1

Jag blev erbjuden en Variant idag, men jag har inte hunnit kolla om det var 411 eller 412. Hur som helst så skulle jag vilja veta lite om dom motorerna. Var det 1700/1800 förgasare eller sprut. Har hört att dom motorerna inte var nåt vidare. Vad grundar sig det på. Hur många HK är det, 70-80 eller nåt? Skulle det vara nåt att plocka i en bubbla, och vad behöver man göra om isåfall. Tacksam för alla tips och synpunkter

2

AN har 85 hp och 1800 cc och förgasare

3

Stefan T skrev:

AN har 85 hp och 1800 cc och förgasare

Vi leker med tanken att det sitter en sån motor i bilen som jag vet om. Vad krävs för att få den att lira i en bubbla 1965.

4

8inches skrev:
Stefan T skrev:

AN har 85 hp och 1800 cc och förgasare

Vi leker med tanken att det sitter en sån motor i bilen som jag vet om. Vad krävs för att få den att lira i en bubbla 1965.

Jag och Stefan T satte in en sådan i vårt typ3-projekt (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=304) och det var en massa arbete plus att varken koppling eller växellåda stod rycken när vi drog på Default/hmm .

Men fränt var det ICQ/af !

Men det är Stefan som är motorprofessor i vårt garage så det är egentligen han som ska svara på dina frågor ICQ/ad ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5

För att få in typ 4:an i bubblan måste man bygga om kylningen till att fläkten sitter upp till motorn istället för bakom

6

Mats W skrev:
8inches skrev:
Stefan T skrev:

AN har 85 hp och 1800 cc och förgasare

Vi leker med tanken att det sitter en sån motor i bilen som jag vet om. Vad krävs för att få den att lira i en bubbla 1965.

Jag och Stefan T satte in en sådan i vårt typ3-projekt (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=304) och det var en massa arbete plus att varken koppling eller växellåda stod rycken när vi drog på Default/hmm .

Men fränt var det ICQ/af !

Men det är Stefan som är motorprofessor i vårt garage så det är egentligen han som ska svara på dina frågor ICQ/ad ...


Hmm:
jag hade en plast 356speedster med 125hk 911 motor i
Jag gasade allt vad som gick 2 somrar .och låda eller koppling gick aldrig sönder eller slirade..?

måste bero på att speedstern bara vägde typ 700 kg?

vad var de stora jobben för att få i en AN i en typ 3? har en3:a  och en sådan motor är ju hyfsat billig?
mvh

stella

7

jag hade en plast 356speedster med 125hk 911 motor i

en 6 a?? fick den plats blev det inte baktungt?? eller vart det en 912 motor..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

kjellas skrev:
Mats W skrev:
8inches skrev:

Vi leker med tanken att det sitter en sån motor i bilen som jag vet om. Vad krävs för att få den att lira i en bubbla 1965.

Jag och Stefan T satte in en sådan i vårt typ3-projekt (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=304) och det var en massa arbete plus att varken koppling eller växellåda stod rycken när vi drog på Default/hmm .

Men fränt var det ICQ/af !

Men det är Stefan som är motorprofessor i vårt garage så det är egentligen han som ska svara på dina frågor ICQ/ad ...


Hmm:
jag hade en plast 356speedster med 125hk 911 motor i
Jag gasade allt vad som gick 2 somrar .och låda eller koppling gick aldrig sönder eller slirade..?

måste bero på att speedstern bara vägde typ 700 kg?

vad var de stora jobben för att få i en AN i en typ 3? har en3:a  och en sådan motor är ju hyfsat billig?
mvh

Kan även bero på körstilen ICQ/ad
Vi rasade både koppling, växellåda samt en drivaxel ICQ/ae

Vi köpte en annan låda från en typ3 och den höll, så det kan ju ha varit att lådan var rätt kass från början ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

9

Jag tror att vi körde lite våldsamt med folkan då vi gjorde sönder grejerna

10

För att få in typ4:an i typ3:an så får man se till att man har 200/210/215 mm koppling och svänghjul. 411/412 lamell funkar ej den har annan splicening. så man får använd typ2 lamell för att spicen skall passa. Om man har pendelaxel så tar soppapumpen i motorfästet dock funkar det att såga bort halva. Om man har irs så måste man hänga motorn i bakkant och stabilisera den.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/465275.jpg

Det sitter ett extra fäste som stabiliserar motorn i sidled och så är det fasta adapter fästen som håller bågen och inte original gummikuds fästen

11

Rättså bra länk för att bygga om typ 4 motor till stående fläkt, så den passar i bubbla:

http://www.aircooledtech.com/type4_upright_conversion/  ICQ/ag

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12

Vet inte om jag har klantat mig på nått sätt.
Svänghjulet i 411/412 kan man inte använda enligt mig. om du inte fräser ner centrumet. Bultarna som du skruvar fast svänghjulet med tar i  kopplingslamellen när du byter till en annan med andra splines. Jag ska nu byta till buss svänghjul. 1800motorn har ju bra toppar och det är en fränmotor tycker jag. Juggas heter nån som kör fort med typ4 i bubbla och han har liggandes kåpor. Juggas har tagit bort bakre plåten och flyttat ut motorluckan ser det ut som.

13

Det funkar fint att använda 411/412 svänghjul man måste dock använda buss/pickis lamel
Enda problemet är att stödlagret inte stödet på hela sin yta men tillräckligt sen skall helst ha låda med urtampningslager för solfjäderkoppling (med stöd hylsa)

14

Dock har 914 ett annat svänghjul som är 6-7 mm längre vilket inte funkar utan man lägger ring mellan lådan och motorn och då kommer stödlagret inte ta alls.

15

Stefan T skrev:

Det funkar fint att använda 411/412 svänghjul man måste dock använda buss/pickis lamel
Enda problemet är att stödlagret inte stödet på hela sin yta men tillräckligt sen skall helst ha låda med urtampningslager för solfjäderkoppling (med stöd hylsa)

Jag satte en ring på min 210mm tryckplatta. Det fungerar fint i -67 typ 3 lådan utan större modifieringar.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

16

Motorer i 411/412:
V 68 hk 1700 68 hk 2x34 PDSIT och 200 mm koppling! W 80 hk 1700 CC D-Jetronic 70-73, AN som Stefan skrev 85 hk 1800 CC 2x40 PDSIT 74. 210 eller 215 mm koppling med fel splines på lamellen och tryckplatta utan ring. Kylsystem, avgassystem och stödlager till kopplingen måste anpassas för att få in motorn i en Typ 1. 
1965=109 kuggars startkrans. Lådan måste slipas ur för Typ 4 svänghjul (130 kuggar samma som typ 1 67-). Byt till 200 mm och använd tryckplatta med ring. Eller sätt i en adapterhylsa för nya urtrampningslagret, byt gaffel och lager, kör med 210 eller 215 mm bussdelar. Byt startmotor och startmotorbussning.

17

Fan va typiskt att man fick "fel" lamell o nu måste plocka ur motorn. Vilken årsmodell på buss/pickis pratar vi om? Få bli rätt lamell denna gång

18

VWex skrev:

Fan va typiskt att man fick "fel" lamell o nu måste plocka ur motorn. Vilken årsmodell på buss/pickis pratar vi om? Få bli rätt lamell denna gång


1974

19

Nu har ju inte TS skrivit några fler inlägg i den här tråden på ett tag, så man undrar om det fortfarande är aktuellt, men jag måste få inflika att jag tycker det är en stor synd att slakta en 411/412 för motorns skull. Förvisso några fler kusar än bussmotorerna, men såna dräller det av i jämförelse. Köp loss varren, ha en störtskön och praktisk sommarbruksis och jaga fatt på en tvålitrare från buss som du byter kammen på.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Kan inte göra anna än att hålla med Kee!
Tänk på det här innan du gör något:

Sålda 411 & 412: 9112 (1968–74)
Kvar i trafik: 25 (202 totalt)

Känns väl lite synd att offra en när det finns så få kvar?

Typ3 fastback -72
www.vdvw.se