1

Symptom vid nyladdat 6V batteri:

Blinkers fungerar inte tillsammans med halvljus eller broms. Innerbelysning, sönder? Belysning för hastighetsmätare, sönder? Tankmätaren visar aldrig mer än halv tank. Startrelät klickar väldigt ofta. Bromsljusen "flämtar" tillsammans med blinkers.

Åtgärder:
Har kollat de flesta kontakter och jordflätan, ser fräscht ut. Kollat jordpunkter för blinkers fram.
Batteriet är från biltema och verkar hyfsat fräscht.

Väntar på goda och lättbegripliga råd.

2

Jag tror inte det är fel på batteriet. Är det samma symptom om motorn är igång eller ej, Har du kollat jordanslutningen batteri-kaross, kaross-växellåda eller båda? är ytorna mellan generator och generatortorn rena? 
Eftersom "allt" verkar bete sig skumt så är det troligen jordfel vid något av dessa tre ställen eller dålig kontakt någonstans vid laddrelä, ljusomkopplare, tändningslås eller säkringsdosa. Har du kollat som i "sett att det ser bra ut" eller kollat som i "rengjort"?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

PeterJ skrev:

Jag tror inte det är fel på batteriet. Är det samma symptom om motorn är igång eller ej, Har du kollat jordanslutningen batteri-kaross, kaross-växellåda eller båda? är ytorna mellan generator och generatortorn rena? 
Eftersom "allt" verkar bete sig skumt så är det troligen jordfel vid något av dessa tre ställen eller dålig kontakt någonstans vid laddrelä, ljusomkopplare, tändningslås eller säkringsdosa. Har du kollat som i "sett att det ser bra ut" eller kollat som i "rengjort"?

Samma symptom med motorn igång. Jag har kollat (dragit åt +5-56) jordflätan batteri kaross, inte kollat kaross-vxlåda. Rengjort, sandpapprat jordpunkterna till främre blinkers.

Ibland fungerar blinkers tillsammans med halvljus men det går otroligt sakta, osäker på om det lyser öht, detta om motorn är i gång.

Tack för tipsen, ska ta ett varv till ikväll. Har hittat lite liknande trådar här på BV,ingen är direkt upplyftande...

4

Ok då gissar jag på två fel. Flätan vid växellådan kan få startmotorn att strula, men det andra tror jag faktiskt inte beror på  jordfel utan dålig kontakt någonstans mellan batteri och säkringsdosan.

Hur gammal är bilen?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

5

Känns litegrann som om det är två separata problem. Fick blinkersarna, heter det så ICQ/ad att lira lite bättre, laddade på batteriet över natten. Efter några klick skuttade motorn i gång. Solenoidbyte kanske. Såg att pluskabeln på batteriet var lite sargad, kanske 1/4 av trådarna var av, borde inte spela roll, eller?

6

Känns litegrann som om det är två separata problem. Fick blinkersarna, heter det så ICQ/ad att lira lite bättre, laddade på batteriet över natten. Efter några klick skuttade motorn i gång. Solenoidbyte kanske. Såg att pluskabeln på batteriet var lite sargad, kanske 1/4 av trådarna var av, borde inte spela roll, eller?

7

Kolla säkringarna brukar bli oxid där och på dosan, fick igång all min el bara genom att slipa lite runt dom (har stått i 40år så kanske därför) men väl värt ett försök....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

8

Svängde förbi biltema köpte/lånade ett 6 volts batteri, köpte två nya jordflätor. Ska kolla/rengöra/slipa i särkingsdosan. Problemet verkar ha varit tidigare, jordpunkterna för blinker var redan framslipade, flätan mellan vxllåda-chassi verkar utbytt.

Kan tillägga att jag är rätt kass på bilar, köpte bubblan i höstas, men nånstans ska man börja!

Tack för tipsen!

9

Kolla en extra gång att kontaktytorna blivit rengjorda när flätan byttes för att vara på den säkra sidan.

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

10

Blinkersproblemet har kommit ch gått lite, eventuellt så blev det lite bättre med ett nytt batteri. Fick det iofs att funka med det gamla batteriet också.

Problem som kvarstår, solenoiden klickar en gång, inget mer händer, detta även med nytt batteri. Har bytt jordfläta batt-chassie och det vid växellådan, rengjorde och slipade samtidigt. Har rengjort vid säkringarna, det såg fö. fina ut. Har slipat/rengjort flatstiftet vid solenoiden, och knackat på den. Bilen har haft startknapp men är tillbaka till tändningslås.

har provat att starta bilen ett otal ggr ikväll, när jag var nästan klar, bytte från det nya tillbaks till det gamla, så provade jag en sista gång. Då startade bilen typ 5ggr på raken, märkligt!

Jaha, ska jag tänka solenoiden eller?

/Simon

11 Senaste redigerad av sandstromsimon (2012-06-05 09:38:18)

Nu behöver jag nya idéer på hur jag ska gå vidare. Struntar i blinkers för tillfället, nu vill jag bara kunna starta bilen.... Kan betona att solenoiden klickar en gång, alltså inte k-pist ICQ/ab

Åtgärder:

Bytt jordflätorna vid batteriet och växellådan
Provat nytt batteri
Rengjort jordpunkter och säkringarna

Förre ägaren:
Bytt tändningslås
Bytt startmotor

Startmotorn ser iofs ruskigt gammal ut. På pluskabeln har några av "trådarna" gått av, hur på verkar det? Sämre laddning eller?

/Simon

12

Var tändningslåset nytt, du kan prova att köra runt startmotorn utan tändning vid skaven på 6mm2 kabeln under hastighetsmätaren under huven om det är en tidig typ1 blir det bättre byt tändningslåset.

Annars lägger du dig under och tar en skruvmejsel och sätter den mellan flatstiftet och den grovakabeln startar den bättre är kabeln mellan tändningslåset och startmotorn dålig, går den inte bättre har du fortfarande problem med jorden lr den grova pluskabeln Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Tack Johan! Min kväll verkar räddad ICQ/ab

14

Johan W skrev:

Var tändningslåset nytt, du kan prova att köra runt startmotorn utan tändning vid skaven på 6mm2 kabeln under hastighetsmätaren under huven om det är en tidig typ1 blir det bättre byt tändningslåset.

Annars lägger du dig under och tar en skruvmejsel och sätter den mellan flatstiftet och den grovakabeln startar den bättre är kabeln mellan tändningslåset och startmotorn dålig, går den inte bättre har du fortfarande problem med jorden lr den grova pluskabeln Default/hmm

Den andra delen fattar jag. Men hur gör med 6mm2 kabeln? För att få lite pejl på hur lite jag kan så beskyllde jag tändspolen för att vara solenoid, detta för inte alls särskilt längesedan... (inför en granne som bara stirrade på mig. Default/lol

15

ICQ/ab Vi är alla barn i början.

Jo det kommer upp en kabel (6mm2) från tändningslåset under främre huven vid hastighetsmätarens baksida och den har en skarv som du drar ur och drar dit en kabel med ström från matningen till säkringarna (den röda 6mm2) till den del som går bakåt då snurrar startmotorn ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Var och rotade bland lite 6mm2  kablarna, det var ganska många då en gammal startknapp är monterad. Hittade efter en stund en koppling som upplevdes varm, rengjorde lite och kontaktspray. Nu funkar det! Tyvärr är det väl som det brukar vara med elfel, man är halvosäker på om det är fixat...

/Simon

17

En lite dum fråga: Har du kollat så det är 6V system i bilen?
Vilken årsmodell är det på bilen?

//Björn

18

Det är en -66 med 6 volt.

19

sandstromsimon skrev:

Det är en -66 med 6 volt.

ok, tyckte bara det lät som att en del av felen i första inlägget lät som brist på spänning ICQ/ab
Tankmätaren är väl mekanisk orginal på  en -66a, jag har elmätare på min men den är från en nyare modell.

Hyr mycket spänning har du på tändningslåset vid start?

20

Just nu är bilen frisk! Hittade ett ställe 6mm2 kabeln var varm, slipade och kontaktspray, nu startar den på första, alltid!