1

Är en sak som gjort i många år när man trimmat lite, men vart är egentligen den optimala placeringen av hålet ?
vart har ni borrat hålet i plåtkåporna för bästa ventilation / placering ?

jag kan gott tänka mig att man kastar olja upp i vevhusventilationen om man inte tänker till här ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Jag brukar svetsa/löda dit ett 1/2" rör längst framåt/uppåt på originalplåtkåporna.
Ser man på typ3 toppar, så hade de sista åren ett 1/2" anslutningsrör ungefär där - fast gjutet i topplocket.

Kör man med sådan motor som du (vi?) är ju vänster kåpa helt oljefylld när man varvar pga veven slungar ut oljan genom stötstångsrören.
Det gäller alltså att det är god återrinning ifrån "ventilationsboxen" ...?

3

Jag tror inte att man behöver ventilation i kåporna. Vänster sida brukar bli full med olja så där rekomenderas ingen ventilation.

Jag tror såhär. Du har 4 rör per topp med rätt stor area där olja ska rinna tillbaka och om du skulle få tryck i toppen så hjälper den bara oljan att tryckas ner i vevhuset. Får du tryck i vevhuset så är det inte i topparna man ska ventilera utan i just vevhuset.

Om man inte åker turbo för du behövs att evakuering av övertryck man kan få dit.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag har EMPI kåpor på min motor och har slangar från båda kåporna (framkant) upp till en T-koppling mellan brandvägg och fläktkåpa och sen vidare till toppen av vevhusventilationen (CB performance). Har jag gjort något dumt nu eller funkar det bra det också?

5

Man brukar borra i höger kåpa (dom fräcka som har vacum pump har den där ) i fram kant (1/2 slang eller grövre)
Skit i vänster ( därmot kan du ha olje avrinning mont i under kant som går till baka till bocket )
det finns en ventilkåpa med rör monterat i överkant på 910 topparna som prostock killana använder
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Men om det inte behövs ventilation på vänster sida varför ska man du ha det på höger?

Bara för att "man brukar" behöver det inte vara rätt.
Pratade med JPM om detta för några år sedan och han hade inget annat än original på sin nybyggda gatmotor då och det fungerade utan problem.
Min teori är att alla gör detta bara för att alla gör det, på amerikanskt manér. Ingen funderar på om det är rätt eller fel eller behövs.
Att de gör så på V8'or kan jag fötrstå för det är logiskt att sätta ventilationen på högsta punkten men på en boxer?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Motor rotation gör att det trycker upp olja i genom stötstångs rören om man har en motor som varvar lite mera  ICQ/ab
där för är vänster ventilkåpa alltid mera olja i  ICQ/ac
Där för brukar man ha en avrinning i botten av ventilkåpan på vänster sida
Om jag inte har fel så har Nobbe lite mer än en gatmotor ICQ/ab
Jag vill inte vara dum men det finns vassare gubbar än han i helsingborg tycker jag ( Han säger olika saker beroende vem som frågar  ICQ/ac )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Om jag inte har fel så har Nobbe lite mer än en gatmotor ICQ/ab
Jag vill inte vara dum men det finns vassare gubbar än han i helsingborg tycker jag ( Han säger olika saker beroende vem som frågar  ICQ/ac )
/// Micke

Hmm nu är jag inte riktigt med här? Men hoppas på ett "syftningsfel" ?
tycker jag varit ganska tydlig om att jag kör en vass gatmotor som inte är det hårdaste som finns, men som körs långt och hårt dagligen ????

fö, Tackar för tipsen om att skippa ena sidan så man inte fyller vevhusventillationen med olja

Då blir det så att jag ventilerar från ena ventilkåpan, generator torn, och bränslepump blockoff plattan.... ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

9

När det gäller höger och vänster, från vilket håll tittar ni? svänghjul eller remskiva?

10

Min poäng var att om man inte har tryck på ena sidan så har man det inte på den andra.
Att det är mer olja i vänster är ju känt och det beror ju på att trycket är högre där och ändå är det på andra sidan man ska ha ventilationen. Lite ologiskt tycker jag.
Hur många har faktiskt testat vad skillnaden blir?

Jag tror att Johannes oxå lite mer än original. Det brukar inte vara mindre än 200 hk i hans gatmotor.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Det brukar trycka olja i uppsamlaren (om man har delad ) på vänser  men det är bara lite oljedimma  av trycket på höger
Du får testa med delad oljeuppsamlare så ser du skilnaden sen om monterar dit en kamra så ser du skilnaden  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Bear skrev:

När det gäller höger och vänster, från vilket håll tittar ni? svänghjul eller remskiva?

Förare sida  = vänster

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:

Det brukar trycka olja i uppsamlaren (om man har delad ) på vänser  men det är bara lite oljedimma  av trycket på höger
Du får testa med delad oljeuppsamlare så ser du skilnaden sen om monterar dit en kamra så ser du skilnaden  ICQ/ab
/// M

Ja men min teori bygger på att man inte behöver någon ventilation i kåporna eftersom trycket kommer från vevhuset plus att stötstångsrören ventilerar topparna tillräckligt.
Man har ju ett mottryck i rören på vänster sida pga vevens turbulens och motsvarande undertryck på höger sida. Man monterar inte ventilation på vänster sida för att det trycks upp olja där men man har ventilation på vänster fast man har ett sså stort undertryck där att olja inte stannar kvar. Ändå är det på den sidan man monterar ventilationen.
Det är här det är en motsägelse som jag inte riktigt köper så det är det som gör att jag inte tror att det behövs.

Vad händer på högersidan om man inte har ventilation där? Jag tror inte att det händer någonting men jag skulle gärna vilja se lite väl underbyggda fakta på det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Jag har lite svårt att dra några slutsatser utifrån resonemanget här. Skulle vara kul att höra fler kunniga motorbyggares åsikter i frågan. Enligt Swerkers resonemang behövs ingen extra ventilation i ventilkåporna om jag fattar saken rätt. Hur är det med den som ofta sitter där orginal bränslepump sitter? Är den också onödig. Jag vill inte ha något på min motor om det inte behövs. Och vad händer om man nu har för lite ventilation i sin motor? Upplys en okunnig

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

15

Vevhusventilation ska man ha,men man behöver inte nödvändigtvis ha dom i topparna...