1

köpte nyligen en Typ 1 -62, och försöker sakta men säkert gå från total nybörjare till att bara vara någorlunda okunning ICQ/ad

På bilden har jag gjort en tjusig pil som pekar på ett rör under motorn. Jag undrar mest vad det är för rör. När bilen är igång kommer det lite rök ur det, och även någon enstaka droppe olja. Är det normalt?

Motorn är en 1200 industrimotor från en brandsläckare.

Mvh
Micke

Post's attachments

rör.jpg, 318.78 kb, 1944 x 1458
rör.jpg 318.78 kb, 175 downloads since 2012-05-28 

2

Vevhusventilation? Kommer från oljepåfyllningen

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

Japp det är vevhusventilationen, ventilerar ut övertrycket i vevhuset. Det är normalt att det blåser lite luft o någon droppe olja då o då. Kommer det mycke där så tyder det på att kompressionen går förbi kolvringarna o ner i vevhuset istället ICQ/ac inte bra.

4

tackar för svaret ICQ/ab

Hur mycket är "mycket"?
Olja kommer någon droppe då och då. Inga mängder alltså. Ryker gör det däremot i stort sett hela tiden. Ingen tjock rök alltså, men lite svagt. Är det normalt?

Om det inte är normalt, vad måste jag då göra nu?

Mvh
Micke

5

Örebro-Micke skrev:

tackar för svaret ICQ/ab

Hur mycket är "mycket"?
Olja kommer någon droppe då och då. Inga mängder alltså. Ryker gör det däremot i stort sett hela tiden. Ingen tjock rök alltså, men lite svagt. Är det normalt?

Om det inte är normalt, vad måste jag då göra nu?

Mvh
Micke

Om det ryker mycke så visar det att inte kolvringana håller tätt (dom är dåliga eller slut)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke