1 Senaste redigerad av Demian (2011-04-15 08:56:10)

Jag har hållit på hela vintern med min Westfalia, så det är kanske dags att lägga in en projektråd.

Jag kände att det var dags att skaffa sig en Westfalia för några år sedan. Men jag visste inte riktigt vad jag ville ha för modell. En early bay är ju en early bay, men dom sena Westfaliorna har ju ett större popuptak och en snygg originalinredning, så jag kände att det var hugget som stucket.

Det kom ut en -68 Westfalia på blocket en kväll i augusti 2008. Den var ute för bud, och jag ringde dagen efter. Killen som annonserade ut den, hade just köpt den två veckor tidigare, men skulle sälja den vidare. Tyvärr var den redan såld.
Jag frågade vad den gick för. Det ville han inte säga. Han frågade vad jag hade kunnat betala för den, jag sa 45000:- och han svarade att den gick för lite mer än så.

Det gick ca 2 veckor, så kom den ut igen på annons. Även denna gång utan pris, utan på bud.

Jag ringde inte, då jag antog att den skulle kosta över 50000:- denna gång. Nån vecka senare pratade jag med Tony, som sa att han hade pratat med ägaren och att den var billigare än så. Jag ringde och det slutade med att jag köpte den för 26500:- inkl frakt.



http://img183.imageshack.us/img183/7445/025js1.jpg

http://img410.imageshack.us/img410/7136/102vp5.jpg

http://img397.imageshack.us/img397/8914/mars109ik7.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/7144/078qg8.jpg


Det visade sig att den var såld i Frankrike som ny, och därför hade den instrumentbrädan i plåt.

Den hade också lite roliga M-koder, som extra friskluftsfläktar dvs ambulansfläktar, extra dragögla, hasplåt under växellådan och extra stort luftfilter. Jag misstänkte att den hade rullat ner till nån öken i Marocco eller nått. För man betalar ju inte en massa extrapengar för nått man inte ska använda.

Men Westfalians historia var intressantare än så.

Man kan nog säga att Westfalian har haft två tidigare ägare i Sverige. En som köpte den i början på -70 och en annan som köpte den i mitten på -80 och som behöll den till 2008.

Hur som helst så fick jag tag på första ägaren i Sverige. Och han hade en hel del intressant att berätta.

Det var en kille som hette Tommy som hade köpt den som 23-åring i början på -70 och han visste hur den kommit till Sverige.
De fransmän som köpte den ny, hade tagit den på en över 1000mil lång resa ner till Indien. Det låg fortfarande kvar kartor över Afghnaistan och Pakistan i den då han köpte den. Och de hade han fortfarande kvar.

I Indien så blev det motorhaveri för fransmännen. Men då var det en kille från Sundsvall som var i Indien som köpte loss Westfalian och skeppade hem den till Sverige. Efter motorbyte så hamnade den hos en bilfirma i Värmland och det var där Tommy och hans fru hittade den. Han åkte dit för att kolla på en Mercedes cab, men kom hem med en buss istället. ICQ/ab

De använde den väldigt mycket och de skeppade också över till Island för en semestertur.

Jag fick lite gammal bilder, som jag är väldigt tacksam över.

De här bilderna är från 77-81

http://i51.tinypic.com/2yv0v3b.jpg

http://i51.tinypic.com/avhqj4.jpg

http://i52.tinypic.com/ncjk35.jpg

http://i52.tinypic.com/dqfz9.jpg

http://i53.tinypic.com/2gy280m.jpg


1983 nån gång köpte en kompis till Tommy Westfalian, men han sålde ganska omgående den vidare den till en annan kompis till Tommy, som hette Janne. Janne ägde den till 2008.

Det var redan en del rostlagningar på den då, men det var Janne som bytte mest plåt och han lackade nederdelen gul.

Då jag köpte den hade den stått avställd i 12år och det var en del att göra.

Jag och familjen tänkte åka ner med den till Tyskland och åka till bla Hessisch och Roskilde på hemvägen.

Det var långt planerat, men då det var en vecka kvar att åka var det dags att ta tag i den. Ute i god tid som vanligt ICQ/ab Men till mitt försvar är att vi hade flyttat till ett hus några månader tidigare och så föddes Caesar.

Det var helgen före midsommar och vi tänkte åka på midsommarafton. Och där imellan skulle jag jobba i Västerås i tre dagar och hinna besikta den. Det såg tight ut. Jag besiktade den i Västerås och den fick ett gäng tvåor, men jag kunde ju köra i en månad och det räckte just nu.

Vi tänkte åka på eftermiddagen på midsommarafton, jag blev kvar i garaget till tre på natten, gick upp tidigt på midsommardagen och kl 4 på eftermiddagen så var vi klar för avfärd. Jag var också tvungen att svetsa ihop en konsol för babystolen.

Det var lite spännande att åka. Min son Caesar var bara 5 veckor gammal och man funderade ju på hur det skulle gå och om bilen skulle hålla. Jag tog med extra förgasare, fördelare, tändspole, batteri och en massa verktyg.

Alldeles innan avfärd.

http://i52.tinypic.com/33u4sc3.jpg




På Roskildefestivalen

http://i56.tinypic.com/2zoycuq.jpg

http://i54.tinypic.com/2uqfb83.jpg



Och vi hann också med att åka till Bussfest i Kungsör den sommaren.

http://i52.tinypic.com/149qouh.jpg


Sedan gick besiktningen ut och det blev inget mer den sommaren.


Nu hade det hunnit bli 2010 och det var dags att ta tag i den. Det var dags att sänka den och göra nått karossen.


Jag bytte till en splitframvagn och vände spindlarna och slipade fram originallacken. Tyvärr så var den ganska hårt slipad innan lack, så jag blir tvungen till att lacka om den. Jag bättrade på den sporadiskt med sprayfärg.
Jag bytte också motor förra sommaren och den fick en omgång lyxlister plus lyxstötfångare.

Förra sommaren blev det en resa till bla Bugrun och senare på sommaren blev det en resa till Västervik och Gotland.

http://i53.tinypic.com/28rmomp.jpg

http://i55.tinypic.com/10oh2q9.jpg

http://i52.tinypic.com/1627mtl.jpg



I november råkade jag rulla in den i garaget och fick en idiotisk tanke att jag skulle garagelacka den under list. Jag har ju en massa viktiga projekt stående, så då ska man inte ge sig på en besiktad bil, men jag tänkte att det här fixar jag på två veckor. Det slutade med att jag rev ur allt för att svetsa upp den ordentligt.

Det var bra många dåliga lagningar på den och mycket rost. Den hade ju gått igenom besiktningen, men det var pinsamt att åka dit med den.

Nu har hela vintern gått och jag är fortfarande inte klar med svetsningen. Och då har jag ändå varit arbetslös den här vintern.

http://i51.tinypic.com/fbe4cg.jpg

2

Nice!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Härligt  objekt!!!

4

fattar inte hur du kan jobba i denna ställning? ICQ/ad
http://i52.tinypic.com/dhcpxj.jpg

5

kul läsning.......ja e ju lite svag för westys  ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

belsebug skrev:

fattar inte hur du kan jobba i denna ställning? ICQ/ad
http://i52.tinypic.com/dhcpxj.jpg

Ja...Jävla gummigubbe! ICQ/ag

7

Håller med övriga ..Riktigt skön läsning & en grymt skön buss ...

8

Heja Demian!
Nu är det bara slutspurten kvar...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

9 Senaste redigerad av EskiL 109 (2011-03-09 18:50:24)

Det var en trevlig historia du bjöd på! Inte illa att dra iväg på semester med grabben bara 5 veckor gammal! Roskillde med... Min -68 ska få besöka sweden rock för andra gången. Första gången  för mig dock.
Hoppas att du får mer energi i vår och får ordning på den!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10

Oh så läcker  ! Early Bay Westy , det blir inte så mycket bättre  ICQ/ab

You´ll never know...

11

Cool bay! Det är utan tvekan den baymodell man helst vill ha!

Ducati Monster 1200S

12

Vilken story! Den borde du dela med dig av till Folkabussen ju, bara å klippa å klistra så får Bill göra resten av redigeringen!

Märker dessutom att jag inte sett den sen 2009, jag ligger efter på sänkningsfronten och färgskavandet, men när det är gjort kommer vi båda ha två väldigt lika bussar, fast jag tänkte köra original splitt femtontumshjul. Det kanske realiseras någon gång i nästa liv...

Ser fram emot 2011-edition!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

jobba, jobba, jobba  ICQ/ag

14 Senaste redigerad av Demian (2011-11-15 15:52:31)

Tack för peppen!!

Ja, ut måste den till sommaren. Det är ju en europaresa inplanerad med bla Bad Camberg.

Jag är inte så vig som jag ser ut, men ska man notcha ramen, så måste man vika ihop sig  ICQ/ad

-Kee, ja, historien om Westfalian skulle passa bra i klubbtidningen, men jag måste nog få ut den på vägarna först igen. Så det blir ett avslut...

15

Stiligt Demian, å du lämnar inget åt slumpen! Minns ju bara när jag var ner i november....
"Demian   -Nää innertaket river jag inte ur
Danne- Innan onsdag när jag kommer tillbaka har du rivit ur även det"

Å vem hade rätt ICQ/ad
Örly bäj är ju bara sååå rätt, å äre en westy blir det ju inte sämre ICQ/ab

Kee: Kommer du till Bad Camber, då får du ju se den, å alla andra objekt i 2011 års status ICQ/ad

Tummen upp

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16

50 split skrev:

Kee: Kommer du till Bad Camber, då får du ju se den, å alla andra objekt i 2011 års status ICQ/ad

Tummen upp

Trodde du var en av de som lusläste forumet och kanske frågar du för att försöka få mig att tänka om. I träff-delen av forumet skriver jag att det är oturligt att BC krockar med BF. Kan helt enkelt inte släppa den traditionen, har varit på BF sen 03 och det är alltid lika bra, dessutom en helhelg.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17 Senaste redigerad av johanj (2011-03-10 13:38:30)

Vilken historia du bjuder på!  ICQ/ab

Ser ut att kunna bli riktigt bra med sänkningen och fälgarna. Ska bli kul att se den nylackad!

18

kee skrev:
50 split skrev:

Kee: Kommer du till Bad Camber, då får du ju se den, å alla andra objekt i 2011 års status ICQ/ad

Tummen upp

Trodde du var en av de som lusläste forumet och kanske frågar du för att försöka få mig att tänka om. I träff-delen av forumet skriver jag att det är oturligt att BC krockar med BF. Kan helt enkelt inte släppa den traditionen, har varit på BF sen 03 och det är alltid lika bra, dessutom en helhelg.


Alla gör som alla vill, å jag förstår att många verkar ha väldigt trevligt på BF, så du gör säkert ett klokt val om det känns rätt, och "du vet ju inte vad du missar på BC heller" men, jag tror du skulle ha himla trevligt på BC också ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

belsebug skrev:

fattar inte hur du kan jobba i denna ställning? ICQ/ad

Han är väl pannsvetsare till vardags, då är man van vid trånga utrymmen och usla arbetsställningar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

Lustigt många paralleller, Jag heter Tommy och har haft en 68 westy, men inte denna. Jag bor i Västerås och har jobbat på Bilprovningen där.
Angående instrumentbrädan så hade min inte heller stoppning. Undrar om de inte utgick från en snikigare modell. Priserna har stigit, jag köpte min för 2500kr på 80-talet och sålde den med 2000kr vinst Whoppiie eller inte..... En av få bilar jag har ägt som jag ångrar att jag sålt :-(

21

-Tomten, Är du riktigt säker på att det inte är din gamla buss och att det inte är du på korten då ICQ/ab

-Lasslo, tyvärr så jobbar jag inte riktigt som pannsvetsare. Dom har inte råd att slösa bort en smal resurs som mig där. Jag utnjyttjas istället till att krypa i trånga kanaler och filter i anslutning till pannan  ICQ/am

22

Super trevlig läsning, kul också att få historien med sig också.

Lycka till med renoveringen!

//micke

If it sounds good it is good!

23

Kul läsning Demian ! Jag blev så inspirerad av din tråd så att jag lade in en beställning på alla gamla papper på min buss från riksarkivet. Det är alltid roligt att få lite historia om bussarna.
Kämpa på med bussen nu !

24

Här är bussen jag pratade med dig om idag, kolla länken för mer info:

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … ;start=330

2,5 tum engine raise vore inte helt fel  ICQ/ab

http://www.kustomcoachwerks.com/drop_box/frn/fatchick/929almost.jpg

http://www.kustomcoachwerks.com/drop_box/frn/fatchick/929almost%20(1).jpg

25 Senaste redigerad av Demian (2011-06-05 09:52:49)

Hmmm, dom har tagit bort gummiupphängningen och förlängt fästet och satt det i bultarna till bakre noskonen.

Konstigt att dom förlängt fästet, det främre är ju gjort för att hålla, men det kan ju bero på att dom skippat gummikudden och stummonterat. Då finns det ju ingen flexmån.

Eller så beror det på att inte växellådan är upphängd i bakkant, som det brukar vara på de bilar som har Typ1 lådan. Men å andra sidan sitter den ju med bakre motorbalken.


Jag tänkte mer på lösningen nedan, fast tänker man efter, så blir ju främre växellådsfästet lägsta punkten.

Men det känns som man behöver gummi i växellådsfästet. Ska man stummontera så måste man nog också göra så med motorn.
Så fort du varvar upp motorn, så vill den ju vrida sig. Bak kommer den ju att göra det, då det är gummiupphängning som flexar, och då blir ju all belastning på de två M12 bultarna vid främre fästet.

Man får väl göra nån egen lösning med ett kraftigare fäste som sitter i fler bultar än det nedan, men fortfarande ha en gummikudde.


http://i275.photobucket.com/albums/jj305/lauraguyjack/pic116.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj305/lauraguyjack/pic115.jpg