försöker få igång mina pilar inför stundande bes, någon som har några knep innan jag börjar och felsöka? är helt döda just nu.. tänkte lägga morgon dagen åt detta MVh Henke 
försöker få igång mina pilar inför stundande bes, någon som har några knep innan jag börjar och felsöka? är helt döda just nu.. tänkte lägga morgon dagen åt detta MVh Henke
Har du testat med 6 volt och inget händer?
Är sladdarna ifrån spolen på plats?
Om det skulle krisa finns det pilar du kan låna av mig!
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Löst! det var dålig kontakt, lite rengörning sen hoppade dom ut!
Vad händer om man stoppar in ett 12 volts batteri i en bubbla med pilar? Går de sönder då?
Jag har ett liknande problem, pilarna på min bubbla hoppar heller inte ut.
Jag köpte en 62:a för några år sedan, men karossen är från -57
. Nu har jag inte mekat med den på några år, tiden har inte funnits, men nu tänkte jag dra igång lite mek igen.
När jag köpte denna bubbla så hade den förre ägaren ett 12 voltsbatteri i bubblan, kan det innebära att pilarna kan gå sönder? För de fungerade inte när jag köpte bubblan. Borde det inte vara ett 6 volts batteri i en sådan här gammal bil.
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Vad händer om man stoppar in ett 12 volts batteri i en bubbla med pilar? Går de sönder då?
Jag har ett liknande problem, pilarna på min bubbla hoppar heller inte ut.Jag köpte en 62:a för några år sedan, men karossen är från -57
. Nu har jag inte mekat med den på några år, tiden har inte funnits, men nu tänkte jag dra igång lite mek igen.
När jag köpte denna bubbla så hade den förre ägaren ett 12 voltsbatteri i bubblan, kan det innebära att pilarna kan gå sönder? För de fungerade inte när jag köpte bubblan. Borde det inte vara ett 6 volts batteri i en sådan här gammal bil.
Original så var det6 volt 57.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Fredde skrev:Vad händer om man stoppar in ett 12 volts batteri i en bubbla med pilar? Går de sönder då?
Jag har ett liknande problem, pilarna på min bubbla hoppar heller inte ut.Jag köpte en 62:a för några år sedan, men karossen är från -57
. Nu har jag inte mekat med den på några år, tiden har inte funnits, men nu tänkte jag dra igång lite mek igen.
När jag köpte denna bubbla så hade den förre ägaren ett 12 voltsbatteri i bubblan, kan det innebära att pilarna kan gå sönder? För de fungerade inte när jag köpte bubblan. Borde det inte vara ett 6 volts batteri i en sådan här gammal bil.
Original så var det6 volt 57.
Så långt är jag med. Betyder ditt svar att mina pilar kan vara "sönderbrända" då? Förre ägaren hade ett 12-volts battari i när jag köpte bubblan.
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
kisavw skrev:Fredde skrev:Vad händer om man stoppar in ett 12 volts batteri i en bubbla med pilar? Går de sönder då?
Jag har ett liknande problem, pilarna på min bubbla hoppar heller inte ut.Jag köpte en 62:a för några år sedan, men karossen är från -57
. Nu har jag inte mekat med den på några år, tiden har inte funnits, men nu tänkte jag dra igång lite mek igen.
När jag köpte denna bubbla så hade den förre ägaren ett 12 voltsbatteri i bubblan, kan det innebära att pilarna kan gå sönder? För de fungerade inte när jag köpte bubblan. Borde det inte vara ett 6 volts batteri i en sådan här gammal bil.
Original så var det6 volt 57.
Så långt är jag med. Betyder ditt svar att mina pilar kan vara "sönderbrända" då? Förre ägaren hade ett 12-volts battari i när jag köpte bubblan.
Risken finns ju om förra ägaren ej hade omvandlare eller motstånd Som sänkte strömmen till pilarna.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Man kan ju hoppas att det sitter motstånd eller omvandlare, men det känns tveksamt. Vad för motstånd eller omvandlare ska det vara? Och vart köper man dem enklast.
Jag får nog plocka bort en av pilarna och skaffa mig ett 6 volts batteri och kolla om de fungerar.
Eller kan man byta ut pilarna mot fasta blinkers? Finns det några snygga som passar tro.
Men självklart skulle jag vilja få igång pilarna. Måste vara fränt att som Robin Hood skjuta en pil i varje gathörn
.
Kisavw>> Har du några bra tips och idéer om hur man kollar/får igång pilarna så tar jag tacksamt emot dessa.
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Man kan ju hoppas att det sitter motstånd eller omvandlare, men det känns tveksamt. Vad för motstånd eller omvandlare ska det vara? Och vart köper man dem enklast.
Jag får nog plocka bort en av pilarna och skaffa mig ett 6 volts batteri och kolla om de fungerar.
Eller kan man byta ut pilarna mot fasta blinkers? Finns det några snygga som passar tro.
Men självklart skulle jag vilja få igång pilarna. Måste vara fränt att som Robin Hood skjuta en pil i varje gathörn
![]()
![]()
.
Kisavw>> Har du några bra tips och idéer om hur man kollar/får igång pilarna så tar jag tacksamt emot dessa.
Finns ju omvandlare 6 till 12 v men tvärt om undrar jag om jag sett.
Testa pilarna med 6 volt till och börja med , rycker det i dom så går det troligtvis att rädda.
Ett vanligt fenomen är att lilla kabeln ifrån spolen släpper i anslutningen.
Samt att metalldelen som går ner i spolen är rostig . Då blir det att demontera och rengöra .
Samt sitter en liten fjäder och klack i överkant insida som kan kärva fjädern kanske är borta.
Kommer du till BR så sök mig finns vid 67a lady luck lotusvit. Alt vid baybuss Blåvit 70a.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Tack för tipsen. Jag ska testa dessa vid tillfälle.
Tyvärr blir det inget BugRun i år heller
Men nästa år kanske jag kommer med 57:an
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Funkar fint om du är försiktig med pilarna.dvs inte glömmer dem på och bara kör dem korta stunder.
bara o montera en 12v lampai pilen o köra.
skulle de brinna upp i spolen får du linda om de för 12v i stället.
kört mina så i nåt år nu utan problem.....
Funkar fint om du är försiktig med pilarna.dvs inte glömmer dem på och bara kör dem korta stunder.
bara o montera en 12v lampai pilen o köra.skulle de brinna upp i spolen får du linda om de för 12v i stället.
kört mina så i nåt år nu utan problem.....
Tack för det tipset Nobbe. Vi har en mycket duktig "spolbindare" i denna staden. Då får jag anlita honom. Då kan jag ju köpa mig ett nytt 12 volts batteri i stället
Då kanske man kan slänga i lite musik också 
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Funkar fint om du är försiktig med pilarna.dvs inte glömmer dem på och bara kör dem korta stunder.
bara o montera en 12v lampai pilen o köra.skulle de brinna upp i spolen får du linda om de för 12v i stället.
kört mina så i nåt år nu utan problem.....
Max 3 watts lampa eller hur? Annars smälter plasten i pilarna har jag för mig.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Tack för tipset Jan-Iver.
Att ha för starka lampor är inte alltid bra. Byggde mig en buggy en gång och satte i H4-lampor i tron att ju starkare desto bättre. Efter 2 år så var reflektorn i bägge lamporna sönderbrända. Inte kul, men lätt fixat. Skaffa nya pilar kostar nog mer 
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Dumt köra på 12V och riskera elda upp dem... Sätt en resistor i serie med pilen, finns mycket skrivet om det, har inte gjort det själv men det är ju ingen rocket science...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
