1

Om man -mot förmodan- råkar koppla strömmen lite fel till fördelaren, så att det ryker lite lätt ur den, vad har oftast gått sönder då?
Är det bara att byta ut hela fördelaren, eller bara vissa delar där ur?

Absolut inte JAG som undrar, utan en kompis alltså...

: ICQ/ad

2

Det som kan ryka är kabeln till ryttarna och kondingen. Byt ut dessa om et ser bränt ut så kan du lugna din "kompis".  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Har lärt mig att tenspolen e känslig åxå!!!   Default/hmm

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!

4

En kompis kompis till mig gjorde samma sak. Var bara brytaren på min, förlåt kompisens som gick samt att kabelhöljet till kondensatorn smälte .. löste det med lite krympslang.

5

Hur ser man att en brytare har gått då?
Min brytare ser bra ut iaf. tror jag.
Kondensatorkabeln ser fin ut också.

Ryttarna har för övrigt gått hem för längesedan. ICQ/ad

6

En bekants svågers grannes yngre brorsbarn råkade göra samma sak.

Konding, brytare, tänspole och diverse säkringar helt kaputto, jälvar i min låda vad rädd jag ...öh..  han blev!!

ICQ/an

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

7

Jag gjorde så en gång, bara för att "testa".....  ICQ/ag
I princip är det ju bara kabelisoleringen till brytarspetsarna som ryker, om inte t o m kabeln bränns av?

8

Många klantiga kompisar här.  ICQ/ad

Testa om den går igång när det är rätt kopplat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av Nisse (2012-05-30 17:45:53)

Jag har nu varit över hos kompisen och kollat lite:

Den gick igång ett tag, när jag hade provat att vrida fördelaren toklångt åt ena hållet.

Då fick jag för mig att han satt alltihop åt fel håll, eller liksom vänt på allt ett halvt varv på nåt vis.(?)
Det verkade som om motorn skulle gå ännu bättre om man kunde vrida fördelaren så att vacuum-klockan (eller vad det heter) skulle hamna på baksidan liksom...
Så försökte jag vända rätt det hela. Men rotorn kan väl bara sitta på ett sätt? Och fördelaren likaså?
Efter att jag började försöka vända på det hela på nåt vis har jag INTE fått motorn att starta.

Vet egentligen inte vad jag gjort och inte gjort längre...

Jag har vridit hit och dit på fördelaren, dubbelkollat att tändkablarna sitter rätt, men NEJ: Det bara puffar och skjuter lite på sin höjd...

-Vad kan vara fel?

Kompisen blir snart galen!  ICQ/ad

10

Nisse skrev:

Jag har nu varit över hos kompisen och kollat lite:

Den gick igång ett tag, när jag hade provat att vrida fördelaren toklångt åt ena hållet.

Då fick jag för mig att han satt alltihop åt fel håll, eller liksom vänt på allt ett halvt varv på nåt vis.(?)
Det verkade som om motorn skulle gå ännu bättre om man kunde vrida fördelaren så att vacuum-klockan (eller vad det heter) skulle hamna på baksidan liksom...
Så försökte jag vända rätt det hela. Men rotorn kan väl bara sitta på ett sätt? Och fördelaren likaså?
Efter att jag började försöka vända på det hela på nåt vis har jag INTE fått motorn att starta.

Vet egentligen inte vad jag gjort och inte gjort längre...

Jag har vridit hit och dit på fördelaren, dubbelkollat att tändkablarna sitter rätt, men NEJ: Det bara puffar och skjuter lite på sin höjd...

-Vad kan vara fel?

Kompisen blir snart galen!  ICQ/ad

Nu har du gjort precis vad man inte ska göra dvs vridit fördelaren helt planlöst hit och dit. Default/hmm  ICQ/ag

11

Du har inte satt locket 180 grader fel?

utan vw just nu... :-(

12

Tobias skrev:

Du har inte satt locket 180 grader fel?

Går det?

Det sitter ju en klack, liksom...

13

stickan skrev:

Nu har du gjort precis vad man inte ska göra dvs vridit fördelaren helt planlöst hit och dit. Default/hmm  ICQ/ag

Nej inte HELT planlöst.
Jag har en plan att bilen ska starta snarast.   ICQ/ad

14

Det går det har en "kompis" gjort...

utan vw just nu... :-(

15

strunta i vad du gjort börja på ruta ett puffar o skjuter låter som fel tändläge,ventilkåpa av kolla när ettan är i tändläge ställ fördelare på tänd märket kolla att rotor är på rätt tänd kabel,(har man en motor med stort axial ramlagerspel har jag stöt på motorer där en dåligt monterad fördelare har gjort att fördelar drevet har snurrat utan att driva fördelaren),stämmer inte detta måste du flytta drevet eller tänd kablarna till rätt ställe

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

16

Nisse skrev:

Nej inte HELT planlöst.
Jag har en plan att bilen ska starta snarast.   ICQ/ad

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Tack för dagens asgarv!

Ali G

17 Senaste redigerad av Nisse (2012-05-30 21:40:47)

Varsågod!

Nyss nu ikväll fick jag plötsligt igång kompisens bil.
Vet inte riktigt vad jag gjorde, men jag flyttade runt tändkablarna på fördelaren ett par steg och så gick den plötsligt igång!
Min kompis blev as-glad!

Nu vill den dessvärre inte gå särskilt bra; Vill inte starta utan startgas, och dålig tomgång samt bludder vid gaspådrag, men den går!

Förgasar och tändningsinställning är på sin plats, skulle jag tro.

Hur man gör det vet jag inte heller...

Default/hmm

18

Har din polare testat å byta spole ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

19

Nä.

Kan spolen vara trasig fastän motorn trots allt går någorlunda när den väl startar?

20

Har din kompis hällt i ny fräsch bensin eller använder han den gamla?

21

Kan det vara så att kompisen också har en buss?

dasauspuff
1964 Typ 2

22

Han har köpt ny, fin bensin.
Nya bränsleledningar och extra filter.
Nya tänddelar; Tändstift, kondensator, brytare, kablar och fördelarlock.

Han har en buss faktiskt.   ICQ/ag

23

Ja min polare ägnade 3 dagar innan fanfest med felsökning av motorn och i slutänden så visade sig att den helt nya spolen var kass !

West Coast Volks
Attitude is everything !