1

Hej!
Har lite frågor om cheva van, vilken e den mest ekonomiska o bästa motorn o lådan?
Har läst nånstans att th400 lådan ska vara bättre än th700, är det sant?
ska man ha förgasare eller insprutning?
Har nån här erfarenhet av dessa vanar?
Där kom det några frågor ICQ/ab

2

TH 400:an är tåligare men lite svårare att hitta (tror jag), å andra sidan, sköter man olje/filterbyten samt håller koll på nivån i lådan så håller en 700:a lika bra. Har för mig att det sitter 350 lådor i tidiga ex. Motormässigt är 350 med TBI vanligast i Vans, finns även med 305.
Har ingen egen erfarenhet av Vans men genom jobbet (SBP) så har jag kommit i kontakt med endel genom åren. Kolla noga (som vanligt) efter rostangrepp, bärarmar fram som rostar kopiöst samt bromsrör o slangar.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

3

Köper man en Cheva van så köper man den knappast för ekonomisk körning...  ICQ/ad

Men enligt mina erfarenheter så är det nog mest ekonomiskt med en så sen årsmodell som möjligt med 700 låda, och då är ju motorn insprutad,oftast en 305a med TBI som Häsä säger.  Rätt skött så håller dej ju en evighet men det är de ju sällan...

Trevliga att åka dock !

You´ll never know...

4

Okej, är 6.2 liters diesel nått att ha?
Hur mycket skiljer det i förbrukning mellan 305 och 350tbi?
Är det dieseln som e bränslesnålast?

5

En frisk 6,2a är ju en grymt stark motor men när den går sönder så kostar det flis... Gissar att en sån tar säkert 1,2 - 1,5 l. milen och det gör ju säkert både 305an och 350in åxå, fast bensin då förstås.. en del mindre vid långkörning.

Jag hade en Astro med 4,3 6a tidigare och den tog uppemot 1,2 vid stadskörning men under liter på landsväg och sån skillnad är det på åttorna åxå. Men att köpa en Cheva van oavsett i dagsläget , det är inget för en person som räknar med bränsleekonomi på det hela... hoppas du förstår vad jag menar utan att ta illa upp.

You´ll never know...

6

Nej, jag förstår att de inte e ekonomisk val nån av dom bilarna, men gillar dom så mycket att jag inte skulle bry mig så mycket om det:-) har nån haft en van med 6.2 liters diesel, o skulle kunna berätta svaga o starka punkter?

7

Jag har hört att 5.x liters dieseln ska man akta sig för för det är i grunden en bensinmotor och håller där med inte riktigt måttet men att 6.2liters diesel ska vara bra

utan vw just nu... :-(

8

6.2 L dieseln är bra, men den svaga punkten är insprutningspumpen som rasar då och då (läs 20,000mil) ..en utbytes är 25,000:- så det kostar, men motorn i övrigt är vrålstark.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

En svag punkt på 6.2:an är startmotorn. Vid dåliga batterier, eller krypkörning på tomgång (hände mig) kan motorn baktända och slå sönder fästet till startmotorn. Kolla blocket, det finns just nu tre-fyra stycken vanar och pickuper med trasiga startmotorer. Dom är dyra att köpa i Sverige men man kan köpa en på ebay för 99 dollar plus minst lika mycket i frakt. Rådet jag fått är att skaffa en 6.5:a diesel med Turbo.

Projekt ska man ha, många och stora.