1

Bubblan drar hela tiden åt vänster, även om vägen lutar lite åt höger och även om det sitter en tyngre person i passagerarsätet.

Jag har samma däck och lufttryck på varje axel, bromsvärdena är perfekta och dom ligger inte på. Vad kan detta bero på? Är något trasigt eller slitet, eller är det något man bara ställer in? Nån som har erfarenhet av detta?

2

mr west skrev:

Bubblan drar hela tiden åt vänster, även om vägen lutar lite åt höger och även om det sitter en tyngre person i passagerarsätet.

Jag har samma däck och lufttryck på varje axel, bromsvärdena är perfekta och dom ligger inte på. Vad kan detta bero på? Är något trasigt eller slitet, eller är det något man bara ställer in? Nån som har erfarenhet av detta?

Kolla inställningen av framvagnen..

3

Styrled , Spindelled , framvagnsgeometri ... Några grejjer du kan titta på !

West Coast Volks
Attitude is everything !

4

Alright, endast en inställningsfråga då får man hoppas, får kolla på det nästa vecka. Kan det vara skadligt för bilen på nåt sätt att åka så tills dess?

5

har man dålig hjulinställning kan det slita lite däck. jag slet ut två framdäck på typ 500 mil förra sommaren innan jag begrep mig på hur man gör en inställning av framvagnen ICQ/ab

6

Jo, det kan man ju tänka sig... Finns det nån bra instruktion online för hur man gör? Har inte hittat nån här på forumet.

7

En enkel koll på toe-in/out kan du göra med två tejpbitar och en tumstock. Tejpa en bit på varje framdäck på körytan av däcket. Rulla däcket så du har tejpbitarna bakåt i hjulhuset typ kl 3 om du står på förarsidan och alltså kl 9 på passagerarsidan. Måt mellan tejpbitarna och rulla sen bilen så hjulen rular 180 grader. Tejpen ska då sitta i främre delen av hjulhuset och måt värdet där mellan tejpbitarna.

Du skall ha omkring 2mm mindre fram än bak.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

8

OK, jag förstår hur du menar, ska kolla det. Men inte borde väl felaktig toe-in/out kunna göra att den alltid drar åt just vänster?

9

Det är nog mer camber/caster som påverkar det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Finns det något enkelt sätt att mäta camber/caster med vanliga verktyg...?

11

camber mäter du ju enkelt med ett vattenpass. bara bilen står helt plant.

12

Smart! Hittade denna tråd med liknande tips också: http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?=&p=87586