1

Jag har ett typ1 -67 och har ett  problem. När jag varit ut och åkt och kommer till rödlyse så dör bilen. Varm som f.. En rökpaus och hon går igen. Ett alternatiiv är att åka med semi öppen motorlucka, men finns det något annat jag kan göra.

-67 cal look ägar'n

2

På gamla volvos med b18/b20 skruvades det dit en bakelit distans mellan förgasare och insug, kanske räcker?

3

Har du kvar alla motorplåtar runt motorn och är gummilisten mellan motor och kaross hel?
Om inte kan du du få rundgång på kylluften så att motorn går alldeles för varmt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Hade det problemet med min 63a, tills någon sa åt mig att det sitter ett spjäll på luft burken, det går att låsa fast det, så det är öppet hela tiden, vet inte hur det är på din 67a

5

Om choken är stängd hela tiden borde den dra mycket soppa och ryka svarta avgaser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag tackar o suger åt mej tipsen. Har även fått råd att 'höja' upp mitt luft filter. Bug run närmar sig och då hoppas jag på warp speed ner,utan kyl pauser.

-67 cal look ägar'n

7

80 är en bra hastighet, kan man köra snabbare är bilen förhög Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8 Senaste redigerad av rs68 (2012-05-24 12:35:33)

Johan W skrev:

80 är en bra hastighet, kan man köra snabbare är bilen förhög Default/lol

Default/lol

9

Jag skulle nog vara mer fundera varför den går varm..

Delvis upprepning, men:
Motorplåtar på plats och täta (alla "slangar" på plats)?
Gummilister på plats?
Termostaten/ luftspjällen funger som de skall?
Fläktremmen spänd (borde förvisso avslöjas av laddlampan)?
Generatorn snurrar lätt?
Fläkten ej igensatt på baksidan?
Service gjord? (tändning, förgasare etc) + Blir tändspolen het?

Det brukar alltid vara en bakomliggande orsak varför bilen går varm. Har man tur är det ett enkelt fel. Jag hade länge ett irrterande problem med att motorn blev het, utan att hitta orsaken.. tills jag plockade bort generatorn och det visade att fläkten sugit in papper som lagt sig för flera av "vingarna".

10

majken skrev:

Jag tackar o suger åt mej tipsen. Har även fått råd att 'höja' upp mitt luft filter. Bug run närmar sig och då hoppas jag på warp speed ner,utan kyl pauser.

Har du ett sånt där "äckligt" eftermarknadsfilter så ska det upp 5 cm annars går den magert och därmed för varm på vissa varvtal. Förutom att det är ett mycket sämre filter än originalet så går det att få det att fungera hjälpligt.

Gå även genom ALLA de punkter som Fredrik listar om du vill få motorn att överleva.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Skulle vilja lägga till att om vacuumslangen trillat av mellan original fugge och fördelare så kan tändningen bli åt h-vete med överhettning som resultat.

Min gamla fd BUX (-70 bay) gjorde det en gång (med en slant-six till farsans plyma) i kupan på väg över strängnäsbron, lukta inte mat sa förarn (bror Hans).

S

12

Jag kan tillägga att tändspolen blir het. Så pass att det inte går att hålla handen mot den. Kan iofs bara jämföra med min 6 voltare, o den blir bara lite ljummen.

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

13

Har upptäckt att sopparöret halkar ner på insuget ibland. Har nu fäst upp röret och inga onödiga kyl stopp har behövts, ännu!!

-67 cal look ägar'n

14

Har upptäckt att sopparöret halkar ner på insuget ibland. Har nu fäst upp röret och inga onödiga kyl stopp har behövts, ännu!!

-67 cal look ägar'n