1

tjena har lite problem med min motor en 1600cc dubbelportare till en typ 1

jag har packat om hela motorn lackat upp alla kåpor och gjort den snygg och fin stoppade i den i helgen och skulle provstarta den idag och då uppstår ett ljud som låter som ett fläkt rems ljud så jag tog bort den för att kolla om de skulle tystna men de fortsätter. någon som har någon aning vad de kan vara för fel? är de ett vev axellager som är slut? eller kan de vara att de är färg som kommit på fel stålle på remhjulet på vev axeln?

alla förslag är välkomna
Tack på för hand// Mathias

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

2

mathsson skrev:

tjena har lite problem med min motor en 1600cc dubbelportare till en typ 1

jag har packat om hela motorn lackat upp alla kåpor och gjort den snygg och fin stoppade i den i helgen och skulle provstarta den idag och då uppstår ett ljud som låter som ett fläkt rems ljud så jag tog bort den för att kolla om de skulle tystna men de fortsätter. någon som har någon aning vad de kan vara för fel? är de ett vev axellager som är slut? eller kan de vara att de är färg som kommit på fel stålle på remhjulet på vev axeln?

alla förslag är välkomna
Tack på för hand// Mathias

Har du kollat så att remskivan på veven går fri från plåten som sitter bakom?

3

aa tyckte de såg bra ut dock fick jag inte bort remskivan men lyste och tyckte att de såg fritt ut men ska dubbel kolla

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

4

Har du haft lite fett på "nockarna" som brytarspetsen löper mot i fördelaren samt en droppe olja på filtpackningen under rotorn (om din fördelare har sådan? Alla har inte det)
Sådana saker kan låta förfärligt illa om det är torrt....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Fläkthjul som tar i fläktkåpan är också en klassiker.

6

tack för tipsen men har konstaterat att ljudet slutar när man bara lägger foten på kopplingen. några tips på vad de kan vara? har bytt koppling och urtrampningslager. har monterat dit en solfjäderkoppling, kan de vara fel urtrampningslager? eller är det nya dåligt?

7

Returfjädern till kopplingsarmen på lådan är troligen av.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

går det att byta utan att plocka ur hela lådan/ motorn?

9

Vet inte, det är rätt trångt där. Att lyfta ur motorn gör det hela bra mycket enklare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

mathsson skrev:

tack för tipsen men har konstaterat att ljudet slutar när man bara lägger foten på kopplingen. några tips på vad de kan vara? har bytt koppling och urtrampningslager. har monterat dit en solfjäderkoppling, kan de vara fel urtrampningslager? eller är det nya dåligt?

Dom nya urtrampningslagren som säljs idag verkar ju vara bara skit,och speciellt då "ekonomilagren".Vad har du för växellåda?

11

stickan skrev:
mathsson skrev:

Dom nya urtrampningslagren som säljs idag verkar ju vara bara skit,och speciellt då "ekonomilagren".Vad har du för växellåda?

okej va inge kul att höra. ja du jag har ingen växellåds nummret i huvet men de är iaf Irs låda på den de är en -71ans cab

12

Om det skulle vara urtrampningslagret så borde ljudet inte försvinna när du sätter foten på kopplingen utan uppstå om du gör det...Har du stort axialspel på vevaxeln?Ryck i remskivan och kolla!

13

stickan skrev:

Om det skulle vara urtrampningslagret så borde ljudet inte försvinna när du sätter foten på kopplingen utan uppstå om du gör det...Har du stort axialspel på vevaxeln?Ryck i remskivan och kolla!

jag tyckte att han va väldigt stum när jag kollade vid ihop montering, hade en likadan motor förut i min 61a med väldigt stort axialspel men den gick som en klocka och inga problem eller missljud från något urtrampningslager

14

inga fler förslag på vad de kan vara? ljudet slutar som sagt när jag bara trampar ner bromsen ytterst lite

15

mathsson skrev:

inga fler förslag på vad de kan vara? ljudet slutar som sagt när jag bara trampar ner bromsen ytterst lite

De här var underligt, när du bromsar säger du!? ICQ/ag

16

Var fjädern hel?

Oavsett hur många spekulationer du får här så måste du titta efter själv. Allt går inte att lösa på internet. ICQ/ab

Ali G

17

H.Sundqvist skrev:
mathsson skrev:

De här var underligt, när du bromsar säger du!? ICQ/ag

ber om ursäkt självklart menade jag kopplingen klockan va mycket är min ursäkt

18

Svwerker skrev:

Var fjädern hel?

Oavsett hur många spekulationer du får här så måste du titta efter själv. Allt går inte att lösa på internet. ICQ/ab

har inte hunnit kolla. men de är skönt att ha med sig lite tips ut till garaget när man ändå är där de är drf jag frågar

19

bytte fjädern till kopplingshävarmen utan resultat. så i morrn blir det ur med maskinen och kolla om jag ser något fel på urtrampningslagret.

20

hittade på felet idag. stödhylsan till urtrampningtslagret va för lång så den tog i tryckplattan. så jag tog ur motorn tog bort urtrampningslagret, bort med stödhylsan och kapade av ca 4mm på den och nu går den fritt och ljudet är borta