Det är inte så enkelt att någon skiftat kablarna mellan laddningslampan och oljetryckslampan? Det hade de gjort på min bil.......
jag skulle börja följa oljans väg, hur långt kommer den ?varför inte längre? du har olja till filtret vad hindrar den från att komma vidare, varför tar det stopp är det något i vägen?det kan vara svårt att hitta den där hunden som ligger begraven men han brukar ju vara liten
har´du tagit bort reduceringskolven och kollat så den inte sitter fast i botten läge
Om den har fasnat i botten läge så får du inget tryck
/// Micke
Den är kollad och den sitter inte fast någonstans, kolven gled snällt ut när jag lossade skruvplattan och tog bort fjädern. CV-blocken är som sagt enkelreducerade och kolven sitter precis intill pump o filter pump. Men tack iaf 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
jag skulle börja följa oljans väg, hur långt kommer den ?varför inte längre? du har olja till filtret vad hindrar den från att komma vidare, varför tar det stopp är det något i vägen?det kan vara svårt att hitta den där hunden som ligger begraven men han brukar ju vara liten
Jag kan ju konstatera att pumpen fyller filtret, det kommer upp olja ur hålet till givaren (med filtret monterat) och det kommer olja in i den långa kanalen efter fitret (övre pluggen som syns på pumpbilden). Var den tar vägen efter det blir lite knepigare att följa...
Ska försöka få tag i en manometer med passande slang och mäta där kontakten sitter i vanliga fall.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Om det kommer olja till givaren men du får inget tryck så har du troligen felet före givaren.
Ali G
Om det kommer olja till givaren men du får inget tryck så har du troligen felet före givaren.
Alternativt att det inte kan byggas upp nåt tryck efter pumpen för att något nedströms är lite för öppet (djäfvulens advokat).
Detta skulle ge en rättså normal oljecirkulation fast utan tryck nog för vev, kam och staklager.
S
Alternativt att det inte kan byggas upp nåt tryck efter pumpen för att något nedströms är lite för öppet (djäfvulens advokat).
Detta skulle ge en rättså normal oljecirkulation fast utan tryck nog för vev, kam och staklager.S
Usch, säg inte så där...
Tanken har föresvävat mig, men jag kan inte tänka mig att jag skulle ha missat att kolla något så vitalt som oljepickup'en. Tanken på att riva hela skiten tilltalar mig inte 
Hur länge körde du runt den? Jag har nyligen tagit isär min typ 4, 2l till bussen och bytt kam. Fick köra på starten utan stift i en min innan lampan slocknade (20W50olja), var på väg att tro att de var nåt fel. Har efter att jag väl startade den inte haft några problem med att få upp trycket.
Tidigare hade jag en sån adapterplatta mellan block och filter och det funkade bra, men har nu bytt till ett T-stycke som sitter med en bromsslang till blocket, känns ändå bättre att ta trycket från originalgivarens ställe.
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn
Har kört runt den på startmotorn flera gånger nu, men aldrig mer än kanske 10-15s. Det känns inte sådär jättebra att nöta på startmotorn och inte veta om smörjningen fungerar som den ska. Jag är nog mest oroad för kammen/lyftarna för där är belastningen lika stor som om den hade ett fullt oljetryck. Vev och stakar är ju inte belastade på något sätt (inga tändstift i) så där är det inte lika bekymmersamt. Just nu har jag tagit bort adapterplattan, för att eliminera ev. fel därifrån. Såvitt jag förstår är det samma oljetryckskontakt till både typ1 och typ4 (021 919 081B) och den ska bryta vid 0.3 bars tryck. Vilket jag tydligen inte lyckas uppnå...
Undrar just hur länge man kan nöta runt på startmotorn utan att riskera skador på kam & lyftare? Iofs är väl båda härdade, men det känns inte bra... 
Belastningen på kamloberna är som minst när motorn går långsamt, när det börjar gå undan så blir masströgheten hos ventilsystemet adderat till fjäderkraften. Om du har fettat in lyftarna vid monterings är det bara att veva på!
Det finns inget ställe du kan prima pumpen baklänges på?
Något ställe i lyftargalleriet där en nippel och slang/tratt/olja kan anbringas, sedan veva motorn baklänges så att någon deciliter pumpas baklänges.
Låt sedan stå en stund o försök på normalt sätt igen.
S
Bare et tips.
Da jeg skulle starte min nybygget typ4 op, i min typ1
Havde jeg samme symptomer som dig.
Men jeg havde lidt rake på bilen.
Så en 1/2 - 3/4 liter olie mere på motoren gjorde udfaldet, olie lampen slukkede!
/c
Y E S ! ! ! Har tryck i den!!! Skruvade bort en pluggarna och höll emot med tummen, kände hur trycket ökade och när jag tog bort fingret så kom det en rejäl skvätt olja. satte tillbaka pluggen och gjorde som ni föreslog, hällde i lite extra olja och körde den på startmotorn i nästan 1 minut. Såg genom bakrutan hur oljelampan flämtade till ett par gånger för att sedan slockna
Tog loss filtret (tappade det förstås ner i bunken... kladdigt som f-n men oljan gick ju att hälla tillbaka) och satte tillbaka adaptern. Körde igen på startmotorn och kunde nu se på mätaren att trycket sakta steg. Fick upp den till ung. 0.5 bar innan jag lät startmotorn få en välförtjänt vila
Nu är ju frågan om jag ska låta Mellingpumpen sitta kvar, eller sätta tillbaka originalet? Kan den ge för högt tryck så att oljan inte går till kylaren utan tillbaka ner i sumpen via reduceringsventilen? Ska den sitta kvar så passar inte plåten runt remskivan längre, men det är ju ett mindre problem... Tack för alla tips iaf!
Såja, gratulerar!
Allmänt tips: axialspelet i pumpen är bra att ha nära minimum, en glasskiva med 600 papper på är verktyget.
S