1 Senaste redigerad av jgrund (2012-06-06 10:18:35)

Japp, vad tycker ni.. är det värt att linda in grenrören med ett dyrt glasfiberstycke för minskad värmestrålning? Bussen ska gå i medelhavsklimat och vi gör så mycket som möjligt för att hålla temperaturen i motorrummet nere. Snarare: finns det någon anledning att inte göra det?

Edit: Vi har alltså kapat bort värmekammarna och smält bort flänsarna runt rören.

VW Blombuss -77

2

jgrund skrev:

Japp, vad tycker ni.. är det värt att linda in grenrören med ett dyrt glasfiberstycke för minskad värmestrålning? Bussen ska gå i medelhavsklimat och vi gör så mycket som möjligt för att hålla temperaturen i motorrummet nere. Snarare: finns det någon anledning att inte göra det?

Motorn går oftas  något varmare med bandage  än utan
Det är som vanligt pest eller kolera
Jenkana testade med att montera dit en plåt mellan avgasrör och topp det funkade bäst  ( tidningen hot vw,s på 90talet)
Plåten var 50/70mm bred och bockad  i två 90gradade med 30mm spalt mellan avgasrör o topp  det miskade motortempen med 15grader

///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja det är helt sjukt vad en plåtbit kan göra för att minska värmestrålningen.
Hade en gammal snöskoter där ljuddämparen låg så nära kåpan att kåpan tenderade smälta, ca 10 cm mellan dem.
Satte dit en plåt mitt emellan och vipps var kåpan bara drygt ljummen. ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

4

blir ju bättre effekt med avgasbandage!!  Default/lol

5

PPRMicke skrev:
jgrund skrev:

Japp, vad tycker ni.. är det värt att linda in grenrören med ett dyrt glasfiberstycke för minskad värmestrålning? Bussen ska gå i medelhavsklimat och vi gör så mycket som möjligt för att hålla temperaturen i motorrummet nere. Snarare: finns det någon anledning att inte göra det?

Motorn går oftas  något varmare med bandage  än utan
Det är som vanligt pest eller kolera
Jenkana testade med att montera dit en plåt mellan avgasrör och topp det funkade bäst  ( tidningen hot vw,s på 90talet)
Plåten var 50/70mm bred och bockad  i två 90gradade med 30mm spalt mellan avgasrör o topp  det miskade motortempen med 15grader

///Micke

Åhå! Bra idé det där med plåten. Vi ska göra det, tack!

VW Blombuss -77