Sliter din sänkta typ1 (som inte har irs) bakdäck eller får du kast när du kör på halt väglag.
Då är din toe-in bak fel, mycket camber sliter också men inte lika mycket.
För att ställa den rätt när man sänkt mer än 1 hack så måste du förlänga och/eller höja svärden.
Finns olika sätt att göra det på.
1 Den här höjer mellan 5 till 10cm men är inte längre men dom gör så den sliter mindre däck. Det finns andra som gör såna också. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=817690

2 Den här är enkel men man måste kapa ur svärden en bit. Sen måste du ha distanser imellan svärdet och biten för att skruvskallen ska få plats och så får du bara skaffa längre bult, sen bryter du in det svärd som du har kapat ur och då blir det ännu mer påfrestningar. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20


Här visas det hur man kapar ur svärden. http://mechdb.com/index.php/VW_Beetle_G … g_the_rear
![]()
Om du kapar ur svärdet genom att du hålsågar och kapar ner till den (så botten blir avrundad) så blir det inte blir så stor risk för brottanvisning från början.Och risken är mindre att det går av.
3 Den här behöver man varken kapa ur eller förlänga. Men problemet med den är att man måste kapa av undre stötdämparinfästningen och göra ett nytt i plåten och får man nedslag vid flygande besiktning lr den vanliga så måste man byta drivaxelröret för att återställa den, sen måste man borra hål i svärdet för handbromsvajern. 

Sen är det inte helt lätt att sälla in toe in bak på en kobent 2 hacks vw genom att mäta på fälgarna, dels för att mitten på fälgen är så högt upp och att fälgen lutar så mycket en cm för högt upp lr ner från mitten gör minst 4-5mm fel. jag provade att göra en provisorisk vinkelmätare att mäta yttersidan med och sen kollade jag yttre och innre avståndet mellan drivaxelröret och tortionsröret på min stämde det rätt bra och jag tror att det är lättast att få den på 0 toe så och sen flytta fram den lite så det blir rätt, om man ska göra det själv.
Glöm inte att köra med den lite innan så att den sätter sig lite.
Sänktabell
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255
Hur mycket ska du förlänga jh och millstrem kom fram till den här uträkningen.
Själv så gjorde jag en egen variant av 1an den passar till 2 hack man sätter svärdet på +7 inre -6 yttre
Jag hade gjort en mall som förlänger 2cm och sänker 3cm.
Vinkeln mätte jag fram, men drar man en linje efter en vinkelhake så är den 65mm längre fram i underkant. Då man höjer svärdet så måste man räkna bort den höjningen annars hammar den för långt bak.
Jag kapade och v-fogade svetsade och slipade ner på utsidan.
Dom 4 plåtarna är 3mm och hålsågades 26mm och pluggsvetsades.

Hur det blev? Ingen toe 3cm fjädring och ingen finish.
Det är bara ett test men den går mjukt och fint på grus och asfalt och jag har kört mer än 1000mil och det går utan problem hittills.
Det som jag ångrar är att jag kapade lite för långt fram (ca 155mm bakifrån 135mm hade nog blivit perfa) så det tar i förstärkningsplåten vid 3cm ned fjädring, annars är jag nöjd
Om du ska svetsa glöm inte att pluggsvetsa det gör det mycket starkare, se till att ha en bra svets(3fas)och att svetsaren vet vad han sysslar med och du gör det på egen risk så skyll inte på mig
Det är nog inge roligt att sitta i bilen i 100knyck om den går av, men det är väl som att tappa hjulet och samtidigt bromsa med handbromsen.
Lycka till Johan W
Och nu ser min ut så här 3 splines. Jag fick kapa ur svärden lite till

Lägger till en bild som visar hur mycket axeln rör sig innåt, den lodräta linjen är där det är rätt toe-in
Lägger till en bild som visar det enkla sättet att mäta 0 toe-in sen får man flytta fram axeln lite så det inte blir negativt toe-in
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage



