1

Hjälper detta kylningen mycket?
Jag behöver all kylning jag kan få. Vi snackar 45-50 grader i luften ibland och asfalt man inte vill röra. Motorluckan blir så varm att man inte kan röra den någon längre stund när motorn är varm.

Någon som har ritningar? Bra/dåligt med standoff?
Olika designer?

2

Du kan testa denna: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=770

Har en sån sats själv. Lätt att montera och såpass billig att det inte känns lönt att tillverka egna.

3

Ett ämne som kan va intressant att diskutera, för och nackdelar? Lyfta ut luckan i ovankant ger bättre kylning men om man öppnar i underkant då, bättre eller sämre?

4

Fann denna på samma sida: https://secure.cbperformance.com/catalo … uctID=1813

Googla lite och med stand off kits så funkar inte fjädrarna som håller luckan uppe längre?

5 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-06-01 19:13:07)

Öppet i underkant ger väl bra luftgenomströmning under färd. Öppet i överkant borde göra att hetluften lämnar motorrummet snabbare efter att man stannat. För egen del vill jag ha den nedre distansen så att det inte regnar in i motorrummet.

Jag har borrat upp gångjärnen på min bil och satt i snabblås så att jag kan lyfta av luckan istället. Då slipper jag slå skallen i luckan ICQ/ae . Snabblås säljs t.ex av EMPI. Då behövs inte fjädern.

http://i46.tinypic.com/2mwyxxx.jpg

6 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-06-01 19:17:14)

Cucharacha skrev:

Fann denna på samma sida: https://secure.cbperformance.com/catalo … uctID=1813

Googla lite och med stand off kits så funkar inte fjädrarna som håller luckan uppe längre?

JayCee varianten är det jag ska skaffa (om den finns i lager). Den passar dock bara luckor med T-handtag. Alltså runt 1963 års modell och äldre.

7

Jag har denna http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80 monterad på min bil nu och tyvärr kan jag inte säga om den gör nytta eller ej. Förra året körde jag med stängd lucka men nu när jag har höga insug och IDA48or så var jag tvungen att använda någon distans tills jag orkar montera mina korta insug.

Det jag har fått för mig är att bilen suger i sig den varma luften från avgassytemet och varma avgaser men jag vet inte med säkerhet. Jag har märkt att motorn blir jäkligt dammig med luckan på detta vis.

Ställa ut luckan i ovankant är nog bättre men inte när det regnar  ICQ/ag

8 Senaste redigerad av Cucharacha (2012-06-01 20:26:24)

Min grannes totalt stinkande snygga insprutare har standoffs. Han har gjort dem själv och han har inte fjädrarna kvar till luckan längre.

Han har standoff i överkant. Glömde ta bilder när jag var förbi nyss... Default/tongue

Ska nog ta och snickra till ett par själv jag med. Verkar inte så svårt. Behöver kylning redan om en dryg vecka. Börjar bli riktigt varmt nu. Har 32 grader i skuggan nu mitt på dagen och 65% luftfuktighet.

Funderade på en annan sak - Ingen risk att vinden får fatt i luckan och börjar slita och leva om? Nu brukar jag aldrig köra fortare än 80 här, men ändå. (Vägarna tillåter inte högre hastigheter om man ska färdas bekvämt och säkert)

Och en annan sak, låset låser luckan ändå? Fast det kommer i lite annan vinkel?

(Skulle kunna fråga grannen men han är alltid busy busy med sitt surfande och cyklande)

9

Verkar finna lika många åsikter om Deck Lid Standoffs som det finns Bubblor... Har kollat runt på forum under dagarna... ICQ/ad

10

Du får väl prova med en olje temp om du kan märka skillnad..
Berätta hur det gick.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Att flytta ut luckan i underkant är nog inte så bra då all varm luft från avgassystem och varmluft från cylindrarnas avkylning kommer under bilen ,sedan skapas baksug och värmd luft sugs in till motorn ICQ/ac
Ska man lyfta luckan ska det göras i överkant ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

12

Hehe, återigen åsikterna går isär och det är märkligt att ingen gjort någon undersökning av det.

Argument jag läst är: Öppna i underkant om man kör långa sträckor.
Öppna i överkant om du endast kör i stan. Öppna fler hål i luckan. Behöver du öppna luckan har du fel på motorn. Öppen lucka i överkant kommer att slita av luckan i högre fart. Luckan kommer INTE att slitas av i högre fart eftersom luften redan "krossats" av bilen. Öppna i underkant suger bara in smuts. Öppna i överkant suger bara in smuts, bättre att öppna i underkant. Kör utan lucka. Öppen lucka gör att din motor pajar när det regnar. Ha standoffs uppe OCH nere. Öppen lucka i överkant är bättre generellt. Någon stal min motor när luckan hade standoffs. Etc etc etc...

Jag kommer att öppna i överkant och sätta en distans i underkant vid långresor så jag kan låsa motorluckan(har larm på min bil som löser om någon lucka/dörr öppnas).