lördagsunderhållningen har inte varit bättre sedan sven melander hade razzel... en viss avundsjuka infinner sig när jag följer tråden! en gammal vw skulle man ha att leka med!
Inför den massiva "Rundfahrt Deutschland" så försöker jag köra många mil!!
![]()
Idag så var "Ferdinand" onormalt slö
![]()
, så jag beslutade mig för en första förgasarrengöring
!!
Först gjordes opertionsverktygen redo
;
Sedan så dukades det intill patienten
..
Sedan så var det dags för en Fredagsgrogg på tysk Whiskey och Coca-cola, lyssnandes på "Rammstein"!!
![]()
![]()
Fortsättning i morrn....
Wow, vilken cool bild! Skall det mekas skall det ske med stil!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Grattis till en trevlig hopsättning och original återställning av förgasaren.. sehr gut! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det här med att ha generatorer som laddar är ju trevligt på långturer, jobba på

Idag körde jag en tiomilasväng med "Ferdinand"!
Motorn verkade spinna som den skulle, och vi avverkade några för mig och "Ferdinand" nostalgiska platser. Först ut blev VW-återförsäljaren ALVENIUS i Västerås, där "Ferdinand" blev levererad
, endast ett halvt år gammal, i December 1952 till förra ägarna.
Sedan for vi till min hovleverantör
"LARSSONS BILDELAR", eller som det kallades "LARSSONS HÖRNA" i Västerås, som kom med så många goda råd och delar till en nybliven splittbaggeägare!! Bägge dessa platser har upphört, men husen står kvar, så det känns ändå fint att åka till dessa tidiga kultplatser
.
Sedan blev det gamla hamnen i Västerås, med en maffig isbrytare i bakgrunden

, och slutligen natursköna Björnön utanför Västerås med sina jättelika träd

Efter denna minnesresa for jag hem, starkt inspirerad att leta reda på alla gamla grejer som jag skruvade av "Ferdinand" då jag fick överta honom 1975.
Med undantag för signalhornet
(hittade ej det rätta just nu, men ett likadant..)
Det gamla originalfotot hjälpte mig att få dit prylarna på ungefär samma plats som då bilden förmodligen togs, runt 1953/54
Det härligt hårda baskergänget var dock borta...

Skaffa basker pronto!
Förväntar mig se slika kapsyler beklädande de resande framgent!
Tummen upp, som vi facebookförnekare säger!
S
Alltid lika trevliga uppdateringar !! 
vackert.. men tycker mig missa en H spegel.. men det e nog mina suddiga ögon då jag ännu inte fyllt 50.. (49)och därför ännu inte behöver förstorande glas.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
vackert.. men tycker mig missa en H spegel.. men det e nog mina suddiga ögon då jag ännu inte fyllt 50.. (49)och därför ännu inte behöver förstorande glas..
Skarpögt av dig!!
Backspegeln finns kvar, men har gått av i infästningen mellan armen och spegeln..
Den skall dock repareras innan resan!! 
Gillar verkligen din bil Rogga! Detaljer som att antennen "lajnar" med ishiasluckan ger mig gåshud. Likaså att du åkt tillbaka till brottsplatserna, kul! Sen får jag väl stämma in i kören som vill se dig i basker, en sådan detalj får du ju bara inte missa! Gute farht!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Gillar verkligen din bil Rogga! Detaljer som att antennen "lajnar" med ishiasluckan ger mig gåshud. Likaså att du åkt tillbaka till brottsplatserna, kul! Sen får jag väl stämma in i kören som vill se dig i basker, en sådan detalj får du ju bara inte missa! Gute farht!
Ja, host, jag brukar ju spöka ut mig i förhållande till det fordon som jag kör, vare sej det är ett ånglok eller en kübelwagen!!
Ånglok=Båtmössa
Kübel=Joddlardress
Bagge=Basker(eller Joddlardress) 
Härligt Råger, nu vill vi bara se en korrekt navkapselmontering så är du i hamn 
Eftersom jag är en "samhällets outsider"
, så kommer jag att köra "Ferdinand" i detta skrämmande utseende
..
Navkapslar är inte hårda nog för mig
//Roger 
Så den mörka sidan visar sig...vi har en outlaw bland oss
men vi mesar som har kapslar, vad kan vi göra för att kvala in bland dom hårda? så vi också får plocka av dom 
Bengt H; En handfull knäckta kapselclips kanske blir din fribiljett till den hårda klubben.
OT (nästan): Tycker mig minnas att SBP i Sala var lite sura på clips utan kapslar på 80talet, kanske så ännu?
Och om en viss bil gick igenom utan kapslar så kanske den inte har....
I just love a good conspiracy theory!
S
Bara för att jag "tvingats" in i ansiktsboken, så betyder det ICKE att jag monterar nåra navkapslar
!!
Jag kan montera navkapslar när jag vill
, eftersom det fortfarande är ett fritt land
!!
James Dean körde väl något VW-relaterat har jag för mig
. Undrar om han hade navkapslar monterade
??
142 2012-06-04 16:21:56 Senaste redigerad av Sten vW (2012-06-04 16:32:36)
Nejneejj, inte måste man någonting inte ens gå med nånstans, inte ens Boxerbook men tjatet är oundvikligt oavsett vilka val man gör, borsta tänderna, göra läxorna, torka disken eller justera navkapslarnas orientering...
Lixom en del av livet, alternativet är inte så kul eller?
Nåja, får jag föreslå en gyllene medelväg, liknande det som föreslogs Lodbroks Kraka (fast utan hunnjävel).
Tada - - - - - - - - bådeoch:
Kübel=Joddlardress
Tänkte mig ett lite annat utseende på en sådan men ni kan ju det däringa med tidstypiska kläder bättre 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nejneejj, inte måste man någonting inte ens gå med nånstans, inte ens Boxerbook men tjatet är oundvikligt oavsett vilka val man gör, borsta tänderna, göra läxorna, torka disken eller justera navkapslarnas orientering...
Lixom en del av livet, alternativet är inte så kul eller?
Nåja, får jag föreslå en gyllene medelväg, liknande det som föreslogs Lodbroks Kraka (fast utan hunnjävel).
Tada - - - - - - - - bådeoch:
WTF det var som...
Hmmm Joddlardressen är väl inte riktigt comme il faux
? Jag har en bättre nuförtiin, som jag köpt i Berchtesgaden av en skräddare som i fjärde generation sytt upp lederhosen
.
Första generationen skräddare sydde upp brallor åt nån annan tjockis som va jävlitt känd på den tiin
, och som gärna gikk omkring i komplett sydtysk folkdräkt
. Han samlade dessutom på MÄRKLIN
(jag samlar dock Fleischmann
, sådeså)
Blev både rätt o fel det där, Kraka hade med kapslarna att göra
Klädd eller oklädd: joddlarbyssor, ja säger dåde
S, missförstått geni
Upp till bevis, nu vill vi se lederhosen o tyrolerhatten komplett med rakborste o allt!!!
Jajamensan, hela jäkla kitet åker med på resan
!!! Inklusive unika skor med assymetrisk snörning, tillverkade i Berchtesgaden
!!
Undrar om det är någon mer i gänget som vågar?? 
Verkar som att jag får leta fram mina lederhosen som min mormor köpte på en resa till Österrike 1977, risken är väl kanske att de är för små... Men jag har kanske större chans att kvala in till en liknande resa vid ett annat (nästa?) tillfälle!
Lars!! Du kvalar in när som helst!!
Häftigt att du har ett par Lederhosen
!!, som dessutom är införskaffade åt dig på den gamla tiden
!!
Idag monterade jag min högra backspegel, efter att ha restaurerat den i enlighet med Wasavarvets principer..
Det vart tammefan kanon!
Efter att ha kört en sväng till Gullvalla hembygdsgård (Bengt!!!
), så for jag hem till Bengt för att pladdra VW över en kopp java.
Bengt kom då fram till att jag hade ett problem som jag inte ens visste att jag hade??
-"Men Roger!! du har ju ingen sidobackspegel på vänster sida, å du vet ju hur dom kör på Autobahn i Tyskland!!!"-
Gaaaaaaaaaah............
Vi går då in i Bengts skattkammare å börjar titta efter ett fäste för oljetempgivaren (ööhhh?), då jag plötsligt ropar till
.... Men va fan här ligger re ju en gammal spegel för montage på vänster sida, den tar jag!!!!+????
Ja men vänta nu, sa Bengt!
De däringa är ju en Gilbertspegel!
Va, en FJOLLBERTSPEGEL??
Jadu, å den passar direkt i främre vänstra listhålet utan prut!!!!
Ja men WTF, hit määän!!!
Jan men en sån härna Dillbertspegel vill ju alla ha
, så dom är ju inte direkt gratis?!
Nä men WFT, Calle kommer å bli vansinnig
, men jag kan väl få låna den en månad tillsvidare som det heter....???!!!
Åkejrå, sade Bengt misstroende, samtidigt som han insåg att detta var sista gången som han såg sin Nollbertspegel!!!
Å så for jag hem å berätta ståryn, och nu skall jag ut å montera Sillbertspegeln, innan Calle har läst detta, och stoppar mej!!
Bilder kommer senare!!!