1

Jag har lite funderingar angående val av tändkurva.
Jag har en 123 Ignition fördelare så jag kan välja... Tror att det finns 16 olika kurvor.
Om jag haft orginal förgasare så hade det inte varit så svårt men jag har kört med en Weber 32/36 DFEV ett tag.
Iofs så var inte den gamla förgasaren orginal heller då motorn är en 126 dvs som jag lärt mig här nyligen en 1500a industrimotor inte 1600 som jag trott.

Har problem med att den vill smälla i förgasaren ibland vid starter och låga varv, men min teori är att det insuget som är ett gammalt Scat insug som är boven. Jag har letat tjuvluft med läckspay men tror att plenuminsuget är för stort och att jag tappar gashastighet vid låga varv
Har bytt lågfart upp till 55 och det blev lite bättre.

Är medveten att många anser att det är värdelöst med en progressiv Weber på VW men jag fick den och utmaningar är ju lite kul.... Ett tag i alla fall :-)

Jag kan välja 009 eller 031 kurva vilken är att föredra.

http://www.123ignition.se/pdf/123VW.pdf

031 kurvan ger 30 grader förställd tändning vid 3200 varv vilket vad jag förstår är att föredra mot 009ans som slår ut fullt redan vid 2600.
Men om jag väljer 031 så bör väl inte tändningen ställas mer än 2 grader före öd vid tomgång?
Fördelar nackdelar?

En annan fundering! Om VWs kammaxlar är i stort sätt identiska genom åren så måste väl det vara kamdrevens märkning som varierar eftersom tändinställningen har gjort det genom åren.
Dvs kammarna är olika vridna vid öd. Eller är jag ute och cyklar nu?

//Göran

Bubbla -62

2

Till att börja med finns det ingen motor som heter 1500a. Om du har en 126 så är det en 1500, om du har en 126A så har du en 1600.
Så låg tändning som 2 grader ska du aldrig ha med exaskt vilken kurva du sk ha med din combo är inte lätt att säga, jag hade gått på en 009 och anpassat förgasaren efter den.

Varför skulle kammen stå olika bara för att tändningen gör det?? Det finns olika kamdrev men det som skiljer de olika är diametern för att anpassas till tillverkningstoleranserna på blocket, i detta fall avständet mellan kam och vev. Det är bara det stora drevet som skiljer och de är märkta exempelvis +1, -3 osv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Slarvigt skrivet av mig, 1500 menade jag ICQ/ab
Ok Svwerker jag kör 009, vad jag förstår så får man ställa den på ett varv när tändförställningen slagit ut max dvs över 2600 rpm. Hur många grader är lagom? 31-32?

Angående kammar och tändning så är inte ens jag säker på vad jag menade! Klockan var nog lite för mycket för sådan avancerad tankeversamhet ICQ/an  Default/hmm   ICQ/ag

Bubbla -62

4

ICQ/ab

30-32 grader brukar vara lagom vid fullt utslag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tack Svwerker!

//Göran

Bubbla -62