1

Hej är ny här på forumet och skulle vilja ha lite förslag på en grund bestyckning till min motor jag håller på att bygga ihop,

Motorn: är på 1776cc, original kam, 1.25 vippor, CB044 toppar. Bosch 009 fördelare, avgas fullmerge med tratt, förgasarna är ett par IDF 36or, halsringarna är 32or, ska jag ha f11 e-rör till dem?

Anledningen till att jag har valt att köra med original kam är PGA av att jag vill pröva vad de blir för skillnad i motor karaktären att byta till en annan kam sedan, Många kanske tycker de är onödigt  ICQ/ad  men tycker de kan vara kul att testa  ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Silverbug (2012-06-09 23:38:14)

Ja, f11 borde bli bra.
Men ska du köra ett tag och sedan riva motorn totalt bara för att byta kam? ICQ/ad 

Hur högt är det tänkt att motorn ska varva, ha toppeffekten? Dubbelfjädrar, motviktsvev etc?

32mm halsringar(toppeffekt vid ca 5800varv på 1776) blir teoretiskt inte direkt optimalt med orginalkam, 28-29 vore i så fall bättre, men det borde funka så testa ICQ/ab .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

haha jo jag förstår att de låter dumt och onödigt att köra med en original kam för att sedan riva hela motorn och byta till en annan kam, men de är nått jag Vill prova!

Ungefär lika dumt som när jag mappade Subarune min med en väldigt snäll mapp bara för att jag ville känna skillnaden när jag mappade om till en lite grövre mapp eller vad man vill kalla de!
gillar helt enkelt att känna skillnaden själv och inte läsa sig till de  :-) 
men de är iaf enkel fjädrar i topparna nu! och de sitter en balanserad original vev i!  toppeffekt e inte så jätteviktigt. vill bara börja med en lagom snäll bruksmotor att åka med på helgerna! sku vara jättebra om jag kan få lite tips på vilka munstycke jag ska ha :-)

4

glömde skriva att när jag byter kam blir de självklart dubbelfjäder i topparna :-)

5 Senaste redigerad av Silverbug (2012-06-10 04:15:28)

Det finns flera trådar med bestyckningstips om du söker.
Men en grund kan vara: huvudmunstycke = halsring x 4,2. Luft 180 till 200. Lågvarv 55 till 60.

Tänk på att grejerna (kam, halsringar, kompression, vevaxel, avgas, toppar mm) ska lira ihop för den motorkaraktär du valt att bygga  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

6

har provat och sökt men inte hittat nå som verka stämma överens med den motorn jag bygger så,

jo jag förstår att allt ska stämma ihop med varandra för att man ska få den karaktären man vill på motorn!

men nu ha jag iaf fått en aning om vad jag ska börja med när jag ska bestycka, tackar för de ICQ/ab

7

har provat och sökt men inte hittat nå som verka stämma överens med den motorn jag bygger så,

jo jag förstår att allt ska stämma ihop med varandra för att man ska få den karaktären man vill på motorn!

men nu ha jag iaf fått en aning om vad jag ska börja med när jag ska bestycka, tackar för de ICQ/ab

8