Jan-Iver skrev:Hur rutten får en buss vara och bli godkänd på besiktningen?
Vilka delar måste vara hela och vilka får vara rostiga och fula?
Jag menar inte bromsdetaljer och lysen utan i kaross och ramar vilka delar som är bärande och som måste vara sjyssta.
Får bussen ha rostiga delar typ dörrar, fronten, golvet, väggarna, bakre hörnen, batterihyllan osv?
Generellt så underkänns (2:a) sidobalkar (tröskellåda) och tvärbalkar om skadan är av betydande storlek vilket oftast innebär genomrostat och/eller mjukrost på ytor som överstiger 50 cm längdmässigt, detta gäller sidobalk. Även tvärsnittet bedöms, se tröskeln som en fyrkantbalk, är skadorna större än 50% är det bara att ta fram svetsen. Med tvärbalkar är det samma sak.
Låter kanske krångligt men egentligen är det bara att ta fram sitt bondförnuft, är det stora rosthål, laga dessa.
När det gäller dörrar, bakre hörn etc så får det inte finnas vassa kanter, batterihyllan bör lagas så att inte batteriet kan rasa igenom (risk för kortis), golvet kan ha mindre rostskador utan problem, finns risk för genomtramp, laga detta. Fronten räknas som främre tvärbalk så laga om det är skadat i anslutning till ramverket.
Hoppas detta hjälper dig något.
Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015