejen är utesluten.
Jo, det gick vi igenom i början av tråden. Jag har redan bytt vajer och hölje samt justerat böjen så den grejen är utesluten.
Då kommer det säkert att funka när du fått tillbaka motorn i bilen.
Aaaahhh.... då var allt ihopskruvat och klart! Motorn hoppade igång direkt när man vred på nyckeln. Bilen går riktigt bra med nyrenoverade toppar av Hans Landelius i Södertälje. Men framförallt så lirar kopplingen bra nu. Ska man vara riktigt petig kan man ana en liten, liten vibration om man slirar in tvåan, men absolut ingenting när man startar på ettan och det är ju det som är viktigast. Tack för hjälpen alla ni som kommit med idéer och tips!
Faaaan.... Jag tycker ändå inte jag kan leva med vibrationerna i kopplingen... Gasar man rätt friskt i i dragläget när man ska i väg är det inte så farligt, men ska man iväg normalt, eller motorbromsa lite mjukt hoppar det för mycket där bak för att det ska kännas nyttigt.
Jag har alltså:
1 bytt tryckplatta, lameller och urtampningslager sprillans
2 kontrollerat oljeläckage och bytt packningar till motor och växellåda
3 sett till att det är en fet böj på det där höljet till kopplingsvajern.
4 torkat rent svänhjulet med t-röd innan jag monterade lamellerna
5 kört 150 mil sen bytet
Vad gör man nu? Byter växellådsfästen? De borde väl teoretiskt sett inte inverka på detta om höljet har rätt böj?
kollade du växellåds fästerna när motorn var ur dom brukar vara mjuka som fan effter 30-40år
om dom är mjuka brukar motor o låda flexa upp o ner
/// Micke
jag skulle gissa på främre växellådsfästet...
varför nu detta? JO... hade samma problem på min ena buggy... fixade till böjen på höljet, blev lite bättre, men sen såg jag att främre fästet var sopslut. bytte det till ett sk "rhino" och nu är det helt underbart.
byter du så vill jag redan nu varna för de röda urethan....
detta var 5 år gammalt...
dock inte samma bil, detta var på min andra buggy.
Skit också! Jag vet inte om jag kollade ordentligt där framme... jag bara drog åt lite de bultar jag tyckte var relevanta och hoppades på det bästa... Då måste man alltså plocka ur motorn igen? Hur gör man sen? Kan man bara sära lite på delarna där fram och stoppa in ett nytt fäste eller måste man ta bort hela lådan?
Ska jag ha en sånhär till T1 1969?
http://www.classicvw.se/vaxelladsfaste- … cts_id/434
jag gjorde såhär:
ta av maskinen, sätt en domkraft under lådan, pallbockar eller liknande under drivaxlarna.
lossa växellådsbalken från hornen
lossa alla muttrar på fästet
i med GROV mejsel och BÄND... när kofoten gick in så BÄND med den.
till sist trillade fästet loss...
Gör sen omvänt för att få tillbaka eländet.
Byt gärna de bakre fästena när du ändå håller på.
Dock har jag som bekant en bunke buggys... kanske är lättare att komma åt/runt på den?
Ja det funkar som magoo säger , kan vara jäkligt att trycka lådan själv bakåt men fullt genomförbart.
Tänkte på en grej, kan man göra detta utan att palla upp, dvs ha bilen stående på hjulen om man står i en smörjgrop? Och måste verkligen motorn ur?
Nån som har nåt svar på det? Anledningen att jag frågar är at jag har mekplats på andra sidan stan, och varje insats måste därför planeras noggrant....
OK, nu har jag sent om sider bytt alla växellådsfästen till "Rhino", bytt kopplingswire, satt en distans på höljet så böjen är tillräcklig, bytt koppling, kollat att alla bultar sitter. Och jag har fortfarande vibrationer vid dragläge. Vad gör jag nu?
Faaaan.... Jag tycker ändå inte jag kan leva med vibrationerna i kopplingen... Gasar man rätt friskt i i dragläget när man ska i väg är det inte så farligt, men ska man iväg normalt, eller motorbromsa lite mjukt hoppar det för mycket där bak för att det ska kännas nyttigt.
Jag har alltså:
1 bytt tryckplatta, lameller och urtampningslager sprillans
2 kontrollerat oljeläckage och bytt packningar till motor och växellåda
3 sett till att det är en fet böj på det där höljet till kopplingsvajern.
4 torkat rent svänhjulet med t-röd innan jag monterade lamellerna
5 kört 150 mil sen bytetVad gör man nu? Byter växellådsfästen? De borde väl teoretiskt sett inte inverka på detta om höljet har rätt böj?
Har du satt i en "original-lamell" med utjämningsfjädrar ?
Fanns väl anledning att VW gjorde dom så... detta skall just motverka "ryck" men finns ju även lamellcentrum utan fjädrar ;-?
...jag satte i en sån här: http://www.classicvw.se/kopplingsats-20 … ts_id/2663
ska inte dom funka...?
...jag satte i en sån här: http://www.classicvw.se/kopplingsats-20 … ts_id/2663
ska inte dom funka...?
fast va fan, jag är rätt säker på att lamellen hade fjädrar i sig, för jag reagerade på att dom gick på andra leden än vw´s original....
Hej!
Gammal tråd men aktuellt ämne.
Har samma problem med min 66:a splitbuss.
Hittade du vad vibrationerna kom utav till slut?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Huggande koppling VW 1500
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.