1

Bubbla -56. Får efter 4-5  mil  små vibrationer som ökar mer och mer och slutar med typ hårda slagljud. Kopplar så försvinner dom och släpper gasen så försvinner dom. Det som hjälper är att stanna och vänta några minuter så är det bara tuta och köra igen och invänta på nästa anfall. Har en typ 4 motor med en växellåda som ska vara byggd av Mika Jansson, Rhino hus med helsynkning, superdiff och polerade axlar enl.pappren. Bilen funkar hur bra som helst men mellan Västervik och BugRun blev det 3 stopp åt varje håll. ICQ/ac Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

2

Kollat hjulbultarna?  ICQ/ag

3

Om nållager i centrum på svänghjul saknas eller skrot skulle ge ett sådant symptom...

S

4

Hjulbultar har jag känt på många gånger, ingen skillnad om jag svänger hö, vä eller drar i handbroms.

5

Hjulbultar har jag känt på många gånger, ingen skillnad om jag svänger hö, vä eller drar i handbroms.

6

Jag har exakt"samma" problem i min cal-looker när jag drar husvagnen.
Troligen går "spadarna" på drivaxlarna varmt efter några mil, då jag inte borrat up någon oljekanal i superdiffen?
Skall åtgärdas i helgen så får vi se......

7

Återkom gärna om det blev bra och förklara vad du gjorde.

8

konstigt med sådana här svängningar, men jag hade ett liknande fenomen på min oval fast ändå helt annorlunda. körde man över en tågövergång i en viss hastighet så kom hela bilen i svänging som inte gick att hejda med mindre än att stanna helt. åtgärdande av glapp, nya stötdämpare och byte från torra diagonaler löste problemet.

det konstiga är just att man måste "nolla" för att starta om...

låter väl inte osannolikt som sagt att något i drivlinan kommer i sväning, om värme och spatlarna är del i det hela så har ju att "kallna" en förklaring.

Värt kan väl vara att kolla alla andra "glapp", motorupphäningar etc.

Ganska små variationer i vinklar och glapp kan ge förödande konsekvenser i vibrationer och sväningar när man hamnar i resonans/självsväningsfrekvenser...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

nisse1 skrev:

Återkom gärna om det blev bra och förklara vad du gjorde.

Tog ut bilen efter växellådsbyte i onsdags. Jag har som sagt borrat upp oljehål "snett in" i diffhuset, så oljan skall skovlas in till diffdreven,
sedan slipade jag ett par smörjspår på "halvmånarna". Lådan blev en orörd IRS typ3 som jag tog isär och svetsade 3/4:ans drev på och bytte kil.

Resultat = likadant, eller värre än förut (!). När jag kört "hårt" eller legat i 80Km/tim med husvagn så "motar det" och sedan börjar "dunka" i lådan.
Motorn blir såklart för varm oxå, eftersom jag får gasa mera för att hålla hastigheten.....

Suck !!