Härligt Roger......
Gött jobbat 
Ooo så snygg 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
KdF Kundendienst-Berater skrev:Hittade denna bortglömda bild på "FERDINAND" då han blott ett halvt år gammal har mött sin andra ägare (bildtexten lyder "Nya bilen 1952").
Som synes redan då utrustad med sidosökare och dimljus(?)
IDAG HÄNDE DET!!!!
![]()
![]()
![]()
"FERDINAND" är "ferdig"!!
![]()
Kolla in dagens bild hemma hos "GuVWa", då Calle å ja svängde förbi på vår första testtur!!
Ungefär samma vinkel som ovanstående originalbild![]()
Undertecknad å GuVWa med fåniga leenden....
![]()
![]()
Nästa bild visar GuVWas nyförvärv och Ferdinand tillsammans IGEN!!!
![]()
Denna soltakare köpte jag loss från en skrot i Grangärde 1978 för 200 spänn. Soltakaren köptes 1994 av en Västeråsare, som gjorde iordning den till dagens skick, och GuVWa köpte den nyss av den killen!!!
![]()
![]()
![]()
Körriktningsvisarna som sitter på "Ferdinand", är soltakarens originalpilar!!!
![]()
![]()
![]()
Snyggt jobbat!
Men far inte Herr Berater med osanning när det gäller vem GuVWa köpt bilen av? 
Imorrn är det dags för besiktning, å jag fixade tuta, värme å vindrutetorkare idag, innan det blev dags å fara ner till Aircoolers vårmönstring på MAX i Västerås i kväll.
De elektriska problemen bestod i flera delar, bland annat en rutten säkringsdosa
, och en fastsittade torkarmotor
;
Först bilens original säkringsdosa, som var både spräckt, rostig och oxiderad

Jag hittade en NOS, som var i bättre skick, så den får börja tjänstgöra istället
.
För att bättre på strömflödet till strålkastarna, så kompletterade jag originalbyglingarna med extradito
.
Man kan se skillnaderna i skick bättre på denna bild

Sedan så blev det torkarmotorns tur att dissekeras
,
Rotorn hade fastnat i sitt enda mässingslager pga långt stillestånd. Demontering, rengöring och putsning av kollektor, samt bortslarvande av motorns kol fulländade denna kväll strax innan avfärden till Västerås
....
Underligt nog, så hade jag nya kol som legat å väntat i en sortimentslåda i 25 år utan att jag vetat om deras existens förrns ikväll då jag hysteriskt letade efter dem!!!
...
Ihop mä skiten ä så full fart till MAX!!!

Besiktningsdags och skyfall
Karossen blir ordentligt blöt denna regnvädersdag. Första gången sedan 1976 faktiskt!!

Vyer från linjen

"Ferdinand" framme vid den slutgiltiga destinationen, SBP i Sala!!
Bromsprov

Besichtungs-mannschaft prüfungsreise in donnerwetter
"Ferdinand" håller fast i avgasslangen, men måste till slut släppa taget!!
GODKÄND UTAN ANMÄRKNING!!

Yngre släkting till "Ferdinand" tittar i diket på hemvägen på grund av vattenplaning denna ovädersdag.

Grattis!!
När kan jag hämta drivlinan o bromsar från den dikade lillasystern? Skulle behöva de grejerna...
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
HÄRLIGT ROGER!!!
Vänder mitt anlete mot Fräbrunn faller ner på knä och bugar mig djupt av beundran!
Ni har på längre tid än VW fabriken åter satt ihop denna sköna vagn.
Sååå frän den sköna var att beskåda i V-ås igår!
Grattis till ett väl genomfört jobb och välförtjänt utdelning hos SBP. 
Grattis, starkt jobbat och som alltid underhållande läsning.
Ytterst motiverande 
Grattis 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Sällar mig till övriga och säger Grattis! Stenhård! Nu är det bara att angripa der Vatherlands autobahns.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Gött å se! :-)
Grattis!!
![]()
När kan jag hämta drivlinan o bromsar från den dikade lillasystern? Skulle behöva de grejerna...
Men jag vill ha sjutusen för dem..
Jag var bra sugen å köpa loss vraket från ägarna, som jag träffade intill platsen, då försedda med en jätteSUVPorsche. Dom var lika sugna å köpa av mig "Ferdinand", men det var inte jag... 
Ni har på längre tid än VW fabriken åter satt ihop denna sköna vagn.
Ja fyfaen va mä jobb, bara å skruva ihop en bagge!
Jag beundrar de VW-Werkjobbare som skruvade ihop karosser med bottenplattor, dagarna i ända!! Å hur snabbt gick det inte, oxå?!

VWGoran, JohanW, Lars Häsä, Tomten, Bengt H, GustaF, Cheezez, Sten vW å 50 Split!!! (Någon glömd?)
Tack för alla uppmuntrande kommentarer

Lite sent ute med gratulationerna, men det gör dom väll inte mindre värda ?
Kul att se att du fått ihop bilen. och älskar skicket. alla tummar upp.
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
117 2012-06-01 17:42:49 Senaste redigerad av Reine (2012-06-01 17:43:58)
Barndoor51 skrev:Grattis!!
![]()
![]()
Jag var bra sugen å köpa loss vraket från ägarna, som jag träffade intill platsen, då försedda med en jätteSUVPorsche. Dom var lika sugna å köpa av mig "Ferdinand", men det var inte jag...
Var det en pojkspoling som kört den?
För i så fall hörde en kollega troligen storyn när han satt på akuten med sin dotter.
Kollegan hörde när modern till valpen tog hand om sin far som säckat ihop och själv hamnat på akuten när han kom dit för att besöka barnbarnet.
Morfadern sa till sin dotter: -Han (valpen) fick den ju för att han varit duktig i skolan inte visste jag att det skulle gå så här....... 
Lite sent ute med gratulationerna, men det gör dom väll inte mindre värda ?
![]()
Kul att se att du fått ihop bilen. och älskar skicket. alla tummar upp.
Tackar ödmjukast för uppskattningen!!
Hur går det med ambulanseriet förresten
, å har du vägarna förbi för å göra en djupdykning i militärförrådet
??
KdF Kundendienst-Berater skrev:Barndoor51 skrev:Grattis!!
![]()
![]()
Var det en pojkspoling som kört den?
För i så fall hörde en kollega troligen storyn när han satt på akuten med sin dotter.
Kollegan hörde när modern till valpen tog hand om sin far som säckat ihop och själv hamnat på akuten när han kom dit för att besöka barnbarnet.
Morfadern sa till sin dotter: -Han (valpen) fick den ju för att han varit duktig i skolan inte visste jag att det skulle gå så här.......
Jag bedömer att din historia kuggar i ref. händelse..
Fin bil var det i alla fall
. Hoppas att alla inblandade mår bra efter omständigheterna 
Schön und wünderbar!
Glückwünche!!!!
Ach..
. Ich habe nur eine alter VW
. Das ist nicht soo selten
!! Aber Danke für deine glückwünsche
!!
Nein nein du bist ein alter Schönheit mit neuem Leben mit einem liebevollen Besitzer 
Inför den massiva "Rundfahrt Deutschland" så försöker jag köra många mil!!
Idag så var "Ferdinand" onormalt slö
, så jag beslutade mig för en första förgasarrengöring
!!
Först gjordes opertionsverktygen redo
;
Sedan så dukades det intill patienten
..
Sedan så var det dags för en Fredagsgrogg på tysk Whiskey och Coca-cola, lyssnandes på "Rammstein"!!
Fortsättning i morrn.... 
opec skrev:Lite sent ute med gratulationerna, men det gör dom väll inte mindre värda ?
![]()
Kul att se att du fått ihop bilen. och älskar skicket. alla tummar upp.Tackar ödmjukast för uppskattningen!!
![]()
Hur går det med ambulanseriet förresten, å har du vägarna förbi för å göra en djupdykning i militärförrådet
![]()
??
Jo det går framåt på en front iaf. Börjar jobba på ambulansen 18 juni
dom som står i varmgaraget står till sig.
Var ner och drog runt oljan ett par varv i den gröna idag. Har ingen tid att köra den i sommar så har inte lagt ner allt för mycket tid
för att få allt klart av just den anledningen. Om jag åker neröver ska jag givetvis titta in både hos dig och han dendär Bengt med barndoorsamlingen 
Fortsätt förgyll BV.
/ Ch
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Förgasarrengöringen var inte nödvändig!! Däremot så var förgasaren helt fel bestyckad!!
Jag kontrollerade med originaltabellen för 26 VFIS, och fann ut en hel del fel i min nya förgasare.

Stryphylsa, emulsionsmunstycke och blandningsrör var av fel storlekar!!
Anledningen till dessa fel, är att min nya förgasare kommer från en obegagnad industrimotor, och den var bestyckad enligt de behov som en motor som driver en generator har!!

Efter denna ombestyckning, så passade jag på att grundligt göra rent laddningsregulatorn, putsa kontakter samt göra en funktionskontroll av laddningen, som jag ansåg vara obefintlig
.
Jag tvättade rent kontaktytorna vid respektive reläanordning och hoppades på det bästa..

Därefter vidtog byte av brytarspetsar och rotor, samt en grundinställning av tändningen
!!
När allt detta var gjort, så prövade jag att starta upp, och efter ett antal varv med startmotor, så rappade 25 hästaren igång, denna gång betydligt kvickare på responsen då jag tryckte uppfordrande på gasrullen!!
Jag hade dessutom lyckats väcka liv i laddningen, för nu så kunde man se en tydlig spänningsökning, då man gasade upp motorn!!