1

Vilken storlek är det på muttern som håller svänghjulet?
Måste man ha muttersmack eller finns det något bra knep att lossa muttern på?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

finns väl en liten grej som låser svänghjulet, men motorn far ju bara iväg om man försöker dra... Man måste nog ha en riktigt kraftig kompis, typ elefant eller kingkong, eller bulta fast motorn i nåt...

jag har bara tatt väck svänghjulet en gång och då med min 299kr jula elektrikska mutterdragare och det gick fint även om man fick nöta en stund...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

36-hylsa ska du använda..beror lite på om du har den sitter i motorstöd eller inte..om inte ta muttersmack,är enklast..har du den i motorstöd kan du göra som jag gjorde(alldeles nyss faktiskt)nämligen tog ett plattjärn och ställer ut på diagonalen,borrar 2 st hål m 188 mm mellanrum i ena änden och skruvar fast med kopplingsskruvarna så du har ett mothåll när du lossar bulten med ett
spärrskaft,motsatt lösning vid momentdragning vid montering...lycka till! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

De svänghjulslås som säljs av vissa kända firmor är ingen dum investering om man tänks pilla med svänghjulet fler gånger.
Behövs ingen mutterdragare, jag drog 450 Nm med halv meter långt stolprör och det räcker :-)

5

Varför jag gjorde som jag gjorde var därför att författarna av boken "How to rebuild your Volkswagen Air-Cooled Engine" varnar
för risken att knäcka blocket vid infästningen av stoppet...men är förmodligen alldeles för orolig av mig,fungerar säkert med det också..är bara glad amatör! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..