1

Jag ska till o sätta ihop en original bayframvagn och tänkte då använda trummor från en 64-67 splitframvagn.
Någon som vet om dom trummorna skiljer sig något mot dom ska egentligen ska sitta där ?
Jag har läst nåt om en packbox som skiljer sig men det är väl spindlarna som skiljer och inte trummorna ?
Tacksam för svar !

2

Det är väl den runda distansen längst in på spindeltappen som skiljer några mm. Den är större på bay. Men det borde gå att knacka i en packbox från split i baytrumman.

3

64-70 har samma mått på lagerytan på spindeltappen men packboxen är olika.

64-67 är packboxens innermått 45 mm och 68-70 är den 50 mm.

Hurvida trummorna skiljer sig kan jag inte.

dasauspuff
1964 Typ 2

4 Senaste redigerad av Franke (2012-06-04 19:04:11)

Jag har sparat en del intressanta bilder i datorn dom senaste åren och nu hittade jag faktiskt en bild som bekräftar den teorin.
Ska svarva i ordning ett par trummor och byta lager nu i veckan, så det hade varit skönt att slippa dryga överaskningar.
Men om man får tro måttsättningen på bilden ser det ut att fungera i alla fall.

Edit blev nåt fel med bilden, hoppas detta funkar :

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/SplitspindlesvsBayspindles.jpg

5

Micke Aktö skrev:

64-70 har samma mått på lagerytan på spindeltappen men packboxen är olika.

64-67 är packboxens innermått 45 mm och 68-70 är den 50 mm.

Hurvida trummorna skiljer sig kan jag inte.

Du hann före  ICQ/ab

6

Coolt, det betyder att det är lika enkelt att montera 944 bromsar på late split som på bay!  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

7

Det måste ju också betyda att man kan montera wide 5 trummor på skivbromsspindlar, om man bara borrar 4 st hål för bromsskölden. På bilden Franke lade ut, så jämför dom med latebays skivbromsspindlar. Bra att veta för dom som backdatar sina bayar.