1 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-06-08 18:04:02)

jag har fått tag i en ny vindruta från ett gammalt lager. Det enda felet är att det finns en liten ytlig repa i glaset på ett ställe.

Finns det någon metod för att fixa små ytliga repor själv hemma?

2

Du kan prova med Autosol och rubbing det kan åtminstone hjälpa lite.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Ska testa det (på en 240 ruta till och börja med). ICQ/ab

4

Ja gör ett test så du ser hur det funkar. jag har putsat upp ett par framlyktor av glas med ett helt ok resultat.
Funkar även att putsa upp matta plastglas som sitter på nyare bilar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

5

Kan detta funka ??

http://www.jula.se/polermedel-headlight … rer-629189

6

Den är troligtvis bara effektiv på plast. Skulle inte förvåna mig om den har ungefär samma innehåll som golvpolish. Som för övrigt också kan göra sliten klarplast klarare.

7

Men här har du andra medel  ICQ/ag

http://www.restom.se/product.html/fa-bo … brill-8100

8

Den såg definitivt intressant ut ICQ/ab . Hoppas bara man kan polera just på själva repan och inte behöva gnussa över hela rutan. Värt att prova.

9

vad gäller plastpolish, nu är jag inte expert, men har haft lite med "plastlinser" att göra, och vad jag förstår så är många plastglas lackade, slipar/polerar man bort lacken borde plasten bli mera känslig för sprickor etc. Vet även att plastlinserna provas för olika "mirakelmedel" som säljs för rengöring eller som rekondare använder, det blir rent och fint men plasten förstörs, spricker och löses upp... Det är likadant med plastinreding, den är många gånger lackad, prova att dra nageln över plasten, "kritar" den så är den inte lackad. Sen misstänker jag att "mjukplast" inte är lika med den "hårda" plast jag vet man lackar...

Vanligt glas kan de ju iallafall laga sprickor men då fyller de ju sprickan, inte polerar ned resten, men OM det nu skulle gå, är det värt insatsen när en ny ruta är så billig?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Ja plastlinserna är ju lackade men man kan ju fördröja ett lyktbyte åtminstone ett tag om man polerar dem.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

Varför inte höra med den lokale glasmästaren, han om någon borde ju veta vad som fins att tillgå och göra.  ICQ/ab

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.