1 Senaste redigerad av Matsmöller (2012-05-21 18:01:51)

Hej.

Ny på forumet och blev tipsad att lägga ut en förfrågan här.

Sitter just nu hemma med en VW Bubla typ 1 - 68a med original motor.
Är på jakt efter en trimmad gat/race motor och har hittat en i delar.

Följade info finns:
2110cc (94mm cylindrar och 76mm slag)

Begagnat:
Block upptaget för 94mm cyllar och urslipat för frigång då mer slag används och upptaget för fullflödes oljesystem, begagnade kolvar och cylindrar.
Dellorto DRLA 48 förgasare med trattar och länkage.
Vevaxel som är nyslipad 0,25 på ramlagren, std på vevstakslagren
Kennedy (KEP) Stage 2 tryckplatta av solfjädertyp och ett 8stiftat svänghjul (svänghjulet behöver putsas av på lamellens anläggningsyta)
Claudes buggies extra oljesump och vevhusventilation
Ormbo "No name" modell grövre, lilla flänsen efter kollektorn
Bultade vippställ, istället för clipslösningen som sitter original

Nytt:
Toppar CB 044 CNC portade med 36mm avgas och 44mm insug (tror jag, svårt att komma åt att mäta), liten tändstiftsgänga.
Matchportade insug till topparna för IDF förgasare.
Pipercross filter till trattarna.
CB performance H-profil vevstakar, Super Race Rod 5400VW i 4340 Chromolly
Engle W125 kam
CB rakskurna kamdrev
Teflon kolvbultslås
Lager till vevaxel, vevstakar och kam
Lyftare
HP1 filter
Fördelare av 009 typ, förmodligen en kopia av Bosch 009

Finns även vxl-ström generator och diverse kåpor och plåtar till motorn.

Det som troligtvis saknas är:
Fördelardrev
Stötstänger
Stötstångsrör
Kylplåtarna ovanpå cylindrarna
Lamell
Remskivan
Oljepumpen vet jag inte om den är bra nog eller om man behöver byta
Packbox svänghjul och packningar till avgas
Ljuddämpare finns nog ingen vettig

Killen som säljer känns ärlig och kunnig. Dock vill han inte bygga åt någon annan. Och jag saknar själv den kunnskap som krävs.

Så jag söker alltså någon med god kunnskap av att trimma och bygga ihop dessa motorer.
Tips på duktiga byggare och firmor tar jag gärna emot. - Har själv kontaktat JP i Helsingborg men de tog hutlöst betalt!

Kom gärna med ideer om vad ni tycker ovanstående motor är värd.

Motorn finns i Huskvarna trakterna och jag bor själv i Skåne så någonstans däremellan vore toppen om någon fanns.

Tacksam för alla svar.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=6701&download=0&secure_str=3003f23

Mvh
Mats.

Post's attachments

IMG_0137.JPG, 363.38 kb, 1048 x 786
IMG_0137.JPG 363.38 kb, 274 downloads since 2012-05-21 

2

Göran Lundgren i Oskarström är mitt tips då kan du även få hans egna stötstänger och rör ICQ/ad
Tel : 0708-624450

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

jpm motorsport helsingborg

4

Där har du en hög med godis.

Det jag reagerar på är att det är en W125-kam till de topparna (ser ut som ovalportsvarianten) och visst kan du ha det men då tillsammans med 1,25:1 vippor.

Jag tvivlar på att någon kan få detta byggt på under 40 timmar, den som gör det på kortare tid har inte varit seriös. Man ska ha klart för sig att det mesta är halvfabrikat och ska man öka effekten med storleksordningen 150-200% (den borde ge i storleksordningen 170-200 hk) så gäller det att vara noggran.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Sondis skrev:

Göran Lundgren i Oskarström är mitt tips då kan du även få hans egna stötstänger och rör ICQ/ad

Tackar, ska kontakta honom. Är han välkänd i dessa kretsar?

vwfreak skrev:

Tack för det. ICQ/ab
De har kontaktats. De räknade med 80h timmars jobb och 600kr/t + moms....
Har du fler förslag?

Svwerker skrev:

Det jag reagerar på är att det är en W125-kam till de topparna (ser ut som ovalportsvarianten) och visst kan du ha det men då tillsammans med 1,25:1 vippor.

Jag tvivlar på att någon kan få detta byggt på under 40 timmar, den som gör det på kortare tid har inte varit seriös. Man ska ha klart för sig att det mesta är halvfabrikat och ska man öka effekten med storleksordningen 150-200% (den borde ge i storleksordningen 170-200 hk) så gäller det att vara noggran.

Ja vi hoppas det ska kunna bli något av detta.
Har som sagt inte kunskapen själv så vill ju att någon ska kunna bedömma, kontrollera och montera ihop allt bra och korrekt.
Känner du till någon duktig?

Tack för ditt svar.

6

hans landelius i södertälje bygger oxå motorer och växellådor

7

Matsmöller skrev:
Sondis skrev:

Tackar, ska kontakta honom. Är han välkänd i dessa kretsar?

vwfreak skrev:

Tack för det. ICQ/ab
De har kontaktats. De räknade med 80h timmars jobb och 600kr/t + moms....
Har du fler förslag?

Svwerker skrev:

Ja vi hoppas det ska kunna bli något av detta.
Har som sagt inte kunskapen själv så vill ju att någon ska kunna bedömma, kontrollera och montera ihop allt bra och korrekt.
Känner du till någon duktig?

Tack för ditt svar.

Du har redan avfärdat en av värdens bästa på VW-motorer som hutlös, vet inte om du kommer så mycket billigare undan hos någon av de andra som nämns här men det är inga duvungar på VW vi pratar om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Matsmöller skrev:

Hej.

Ny på forumet och blev tipsad att lägga ut en förfrågan här.

Sitter just nu hemma med en VW Bubla typ 1 - 68a med original motor.
Är på jakt efter en trimmad gat/race motor och har hittat en i delar.

Följade info finns:
2110cc (94mm cylindrar och 76mm slag)

Begagnat:
Block upptaget för 94mm cyllar och urslipat för frigång då mer slag används och upptaget för fullflödes oljesystem, begagnade kolvar och cylindrar.
Dellorto DRLA 48 förgasare med trattar och länkage.
Vevaxel som är nyslipad 0,25 på ramlagren, std på vevstakslagren
Kennedy (KEP) Stage 2 tryckplatta av solfjädertyp och ett 8stiftat svänghjul (svänghjulet behöver putsas av på lamellens anläggningsyta)
Claudes buggies extra oljesump och vevhusventilation
Ormbo "No name" modell grövre, lilla flänsen efter kollektorn
Bultade vippställ, istället för clipslösningen som sitter original

Nytt:
Toppar CB 044 CNC portade med 36mm avgas och 44mm insug (tror jag, svårt att komma åt att mäta), liten tändstiftsgänga.
Matchportade insug till topparna för IDF förgasare.
Pipercross filter till trattarna.
CB performance H-profil vevstakar, Super Race Rod 5400VW i 4340 Chromolly
Engle W125 kam
CB rakskurna kamdrev
Teflon kolvbultslås
Lager till vevaxel, vevstakar och kam
Lyftare
HP1 filter
Fördelare av 009 typ, förmodligen en kopia av Bosch 009

Finns även vxl-ström generator och diverse kåpor och plåtar till motorn.

Det som troligtvis saknas är:
Fördelardrev
Stötstänger
Stötstångsrör
Kylplåtarna ovanpå cylindrarna
Lamell
Remskivan
Oljepumpen vet jag inte om den är bra nog eller om man behöver byta
Packbox svänghjul och packningar till avgas
Ljuddämpare finns nog ingen vettig

Killen som säljer känns ärlig och kunnig. Dock vill han inte bygga åt någon annan. Och jag saknar själv den kunnskap som krävs.

Så jag söker alltså någon med god kunnskap av att trimma och bygga ihop dessa motorer.
Tips på duktiga byggare och firmor tar jag gärna emot. - Har själv kontaktat JP i Helsingborg men de tog hutlöst betalt!

Kom gärna med ideer om vad ni tycker ovanstående motor är värd.

Motorn finns i Huskvarna trakterna och jag bor själv i Skåne så någonstans däremellan vore toppen om någon fanns.

Tacksam för alla svar.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=6701&download=0&secure_str=3003f23

Mvh
Mats.

Hej Mats
Jag tycker att det var i underkant med 80tim för att få en komplett motor
Jag kan rekomondera Göran L
Det som kan vara lite knivigt är alla jobbar för högtryck på denna tid på året
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

nu har jag dålig koll och förlåt om jag dissar nån expert el guru mm.
60 papp för o sätta ihop en motor skäligt?
sätter han ihop 2 i månaden så har han 120 papp. ganska bra pröjs då.
för 60 papp borde man kunna köpa en fin turnkey?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

10

Vi vänder på frågan ! Vad vill du betala för att få den ihopsatt ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

11

ozeo skrev:

Tycker också 60 tusen är mycket när motorblocket är färdigt och likaså topparna. Man kan köpa ett long block från http://www.scatvw.com/master/long_block/ för 3095.00 usdollar och det är ett 2332 cc longblock. Bara ett exempel. Kanske inte är dom värsta sakerna, men duger säkert för gatbruk iaf.

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

12 Senaste redigerad av Svwerker (2012-05-30 16:04:41)

ozeo skrev:

Vad tycker du att en timpenning ska vara? 750 tycker jag inte är dyrt för den kunskap Johannes har. Finns de som tar betydligt mer för mindre kunnande.
Jag vet de som inte fått ihop en sådan motor på mindre än 100 timmar.

Ali G

13

Allt som du har som sägs vara nytt är säker bra men många dela kommer att dömas ut och nya får införskaffas pga. av dålig tillverkning. Tillverkaren spelar mindre roll alla ha bra och sämre produkter och efterkontroll som är lika med noll. Inte ens min egen motor som jag "bara# skulle byta kam, vippor och stötstänger fixade jag på mindre än 60 timmar. Sedan är allt beroende på hur noga du är. Man kan givetvis kapa till stötstängerna efter lite behag men då kan du räkna med att det blir därefter med. Jag höll på i ca 25-30 timmar bara med att få till en så bra vipparmsgeometri som möjligt och då var jag bara 98 % nöjd ändå. 1 % skilde på 1 100del och 1 % på att Göra Lundgren tyckte jag hade för fina toleranser  ICQ/ag

Vad tror du för att ta tex Lundgren, Persson och Landelius har investerat genom åren i både verktyg och kunskap? Jag vat bara vilka maskiner både Lundgern och Person har och vilka kostnade de har för de.

Det finns bara ett sätt att komma billigare undan om man vill ha en välbyggd motor och har gratis frid själv som man inte värdesätter och det är att göra det själv. Bara att läsa och prova. Kommer att ta tid och kanske någon krona för att du gör något misstag men du sparar pengar ICQ/ab

Nu får du mycket av mig, men dessa frågor kommer upp hela tiden och och alla tycker alltid att saker är för dyrt  ICQ/af Det kostar att ligga på topp.

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-05-30 15:43:40)

Svwerker skrev:
ozeo skrev:

Vad tycker du att en penning ska vara? 750 tycker jag inte är dyrt för den kunskap Johannes har. Finns de som tar betydligt mer för mindre kunnande.
Jag vet de som inte fått ihop en sådan motor på mindre än 100 timmar.

Jag vet att det tar tid att plocka ihop en motor om man skall göra saker rätt
om du har kollat på min tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602 så är jag uppe i 150tim på den
Sen har jag investerat i matrial  30-40k minst  för att göra sådana jobb på min fritid
Sista invensteringen var en ventilfjärderprovare för endas 5000kr

//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Ärligt talat så kan man ju inte ta ut kostnaden för en investering på ett jobb. Det kostar alltid mycket att starta upp en verksamhet. Med tillgång till en bra utrustad verkstad så brukar dom motorer jag sätter ihop ligga mellan 40-50tim. Rena racemotorer är en helt annan femma och trimmade 30hk tar en massa timmar då det inte finns några trimmdelar att köpa. Jobbar man som jag heltid med att plocka ihop motorer så säger det sig självt att man gör det fortare än någon som gör det på fritiden. Jag har en lista som jag går igenom innan jag provmonterar och då gör jag även de bearbetningar som behövs. Efter provmontering så blir det en jävla massa tvätt och sen montering med efterföljande provstart. Det är inte månraketer vi håller på med utan en enkel motor från trettiotalet. Jag har under åren som gått sen jag startade firman säkert investerat över en halv miljon i maskiner och verktyg så skulle jag slå ut dom kostnaderna på dom första åren skulle jag nog inte haft mycket att göra.