1

Vi har en Toyota Carina från 97. Den har gått hur långt som helst nästan men ändå ringer det någon var tredje månad och vill köpa bilen. Det är exportfirmor som fixar upp bilen och säljer dem vidare. Förmodligen till Afrika. Nu har vi köpt ny bil och jag nämnde för en av dessa exportörer då han ringde att vi skulle sälja bilen. Han ringer hela tiden och frågar när han kan hämta den. En gång om dagen senaste dagarna. Det vore smidigt att sälja till dessa gubbar då de ju betalar vad vi vill ha men finns det några hakar med detta?

Bara vi får våra pengar så är ju jag nöjd men jag vill ju också att ägarbytet skall gå igenom.

Någon som vart med om att sälja till sådana här firmor?

Alte Liebe rostet nicht!

2

se bara till att du får ALLA pengar kontant så... inget betalningsmedel... det är inte ovanligt att en del luras den vägen.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

3

Behåll ena nummerplåten ifall de inte gör rätt med exporthandlingarna, det blir lättare att reda ut det i efterhand om du har kvar en skylt. Jag gjorde inte det med en cittra jag sålde till en finne och det blev ett jädra strul att få ut den ur registret....

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

Skall kolla med dem hur de tänkt att detta skall gå till. Jag antar att jag gör ägarbytet på vanligt vis. Ber de mig kryssa i exportrutan så skruvar jag av en skylt.

Läste lite på Garaget om detta. Det går tydligen inte att lägga ut 90-tals Toyotor på Blocket. Man blir helt nedringd av dessa exporterare. Tydligen betalas det bra för dessa bilar i t.ex. Afrika. Nästan så man borde exportera själv :-)

Alte Liebe rostet nicht!

5

Helt klart bättre att exportera Toyotor än vw bussar...så alla ni som bara jagar folkabussar för att tjäna pengar på, kan ta och leta toyota istället.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

6

Ett bra tips om man vill byta ägare samma dag:

Ägarbyte via app

Du kan anmäla ägarbytet för ditt fordon via vår app "Mina fordon", som du hämtar kostnadsfritt på Appstore eller Google Play  till din iPhone eller Androidtelefon. För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt körkort.

Appen kan inte användas för att anmäla ägarbyte på traktor, tung terrängvagn eller motorredskap.

Övriga fordon som används eller ska användas i yrkesmässig taxitrafik, är vägavgiftspliktiga eller leasingfordon kan inte heller hanteras via appens ägarbytestjänst.

Om ägarbytet anmäls via app, så kan inte datum för ägarbytet väljas, utan ägarbytet registreras från samma dag som anmälan sker.

Alte Liebe rostet nicht!

7

Grannen körde vanligt "pappers-skicka-in-ägarbyte" när han fick alldeles för mycket  Default/lol  för sin Toyota av en "skicka-till-Afrika-uppköpare".

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8 Senaste redigerad av johan_l (2012-06-04 19:33:16)

Läste om en kille som sålde sin bil och skickade in handlingarna, men köparen hävdade att han inte köpt bilen, då går köpet tillbaka - trots att köparen hade köpt typ 100 fordon som han sen hävdade han inte köpt.

Även läst om en som sålde bilen och fick en påskrift av nya ägaren, bara det att nya ägaren var även "ny" i sverige och hans uppgifter fanns helt enkelt inte att finna för myndigheten varför ägarbytet underkändes...

Sen kan man fråga sig varför inte myndigheterna tror mer på en person som säljer en bil en gång än på afrikaner och pundare med 100 bilar i omsättning...

Kontentan iallafall - alla böter, skatter etc får fortsätta betalas av tidigare ägare.

Sen finns säkert både sjyssta och osjyssta exportmänniskor...

Edit: Kom även på att jag läst om en stackare som plötsligt upptäckt att han fått massor av bilar reggade på sig, ofta är det väl folk som inte har så bevänt med fast bostad och läser sin post så ofta, i vissa fall är det nog så att de frivilligt går med på att få fordon skrivna på sig... dvs att de vet att de är målvakter, men i andra fall är det säkert utan att de vet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Jobbar kompisen sålde sin Toyota Carina för en månad sen för vidare export till Afrika och det verkade ha funkat. Kan kolla lite mer med han i morgon.

10

Sålde en VW-Taro för några år sedan till några som gjorde utskick. Fick dubbelt så mycket som jag gett för den.
Använde regbeviset och skickade in, den blev avregistrerad

11

johan_l skrev:

Läste om en kille som sålde sin bil och skickade in handlingarna, men köparen hävdade att han inte köpt bilen, då går köpet tillbaka - trots att köparen hade köpt typ 100 fordon som han sen hävdade han inte köpt.

Det var just detta det var tv program om:
http://svt.se/ug/hundratals-bilagare-dr … -bedrageri

killen hade gjort hela ägarbytet enligt konstens alla regler ÄNDÅ skrevs bilen på honom igen mot hans vilja utan att han blev tillfrågad.
man litade mer på en snubbe som avtjänade tid för brottslighet. dessutom krävdes nu den ny-"gamla" ägare på hisnande belopp
på retroaktiv försäkring.

hur faan ska man säkra då att man säljer bilen och aldrig mer får ta hand om f*nskapet?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

På jobbet sålde vi våran gamla Toyta Hiace för en bra slant, kom en snubbe och hämtade den.
Det fanns knappt bromsar inga vinterdäck inte en tillstymmelse till stötdämpare obesiktigat och oskattat men han slängde på en grönskylt bara o körde en nätt resa på 20 mil Default/yikes .
Vi kollade så att han hade legitimation och bilen skrevs på en firma i Göteborg.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

13

luftgekühlt skrev:
johan_l skrev:

killen hade gjort hela ägarbytet enligt konstens alla regler ÄNDÅ skrevs bilen på honom igen mot hans vilja utan att han blev tillfrågad.

Jag kollade på klippet, och det som irriterar mig mest är den sk juristen på Transportstyrelsen som sitter och försvarar allt. Vilken clown.

14

Demian skrev:
luftgekühlt skrev:
johan_l skrev:

Jag kollade på klippet, och det som irriterar mig mest är den sk juristen på Transportstyrelsen som sitter och försvarar allt. Vilken clown.

Nä, men det var så sjukt så det fanns inte på mätaren. Med risk för att jag har missuppfattat så menar jag dessutom att
det var några som inte fick igenom sin överklagan utan skulle vackert slanta upp för flera års retroaktiv försäkring.

Hur f**n kan det vara möjligt? Sälja bilen och plötsligt efter några år vara skyldig 100.000 tals kronor?

det är banne mig skogstokigt övertramp! Och sen "juristen" ja, det är klart anställd för att
försvara Transportstyrelsen men ändå. när skiten redan hade träffat fläkten så satt han på bästa sändningstid och grep efter halmstrån.
fullständigt bisarrt. är det någon som fattar hur man rentvår sig från ett sådant myndighetsangrepp?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

Frågan är om det är safe att "avregga för export", då borde den inte kunna "studsa upp igen" efter några månader?

Nå, väl värt att tänka på att det inte bara är att låta nån okänd skum snubbe som är full, hög eller uppenbarligen inte kommer från sverige att skriva över ägarbytet på sig utan att man är säker på vem det är. Kollar man leg, skriver kvitto med bådas underskrift  så borde man vara lite mer på säkra sidan.

Fattar bara inte vad afrikanerna ska med skrotbilar för dyra pengar till??? Borde det inte finnas bilar på nåt bättre ställe än sverige att sourca ifrån?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

du måste ha ett bevis på att bilen varaktigt förts ut ur landet. en kopia på tullintyg, båtresa eller liknande. det ihop med nr-plåtar och papper med ikryssat export så är det klart.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!