Nu börjar bilen likna nåt! I alla fall i mina ögon...
Efter en smidig affär med Mazan här på forumet så sitter till slut fälgarna på bilen!
Efter att ha testmonterat en uppsättning Fuchs 17" med adapterplattor (vilka bygger ut 25mm)
så hade jag koll på alla mått.
Bak fanns ingen tvekan om att jag var tvungen att använda 25mm spacers. Dessa fick jag specialtillverkade
eftersom jag ville ha pinnbultar. Blev en dyr historia men hjulporr på hög nivå!
Dessa sitter bultade i trumman med insexbultar i dimensionen M12x1,5x25 kvalité 12.9 som visade sig vara svåra
att få tag på. Till slut hittade jag Sifvert skruv i Stockholm som hade på lager, dock 40mm långa som fick kapas.
Fram var det inte heller några större bekymmer. På bilen satt redan en Meanbugs-framvang (någon som vet hur mycket dessa
är avsmalnade?).
Under vårkanten har jag renoverat hela framvagnen samt monterat droppade spindlar, dessa breddar 12mm utåt.
Dessutom har jag monterat ett CSP skivbromskit som även det breddar 12mm utåt, alltså totalt 24mm. Kan ha fel på
nån milimeter men det kvittar ju.
Spacers fram var alltså inte nödvändigt.
Med tanke på spindlarna så är sänksatserna justerade till orginalhöjd vilket ger ett bra däck/skärmförhållande.
Nu är jag inte den som gillar att åka toklågt utan det ska gå att svänga både hit och dit samt att köra över gupp utan problem.
För övrigt så är bakvagnen sänkt ett hack, hjulen fram tar inte i någonstans vid fulla rattslag. Dock så nuddar dom skärmkanterna
en aning vid samtidig inbromsning/styrning och därför vill jag inte sänka framvagnen ytterligare.
Däckdimension fram 205/40-17
Däckdimension bak 215/45-17
Dom här kombinatioerna ger en ytterst körbar bil och jag får väl tillägga att inget annat är gjort med bakvagnen, STD vx-låda
samt dom korta drivaxlarna.
Vad jag har sett så finns inga andra 17" eftermarknadsfälgar med andra dimensioner (7x17 ET40) så detta hade även funkat med
t ex Escra eller BRM 17".

Jag har postat detta för det kanske är någon annan som håller på med samma operation. Så, lite tips från min sida helt enkelt!
Fortsatt trevlig helg!
/Olsson