1 Senaste redigerad av Nisse (2012-05-31 23:15:48)

Nu gäller det MIN buss faktiskt.  ICQ/ad

(Den har en 1600-motor med rakt igenom nya tänddelar)
Har fått den att starta, men den vill helst inte starta utan hjälp av startgas.
När den får lite startgas startar den ganska lätt och går ganska rent och bra om man gasar lite, men så fort jag släpper på gasen vill den dö...

Jag tog bort förgasaren och gjorde rent den noga.
När jag satte tillbaka den gick det att starta utan startgas!
Tomgången var dock väldigt hög, så jag skruvade lite på justerskruven på förgasaren. Men innan jag hann få till lagom tomgång dog den.
Sedan är det lögn i helvete att starta igen utan startgas...
Samma visa som innan förgasarrengöringen alltså.

Vad är det för fel?!

När jag väl får igång den (med startgashjälp) går det att hålla den vid liv genom att hela tiden parera med gasen.
Jag hinner inte ens springa bak och justera nåt innan den dör.
Ett annat fenomen jag tycker mig märka är att så fort jag lägger i en växel dör den också igen.

SKAPLIGT trött på detta nu!

-HILFE!

2

Sitter det automatchoke på den ?
Jag har ju knappt skruvat nåt med fuggar men på min 1600 sitter det en pict-34 med automatchoke.
Den sitter iaf på sidan av förgasaren och går att justera efter önskemål.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det borde synas om du har nåt chokespjäll som är öppet eller stängt.

3

Hittade en bild på förgasaren, gissar att du har samma modell i din buss.
Detalj nummer 4 vrider man på när man ska justera choken.

http://i78.photobucket.com/albums/j90/expipesmoker/34PICT.jpg


Jag hittade även en guide på hur man ställer in den förgasaren.

http://www.angelfire.com/tx2/ntnb/Carb_Instructions.htm

4

Min pick up var lite som du beskriver,,jag köpte en packnings sats till förgasaren och bytte alla,,nr 42 på bilden var spucken på min,,efter det går den som en klocka,,

Typ 1 -58

5

OK. Tack för det!

-På´t igen!

6

Kolla upp funktionen på 25A, (elektrisk tomgångsavstängningsventil), kärv ventil eller brott på strömmatning ger din beskrivna effekt.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7 Senaste redigerad av Nisse (2012-06-01 10:16:10)

Dum fråga: Var sitter 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil) då?
Någon sådan har jag inte sett...  ICQ/ad

Ser ju ut att vara en del med en strömanslutning, den där 25A, men någon sådan hittar jag INTE.
Den enda strömanslutningen på den sidan av förgasaren är ju där på choken...?

http://smallcarperformance.us/store/wp-content/uploads/2011/09/113129031KEM.jpg

Ungefär såhär ser min förgasare ut.

-Var är då 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil)?!

8

Vakuum i tanken, tät tankventilation?? Kanske..... ICQ/ad

Formel Vee Dolling

9

nr33 på sprängskissen är elektrisk tomgångsavstängningsventil

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

10

Hade samma problem med min 1300 gjorde rent förgasaren men ingen förbättring.
Tog isär igen och blåste med tryckluft noggrant och vips så gick den.
Så noggrannhet är en dygd ICQ/ab

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

11

Nisse skrev:

Dum fråga: Var sitter 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil) då?
Någon sådan har jag inte sett...  ICQ/ad

Ser ju ut att vara en del med en strömanslutning, den där 25A, men någon sådan hittar jag INTE.
Den enda strömanslutningen på den sidan av förgasaren är ju där på choken...?

http://smallcarperformance.us/store/wp-content/uploads/2011/09/113129031KEM.jpg

Ungefär såhär ser min förgasare ut.

-Var är då 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil)?!

den cylindriska detaljen  i underkant på förgasaren med flatstift i e  det..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av Nisse (2012-06-01 13:21:47)

Har nu forskat vidare;

Chokespjället verkar öppna och stänga som det ska.
När motorn är kall startar den fint och går med hög tomgång.
Efter ett tag öppnar sig chokespjället och står i näst intill lodrätt läge, som det står i ovan länkade "how to" att det ska.

Det är bara det att när spjället öppnar sig och står lodrätt vill motorn inte längre gå, och stannar.
Därefter är det svårt att starta igen.
När det svalnat och spjället åter är stängt går det bra att starta igen...
Osv...

-Vad tror bättre vetande?!

13

michaelth skrev:
Nisse skrev:

Dum fråga: Var sitter 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil) då?
Någon sådan har jag inte sett...  ICQ/ad

Ser ju ut att vara en del med en strömanslutning, den där 25A, men någon sådan hittar jag INTE.
Den enda strömanslutningen på den sidan av förgasaren är ju där på choken...?

http://smallcarperformance.us/store/wp-content/uploads/2011/09/113129031KEM.jpg

Ungefär såhär ser min förgasare ut.

-Var är då 25A (elektrisk tomgångsavstängningsventil)?!

den cylindriska detaljen  i underkant på förgasaren med flatstift i e  det..

Jamen DEN heter ju 33 på sprängskissen.
Nu var det ju 25A jag inte kunde hitta...

14

Fel av mig (vah? ICQ/am ) Bengt har rätt nummer, 33!! Default/hmm
Å har du ingen 33a, så har du en mässingsnål istället, som kan vara för långt inskruvad (för mager tomgångsblandning)
Skruva ut den ett varv, och pröva dig fram.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

15

Det kan inte vara så att den suger in tjuvluft ifrån någonstans så att blandningen blir för mager när chokespjället är helt öppnat?

16 Senaste redigerad av Nisse (2012-06-01 14:22:16)

REDIGERING:  Medans jag skrev det här inlägget hann Adreas Ferm posta ungefär samma teori här ovan. Så det ligger nog nåt i det här!

Jag har nu, med hjälp av expertis i telefon, uteslutit en hel del och kommit fram till följande:
Det verkar som om motorn får för lite bensin ELLER kanske rent av; för mycket luft?!

Jag har skruvat på den undre/lilla skruven, av de två som finns att justera på förgasaren, utan att något särskillt händer.
Så ska det väl inte vara?
Kan det vara så att det läcker in lite luft där, runt skruven?
Jag har för mig att jag såg en liten packningsring där igår när jag hade isär hela förgasaren för rengöring...
En packning sitter förmodligen inte där utan orsak, och är den dålig kan det förmodligen läcka in lite luft där...

Verkar iaf. som om att det någonstans under chokemembranet kommer för mycket luft i blandningen.

-Är jag helt ute å cyklar?

17

Ta fram din startgasburk och spraya runt insug, där insug möter förgasare, i alla delar där det kan finnas öppningar, insug mot topp o liknande.

Gör detta med en grundinställd förgasare (om det nu är 2.5varv ut eller så), samt säkerställ att tändningen är ställd till vad den nu är tänkt att vara vid tomgång.  Sen hur du håller motorn vid liv får du kanske lösa genom att ha elektroniken till choken bortkopplad (men var försiktig då det är 12v på tåten), gå sen bananas med startgasen, ökar varvtalet så har du en läcka

18

min buggy gick som din buss.. när jag finkollade så var den ena gummiskarven i insuget lite otät den under generatorn..... bytte och voila funkar perfekt.. syntes inte fören jag lossade ytteränden..men startgas avslöjar sådant..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Tack för alla tips och tillrop!

Jag har nu löst problemet;

Bytte helt enkelt förgasare, och Ta-Daa!

-Motorn går fint!

20

Vilket fusk ICQ/ad
Kul att det löste sig till slut !